Hovedtillitsvalgt i Avinor. Ørjan Kvalvåg, håper Hareides varsel ikke bare er en utsettelse.
Bjørn A. Grimstad
Jobbkrisa
60 Avinor-ansatte kan puste lettet ut: Arbeidsplassene på Sola fredes inntil videre
Avinor har en presset økonomi på grunn av covid-19. Ett av tre alternativ for innsparing er en samlokalisering av kontrollsentralene i Røyken og Sola. Nå har de ansatte fått et lite pusterom.
helge@lomedia.no
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener det må legges til rette for omstilling og planlegging for lønnsomhet på lang sikt i Avinor, for å avgrense tilskuddsbehovet.
I 2020 var Avinor avhengig av et driftstilskudd fra Staten på 3,6 milliarder kroner. Nylig har regjeringen bedt Stortinget om en bevilgning som tar høyde for et tilskudd på 2,75 milliarder kroner første halvår i 2021, alt dette på grunn av covid-19 og sterkt reduserte inntekter fordi store deler av flytrafikken er borte.
Ett av sparetiltakene er å samlokalisere den såkalte «underveistjenesten» som er lokalisert ved Stavanger lufthavn med kontrollsentralen i Røyken på Østlandet.
Koronakrisen i Avinor: Avinor taper 7–8 milliarder kroner. Tillitsvalgte frykter konsekvensene
Avinor utreder tre ulike alternativer som en følge av kravet fra myndighetene. Bakgrunnen for det er at kontrollsentralen på Sola trenger større lokaler.
Et av tre alternativ er altså å flytte de rundt 60 ansatte fra Stavanger til Røyken.
I onsdagens spørretime på Stortinget bekreftet Knut Arild Hareide at ingen ting er bestemt, og at det i alle fall ikke vil bli tatt en beslutning på ett år.
Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
Det synes hovedtillitsvalgt for NTL i Avinor, Ørjan Kvalvåg, er bra.
Samtidig mener han at hvis det bare er en utsettelse, står man like langt.
– Dette viser at man har hørt på utspill og er for all del positivt. Men en utsettelse er bare en utsettelse. Det endrer ikke på hvordan dette oppleves for den enkelte som lever i uvisshet. Vi ønsker definitivt at tjenesten skal fortsette på Sola. Nærheten mellom kontrolltårnet på Sola, helikoptertjenesten offshore og Hovedredningssentralen (HRS) har veldig stor betydning for beredskapen. Å ha en backup for Røyken er også et argument. Det mener vi også Samferdselsdepartementet må vektlegge, sier Ørjan Kvalvåg til FriFagbevegelse.
Koronakrise i Avinor: Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst
Skal vurderes
I onsdagens spørretime på Stortinget ble samferdselsminister Knut Arild Hareide utfordret av stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) med tanke på at en flytting av kontrollsentralen på Sola til Røyken vil gi en sterkt svekket beredskap ved Hovedredningssentralen på Sola.
Steffensen viste til flere artikler i Stavanger Aftenblad om at Avinor vurderer samlokalisering av kontrollsentralene i Røyken og på Sola, en beslutning Avinor normalt kan fatte alene fordi de er organisert som et eget AS.
Steffensen mener i likhet med de tillitsvalgte på Sola at dette helt klart vil svekke beredskapen ved Hovedredningssentralen på Sola. I dag er det svært kort vei mellom tårnet på Sola og HRS på Sola.
Ett av alternativene er en samlokalisering av kontrollsentralen ved Stavanger lufthavn til kontrollsentralen i Røyken. Et annet alternativ er å flytte til en annen lokasjon i Stavanger-området. Det tredje alternativet er å bli ved dagens lokasjon, men med større areal.
Hovedredningssentralen har uttrykt bekymring for konsekvensene av en slik flytting.
– For regjeringa er det avgjørende at kapasiteten til redningstjenesten og evnen til å gjennomføre komplekse søk- og redningsaksjoner skal opprettholdes. Ved større redningsaksjoner er det svært viktig å koordinere luftressursene, sa Knut Arild Hareide i Stortinget onsdag.
Han opplever en god dialog med Avinor i denne saken.
– Generelt legger jeg til grunn at Avinor i omstillingsprosessene tar vare på hensynet til sikker og stabil drift og har en god dialog med samfunnsaktører og ansatte som omstillingen omfatter. I denne saken legger jeg spesielt til grunn at Avinor har en god dialog med Hovedredningssentralen, slik at beredskapshensyn skal bli ivaretatt i denne utredningsprosessen, la han til.
Svaret var mer oppløftende enn Steffensen hadde håpet. Han er glad for at statsråden trekker fram viktigheten av en god beredskapskapasitet ved Hovedredningssentralen. Og at han er tydelig på at Avinor må ha en tett dialog med HRS i det videre arbeidet før det blir tatt en beslutning.
Mye lest: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson
Epler med epler
Sola kommune har påpekt at skal man sammenligne økonomien i de forskjellige prosjektene, er det viktig å sammenligne epler med epler og pærer med pærer.
– Det er lagt til grunn at det trengs et helt nytt bygg på Sola for å kunne drive videre. Sola kommune har påpekt at det vil være tilstrekkelig med et lite tilbygg ved siden av eksisterende lokasjon. Det vil gi et helt annet kostnadsbilde. Det må med i beregningen, samtidig som en må ta med i beregningen kostnader ved eventuelt å flytte til Røyken og samtidig få tilført ny kompetanse og kostnader rundt det, hevder Roy Steffensen.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus