Vy skal fortsette å kjøre lokaltogene på Østlandet. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å avlyse anbudskonkuransen.
Emmie Olivia Kristiansen
EUs fjerde jernbanepakke
Slutt på usikkerheten rundt togkonkurransen: – Nå er vi bare veldig fornøyde
Jernbaneforbundet og konduktørene på Østlandet jubler over stoppordren fra samferdselsministeren.
morten@lomedia.no
– Nå er vi bare veldig fornøyde. Det kom i 12. time, så det er bare å rope hurra, sier Per-Egil Rustberggard, sekretær i Konduktørenes landsråd.
Sammen med sin landsrådsleder, Ove Sindre Lund, etterlyste han i begynnelsen av november stoppordre for Trafikkpakke 4 og 5.
Nå skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding at de har sendt brev til Jernbanedirektoratet og bedt om at konkurransen om trafikkpakke 4 blir avlyst.
«Direktoratet har også fått beskjed om å ikke gå videre med trafikkpakke 5, samt å starte arbeidet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet.», skriver departementet videre.
Lund håper det ikke skal bli noen diskusjon om at andre enn Vy skal få direktetildelingen.
– Vi ser jo det som en selvfølge at Jernbanedirektoratet får i oppdrag å forhandle fram en slik avtale med Vy så fort som mulig. Det handler om at man skal kunne se framover og legge strategien etter det. Og ikke minst at personalet i Vy vet hvem arbeidsgiver er de neste årene, sier Lund.
Denne skaper debatt: Frislippet i drosjenæringa skal stanses – men for Rita (49) og kollegaene er det for sent
– En viktig beslutning
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier i samme pressemelding at han ikke vil legge begrensninger på Jernbanedirektoratets videre arbeid med direktetildelingen.
– Vi vil vurdere ulike alternativer for å oppnå et attraktivt togtilbud, slik at flere kan reise miljøvennlig. Direktetildeling av togtilbudet skal bygge opp under dette. Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, karakteriserer det som en god beskjed å få etter flere ukers spekulasjoner og spenning. Hun fastslår at regjeringen leverer som lovet i Hurdalsplattformen.
– Dette er en viktig beslutning. Vy kan endelig konsentrere seg om å utvikle et enda bedre togtilbud, sier Sæthre.
Bakgrunn: Regjeringen avlyser toganbud – Vy lover flere avganger
Tettere integrering med Flytoget
Hun understreker at togproduksjonen i og rundt Oslo er avgjørende for et best mulig kollektivtilbud til innbyggerne.
– Bedre punktlighet og flere avganger er avhengig av et integrert system som kan utnytte fleksibiliteten både når det gjelder personalet om bord og togparken, påpeker hun.
Sæthre mener beskjeden fra departementet også bør legge ballen død rundt spekulasjonen om tildeling av mer trafikk til Flytoget. I slutten av oktober fortalte direktør i Flytoget, Philipp Engedal til VG at selskapet fortjente å bli vurdert i konkurransen om togtrafikken på store deler av Østlandet.
– Den debatten bør erstattes av en diskusjon som går på en tettere integrering av Flytogets produksjon, sier Sæthre.
Milliarder
Venstres stortingsrepresentant Ola Elvestuen reagerer på nyheten.
– Avlysningen av anbudet for togtrafikken på Østlandet går først og fremst ut over pendlerne. De går glipp av et bedre tilbud og har allerede ventet i mange år, sier han.
– Dette anbudet gjelder lokaltogene og Østfoldbanen. Det er de passasjerene som har ventet lengst på bedring. Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov, sier Elvestuen.
Venstre-politikeren omtaler direktetildeling som veldig dyrt og sier at pengene heller kunne ha blitt brukt på å bedre tilbudet.
– Anbud i togtrafikken ville gitt en gevinst på 12,5 milliarder kroner over en tiårsperiode, har samferdselsdepartementet regnet ut, sier han.
Helleland: Forsøk på å gjenopplive monopolet
Høyres Trond Helleland kaller avgjørelsen «et angrep på mitt og ditt togtilbud».
– Jernbanedirektoratet var allerede i gang med konkurransen for blant annet Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltog. Det hadde gitt konkurranse om et bedre tilbud til forbrukerne. Dette er et desperat forsøk for å gjenopplive statsmonopolet, skriver Helleland i en kommentar til NTB
– Arbeiderpartiet er mer opptatt av hvem som kjører toget, enn om det blir et godt togtilbud, legger han til.
Vy med flere løfter
Konsernsjef Gro Bakstad i Vy mener på sin side at avlysning av togkonkurransen er gode nyheter for togkundene.
– Et godt togtilbud sikres best når togtrafikken på Østlandet drives som en helhet, uten oppstykking. På den måten kan den begrensede kapasiteten rundt Oslo utnyttes mest mulig effektivt, uttaler konsernsjefen.
– Vi kan vi love flere avganger, kortere reisetid på Østfoldbanen, moderne tog og flere passasjerer, sier hun.
Mest lest
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
– Erna bommer bevisst, skaper frykt og usikkerhet ved å spre feilinformasjon, mener Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
LO-lederen: Erna Solberg sprer bevisst feilinformasjon om innleie
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir
Håvard Sæbø