Nytt dobbeltspor ved Mjøsa tåler ikke maksfart
Togene på det nye dobbeltsporet ved Mjøsa skulle kjøre i 200 kilometer i timen, men kjøreledningen tåler ikke så høye hastigheter.
Flirt-tog i sporet under utbyggingen av Dovrebanen ved Mjøsa
Øystein Bråthen
Da det i februar ble oppdaget ujevnheter på kjøreledningen, ble farten senket til 130 kilometer i timen for å avverge flere belastninger og skader. Togene hadde da kjørt i maksfart i et par måneder, melder P4.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
– Vi vet rett og slett ikke hva årsaken er. Vi jobber med å finne ut av det og har tilkalt ekspertise fra Tyskland for å finne ut nøyaktig hva som er årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane Nors utbyggingsdivisjon.
Bane Nor håper å få ekspertenes rapport før påske. Foreløpig er det dermed uvisst hvor lang tid det vil ta å utbedre feilen og hvor mye dette arbeidet vil koste. Feilen fører imidlertid kun til forsinkelser på mellom to og tre minutter.
(©NTB)
linus.rovik.hauge@ntb.no
• NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer!
• Rapport fra DeFacto slakter Nye Veier
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.