Tog på Østlandet
Bak mål å splitte togtilbudet på Østlandet i to, mener samferdselssjefen i Viken
Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp), mener det er bak mål å først dele opp før man samler togtrafikken på Østlandet.
BEKYMRET: Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes er kritisk til oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet.
Heiko Junge / NTB
herman@lomedia.no
Olav Skinnes er kritisk til å ha to togselskaper på Østlandet.
Det kommer fram i et brev sendt fra Viken fylkeskommune til Flytoget 8. september, som FriFagbevegelse har fått innsyn i.
– Samtidig vil jeg uttrykke en bekymring for at togtilbudet på det sentrale Østlandet splittes til to operatører, skriver Skinnes i brevet.
– Dette mener jeg er uhensiktsmessig, og ser helst at hele togtilbudet på Østlandet sees under ett, og at det planlegges for dette.
Skinnes har det øverste administrative og politiske ansvaret for samferdsel i Viken fylkeskommune, Norges klart største fylke i folketall.
Han er med andre ord en tungvekter i samferdselspolitikken.
Til FriFagbevegelse sier fylkesråden at han har de samme bekymringene som regjeringa trekker fram i Hurdalsplattformen.
Der står det at regjeringa både vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen på Østlandet og sørge for færre togselskaper.
– Det vil være uheldig både for totaltilbudet og servicen å ha to selskaper på Østlandet, sier Skinnes.
Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Flytoget om den ene halvdelen av Østlandet (Østlandet 2), og Vy om den andre (Østlandet 1).
Bak mål
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har sagt at regjeringa skal utrede å samle Flytoget og Vy til ett selskap.
Men en eventuell sammenslåing vil ikke skje før etter at forhandlingene om Østlandet er i mål.
Regjeringa vil med andre ord ikke dra i nødbremsen og stoppe forhandlingene om å dele Østlandet.
– Jeg trur det er lurt å slå sammen de to selskapa, sier Skinnes.
Han ser for seg et samla selskap uten et eget selskap for ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.
– Men det vil ta tid, understreker fylkesråden.
At det først kan ende opp med oppdeling før en eventuell sammenslåing, mener Skinnes er bak mål.
Må samhandle
I brevet er Skinnes også tydelig på at Flytoget må samhandle med kollektivselskapene til Viken fylkeskommune, Brakar, Ruter og ØKT, dersom de skal drifte togtrafikken på Østlandet 2.
Han håper en mulig oppdeling ikke vil gå ut over tilbudet og samarbeida som allerede finnes.
– Viken fylkeskommune deltar gjerne i dialog med Flytoget om utvikling av togtilbudet, og spesielt i dialogen rundt en form for integrering av dagens flytog i det øvrige togtilbudet, skriver Skinnes i brevet.
EUs jernbanepakke: Norge kan få unntak fra EU-kravene om anbud på togtrafikken, tror regjeringen
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.
Flere saker
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.