JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fanemarkering i Oslo

Jernbaneansatte mobiliserer mot konkurranseutsetting torsdag

Bane NOR vurderer hvor mye vedlikehold på jernbanenettet som kan overtas av private. NJF peker på risikoen hvis andre får ansvar for en dårlig infrastruktur.
SIER FRA: Ansatte i Bane NOR ber om støtte fra kolleger under fanemarkeringen torsdag. Mantena-ansatte har varslet at de møter opp.

SIER FRA: Ansatte i Bane NOR ber om støtte fra kolleger under fanemarkeringen torsdag. Mantena-ansatte har varslet at de møter opp.

Simen Aker Grimsrud

oystein.braathen@lomedia.no

Etterslepet på vedlikeholdet er anslått til 18 milliarder kroner av Bane NOR.

– Tilstanden på infrastrukturen er dårlig, advarer Norsk Jernbaneforbund i et brev til styreleder Siri B. Hatlen.

I sitt møte torsdag 16. november skal styret ta stilling til hvor mye av oppgavene som kan settes ut på anbud.

Ved inngangen til hovedkontoret i Oslo arrangerer NJF en fanemarkering mellom kl. 8:00 og 9:00 i protest mot mulige planer om en omfattende privatisering.

– Viktig at Bane Nor skjønner hva NSB sliter med

– Så mye som mulig

Konkurranseutsettingen ble varslet i regjeringens forslag til jernbanereformen, vedtatt av Stortinget juni 2015.

– Regjeringen vil at infrastrukturforetaket gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det så snart rammebetingelsene ligger til rette, står det i stortingsmelding 27 (2014-2015), «På rett spor».

Foretaket det vises til fikk senere navnet Bane NOR SF.

– Det er et stort ansvar å definere politikernes krav: Oppgaver som egner seg, skriver NJF i brevet.

Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud

Hele strekninger

En arbeidsgruppe har skissert flere alternativer for hvor mye av drift, beredskap, akutt feilretting, løpende vedlikehold og fornyelse som kan anskaffes fra private selskaper. Et av disse innebærer at alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver på en bestemt strekning settes ut ved bruk av kontrakter som går over flere år. Bane NOR får da kun ansvaret for overordnet kontroll.

Dette bekymrer NJF, som peker på punktlighet for person- og godstrafikken, og sikkerheten.

– Fagkompetansen finnes hovedsakelig i driftsapparatet. Et foretak uten fagfolk vil miste kontroll. Det nødvendige daglige vedlikeholdet er et sårbart system, det fordrer helhetlig ansvar, mener forbundet.

Bane NOR har om lag 4 400 ansatte.

Bane NOR utelukker ikke nedbemanning

Krevende oppgaver

Selv etter omfattende oppgradering og fornyelse mange steder i landet er deler av infrastrukturen fortsatt ustabil.

– Det gjenstår viktig arbeid med å få på plass dokumentasjon, og beskrive hvilken tilstand anleggene er i. Så lenge dette er mangelfullt, anser vi det som uansvarlig å legge vedlikeholdet ut i det private markedet, skriver NJF til styrelederen.

Les også:

Dette skjer med jernbanen framover
NSB konkurranseutsetter renhold av togene
Konkurransen om persontrafikken er i gang

OPPMØTE: Under en tidligere demonstrasjon foran Stortinget deltok Mantena-ansatte med sin fane (til venstre). Nå har de varslet sin støtte til NJF-kolleger i Bane NOR under fanemarkeringen torsdag.

OPPMØTE: Under en tidligere demonstrasjon foran Stortinget deltok Mantena-ansatte med sin fane (til venstre). Nå har de varslet sin støtte til NJF-kolleger i Bane NOR under fanemarkeringen torsdag.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse