JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Transportarbeiderforbund får medhold i Holship-saken:

Avgjørende seier for havnearbeiderne

Den europeiske sosialrettskomité har gitt Norsk Transportarbeiderforbund medhold i Holship-saken.
Holship vil ikke benytte ansatte fra det lokale lasse- og lossekontoret i Drammen, men har tapt både i tingretten og lagmannsretten. Saken skal opp i Høyesterett i november.

Holship vil ikke benytte ansatte fra det lokale lasse- og lossekontoret i Drammen, men har tapt både i tingretten og lagmannsretten. Saken skal opp i Høyesterett i november.

Arkivfoto: Roy Ervin Solstad

torgny@lomedia.no

Komitéen som er underlagt Europarådet, har avgjort at det ikke er organisasjonstvang i norske havner.

– Dette er vi svært fornøyd med, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen.

Han mener at dette kommer til å stikke hull på saken i Høyesterett.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Det er Holship, Bedriftsforbundet og advokat Nicolay Skarning som har tatt saken inn for den europeiske sosialrettskomiteen. De mener at måten arbeidet i norske havner er organisert på bygger på organisasjonstvang, og at det bryter mot Den europeiske menneskerettskonvensjon.

Transportarbeiderforbundet mener at dette ikke er riktig. Havnearbeid i Norge, og at lasse- og lossekontorene har fortrinnsrett til arbeidet i havnene, bygger på ILO-konvensjon nr. 137. ILO 137 er en konvensjon som skal sørge for at det er kvalifiserte mannskaper som utfører losse- og lastearbeid.

Havnearbeiderne tapte i Efta-domstolen. Nå håper de Høyesterett berger tariffavtalen

Saken har sitt utspring i Drammen havn der det danske selskapet Holship vil benytte egne ansatte for å laste og losse skip. De vil ikke benytte ansatte fra det lokale lasse- og lossekontoret.

Holeship har tapt både i tingretten og lagmannsretten, men har anket saken inn for Høyesterett som har innhentet en uttalelse fra Efta-domstolen. Denne domstolen ga Bedriftsforbundet medhold.

Holship anker til Høyesterett

– Den avgjørelsen bygger på en rekke misforståelser. Jeg har blitt mye mer optimistisk i forhold til å vinne i Høyesterett, sier Lars Johnsen til Frifagbevegelse.

Han vil også legge til at støtten fra internasjonal fagbevegelse har vært svært viktig for å få til denne avgjørelsen.

– Både Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) og Den europeiske faglige samorganisasjonen (DEFS) har vært viktige for oss, sier en glad Johnsen.

Warning
Annonse
Annonse