JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Utenlandsk togselskap vurderer fremtiden i Norge

Go-Ahead Group har sagt ja til å selge sin tyske jernbanevirksomhet. Nå ser de på alternativer for sine norske aktiviteter.
Go-Ahead Group driver busser i Storbritannia, Singapore, Irland, Sverige og Australia. De har Storbritannias største jernbanedriftskontrakt og de kjører tog i Tyskland og Norge.

Go-Ahead Group driver busser i Storbritannia, Singapore, Irland, Sverige og Australia. De har Storbritannias største jernbanedriftskontrakt og de kjører tog i Tyskland og Norge.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I 2019 overtok det britiske togselskapet Go-Ahead driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Nå har Go-Ahead solgt hele virksomheten i Tyskland, med rundt 1000 ansatte og 144 elektriske togsett, til det statlige østerrikske jernbaneselskapet ÖBB-Personenverkehr.

Fremtiden i Norge vurderes også.

«Utfordrende kontraktsforhold»

En talsperson for Go-Ahead sier til Railway Gazette International at selskapet er fornøyd med den operasjonelle ytelsen til norsk virksomhet, men at de opererer under «utfordrende kontraktsforhold» og «alle alternativer er under vurdering» for fremtiden.

Hovedtillitsvalgt for konduktørene i Go-Ahead, Morten Knudsen, sier de er godt kjent med utfordringene i selskapet.

Go-Ahead har, i likhet med Vy og SJ, vært i forhandlinger med Jernbanedirektoratet, og fått endringer i anbudskontraktene på grunn av fallende lønnsomhet etter korona-pandemien.

– Alle signaler vi har fått tilsier at de holder ut kontraktsperioden, sier Knudsen.

Avtalen varer frem til desember 2027, med mulighet for forlengelse i to år.

– Klart at folk blir urolige

Knudsen sier de ansatte har blitt informert om at Go-Ahead har gjort endringer i konsernets ledelse og at Go-Ahead Norge nå skal rapportere direkte til konsernets ledelse i England.

Signalene de har fått er at selskapet fortsatt ser på Norden som et satsingsområde.

– Men det er klart at folk blir urolige når det kommer sånne nyheter. Man tenker automatisk det verste. Men vi tar ikke sorgene på forskudd, sier Knudsen.

NJF-magasinet har forsøkt å få en kommentar fra styreleder i Go-Ahead Norge, Magnus Hedin. I et automatisk svar på epost får vi beskjed om at han har forlatt selskapet.

Samme forespørsel er sendt kommunikasjonssjef Ulrika Mebius. Også den forespørselen har blitt returnert med et automatisk svar på epost om at hun har forlatt selskapet.

Mye lest: Slår alarm om jernbanen: – Praktisk talt rasert

– Vi jobber knallhardt hver dag

Emil Eike tok over som administrerende direktør for Go-Ahead i Norge i april. I en epost skriver Eike at det ikke foreligger noen planer om å selge den norske virksomheten i Go-Ahead.

– Vi jobber knallhardt hver dag for å levere gode togtjenester til våre kunder, under de rammebetingelsene som til enhver tid eksisterer. Og folkene våre gjør en fabelaktig jobb, skriver Eike.

Salget i Tyskland ble annonsert 12. oktober og forventes å være fullført innen slutten av året, med forbehold om myndighetsgodkjenning.

Hvor mye ÖBB betaler er ikke oppgitt.

Les mer: Go-Ahead er en upopulær engelskmann

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse