JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt dobbeltspor ved Mjøsa tåler ikke maksfart

Togene på det nye dobbeltsporet ved Mjøsa skulle kjøre i 200 kilometer i timen, men kjøreledningen tåler ikke så høye hastigheter.
Flirt-tog i sporet under  utbyggingen av Dovrebanen ved Mjøsa

Flirt-tog i sporet under utbyggingen av Dovrebanen ved Mjøsa

Øystein Bråthen

Da det i februar ble oppdaget ujevnheter på kjøreledningen, ble farten senket til 130 kilometer i timen for å avverge flere belastninger og skader. Togene hadde da kjørt i maksfart i et par måneder, melder P4.

Dette er det nye Jernbane-Norge

– Vi vet rett og slett ikke hva årsaken er. Vi jobber med å finne ut av det og har tilkalt ekspertise fra Tyskland for å finne ut nøyaktig hva som er årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane Nors utbyggingsdivisjon.

Bane Nor håper å få ekspertenes rapport før påske. Foreløpig er det dermed uvisst hvor lang tid det vil ta å utbedre feilen og hvor mye dette arbeidet vil koste. Feilen fører imidlertid kun til forsinkelser på mellom to og tre minutter.

(©NTB)

linus.rovik.hauge@ntb.no

NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer!
Rapport fra DeFacto slakter Nye Veier

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse