Go-Ahead Group driver busser i Storbritannia, Singapore, Irland, Sverige og Australia. De har Storbritannias største jernbanedriftskontrakt og de kjører tog i Tyskland og Norge.
Morten Hansen
Jernbane
Utenlandsk togselskap vurderer fremtiden i Norge
Go-Ahead Group har sagt ja til å selge sin tyske jernbanevirksomhet. Nå ser de på alternativer for sine norske aktiviteter.
morten@lomedia.no
I 2019 overtok det britiske togselskapet Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Nå har Go-Ahead solgt hele virksomheten i Tyskland, med rundt 1000 ansatte og 144 elektriske togsett, til det statlige østerrikske jernbaneselskapet ÖBB-Personenverkehr.
Fremtiden i Norge vurderes også.
«Utfordrende kontraktsforhold»
En talsperson for Go-Ahead sier til Railway Gazette International at selskapet er fornøyd med den operasjonelle ytelsen til norsk virksomhet, men at de opererer under «utfordrende kontraktsforhold» og «alle alternativer er under vurdering» for fremtiden.
Hovedtillitsvalgt for konduktørene i Go-Ahead, Morten Knudsen, sier de er godt kjent med utfordringene i selskapet.
Go-Ahead har, i likhet med Vy og SJ, vært i forhandlinger med Jernbanedirektoratet, og fått endringer i anbudskontraktene på grunn av fallende lønnsomhet etter korona-pandemien.
– Alle signaler vi har fått tilsier at de holder ut kontraktsperioden, sier Knudsen.
Avtalen varer frem til desember 2027, med mulighet for forlengelse i to år.
– Klart at folk blir urolige
Knudsen sier de ansatte har blitt informert om at Go-Ahead har gjort endringer i konsernets ledelse og at Go-Ahead Norge nå skal rapportere direkte til konsernets ledelse i England.
Signalene de har fått er at selskapet fortsatt ser på Norden som et satsingsområde.
– Men det er klart at folk blir urolige når det kommer sånne nyheter. Man tenker automatisk det verste. Men vi tar ikke sorgene på forskudd, sier Knudsen.
NJF-magasinet har forsøkt å få en kommentar fra styreleder i Go-Ahead Norge, Magnus Hedin. I et automatisk svar på epost får vi beskjed om at han har forlatt selskapet.
Samme forespørsel er sendt kommunikasjonssjef Ulrika Mebius. Også den forespørselen har blitt returnert med et automatisk svar på epost om at hun har forlatt selskapet.
Mye lest: Slår alarm om jernbanen: – Praktisk talt rasert
– Vi jobber knallhardt hver dag
Emil Eike tok over som administrerende direktør for Go-Ahead i Norge i april. I en epost skriver Eike at det ikke foreligger noen planer om å selge den norske virksomheten i Go-Ahead.
– Vi jobber knallhardt hver dag for å levere gode togtjenester til våre kunder, under de rammebetingelsene som til enhver tid eksisterer. Og folkene våre gjør en fabelaktig jobb, skriver Eike.
Salget i Tyskland ble annonsert 12. oktober og forventes å være fullført innen slutten av året, med forbehold om myndighetsgodkjenning.
Hvor mye ÖBB betaler er ikke oppgitt.
Les mer: Go-Ahead er en upopulær engelskmann
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim
Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig
Debatt
Alf Ragnar Olsen