BEKYMRET: Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes er kritisk til oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet.
Heiko Junge / NTB
Tog på Østlandet
Bak mål å splitte togtilbudet på Østlandet i to, mener samferdselssjefen i Viken
Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp), mener det er bak mål å først dele opp før man samler togtrafikken på Østlandet.
herman@lomedia.no
Olav Skinnes er kritisk til å ha to togselskaper på Østlandet.
Det kommer fram i et brev sendt fra Viken fylkeskommune til Flytoget 8. september, som FriFagbevegelse har fått innsyn i.
– Samtidig vil jeg uttrykke en bekymring for at togtilbudet på det sentrale Østlandet splittes til to operatører, skriver Skinnes i brevet.
– Dette mener jeg er uhensiktsmessig, og ser helst at hele togtilbudet på Østlandet sees under ett, og at det planlegges for dette.
Skinnes har det øverste administrative og politiske ansvaret for samferdsel i Viken fylkeskommune, Norges klart største fylke i folketall.
Han er med andre ord en tungvekter i samferdselspolitikken.
Til FriFagbevegelse sier fylkesråden at han har de samme bekymringene som regjeringa trekker fram i Hurdalsplattformen.
Der står det at regjeringa både vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen på Østlandet og sørge for færre togselskaper.
– Det vil være uheldig både for totaltilbudet og servicen å ha to selskaper på Østlandet, sier Skinnes.
Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Flytoget om den ene halvdelen av Østlandet (Østlandet 2), og Vy om den andre (Østlandet 1).
Bak mål
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har sagt at regjeringa skal utrede å samle Flytoget og Vy til ett selskap.
Men en eventuell sammenslåing vil ikke skje før etter at forhandlingene om Østlandet er i mål.
Regjeringa vil med andre ord ikke dra i nødbremsen og stoppe forhandlingene om å dele Østlandet.
– Jeg trur det er lurt å slå sammen de to selskapa, sier Skinnes.
Han ser for seg et samla selskap uten et eget selskap for ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.
– Men det vil ta tid, understreker fylkesråden.
At det først kan ende opp med oppdeling før en eventuell sammenslåing, mener Skinnes er bak mål.
Må samhandle
I brevet er Skinnes også tydelig på at Flytoget må samhandle med kollektivselskapene til Viken fylkeskommune, Brakar, Ruter og ØKT, dersom de skal drifte togtrafikken på Østlandet 2.
Han håper en mulig oppdeling ikke vil gå ut over tilbudet og samarbeida som allerede finnes.
– Viken fylkeskommune deltar gjerne i dialog med Flytoget om utvikling av togtilbudet, og spesielt i dialogen rundt en form for integrering av dagens flytog i det øvrige togtilbudet, skriver Skinnes i brevet.
EUs jernbanepakke: Norge kan få unntak fra EU-kravene om anbud på togtrafikken, tror regjeringen
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin