BEKYMRET: Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes er kritisk til oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet.
Heiko Junge / NTB
Tog på Østlandet
Bak mål å splitte togtilbudet på Østlandet i to, mener samferdselssjefen i Viken
Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp), mener det er bak mål å først dele opp før man samler togtrafikken på Østlandet.
herman@lomedia.no
Olav Skinnes er kritisk til å ha to togselskaper på Østlandet.
Det kommer fram i et brev sendt fra Viken fylkeskommune til Flytoget 8. september, som FriFagbevegelse har fått innsyn i.
– Samtidig vil jeg uttrykke en bekymring for at togtilbudet på det sentrale Østlandet splittes til to operatører, skriver Skinnes i brevet.
– Dette mener jeg er uhensiktsmessig, og ser helst at hele togtilbudet på Østlandet sees under ett, og at det planlegges for dette.
Skinnes har det øverste administrative og politiske ansvaret for samferdsel i Viken fylkeskommune, Norges klart største fylke i folketall.
Han er med andre ord en tungvekter i samferdselspolitikken.
Til FriFagbevegelse sier fylkesråden at han har de samme bekymringene som regjeringa trekker fram i Hurdalsplattformen.
Der står det at regjeringa både vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen på Østlandet og sørge for færre togselskaper.
– Det vil være uheldig både for totaltilbudet og servicen å ha to selskaper på Østlandet, sier Skinnes.
Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Flytoget om den ene halvdelen av Østlandet (Østlandet 2), og Vy om den andre (Østlandet 1).
Bak mål
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har sagt at regjeringa skal utrede å samle Flytoget og Vy til ett selskap.
Men en eventuell sammenslåing vil ikke skje før etter at forhandlingene om Østlandet er i mål.
Regjeringa vil med andre ord ikke dra i nødbremsen og stoppe forhandlingene om å dele Østlandet.
– Jeg trur det er lurt å slå sammen de to selskapa, sier Skinnes.
Han ser for seg et samla selskap uten et eget selskap for ekspresstoga til og fra Oslo lufthavn.
– Men det vil ta tid, understreker fylkesråden.
At det først kan ende opp med oppdeling før en eventuell sammenslåing, mener Skinnes er bak mål.
Må samhandle
I brevet er Skinnes også tydelig på at Flytoget må samhandle med kollektivselskapene til Viken fylkeskommune, Brakar, Ruter og ØKT, dersom de skal drifte togtrafikken på Østlandet 2.
Han håper en mulig oppdeling ikke vil gå ut over tilbudet og samarbeida som allerede finnes.
– Viken fylkeskommune deltar gjerne i dialog med Flytoget om utvikling av togtilbudet, og spesielt i dialogen rundt en form for integrering av dagens flytog i det øvrige togtilbudet, skriver Skinnes i brevet.
EUs jernbanepakke: Norge kan få unntak fra EU-kravene om anbud på togtrafikken, tror regjeringen
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.
Oppdelinga av Østlandet
• Togtrafikken på Østlandet deles opp i to pakker, Østlandet 1 og Østlandet 2.
• Jernbanedirektoratet har valgt å gå til forhandlinger med Vy om Østlandet 1 og Flytoget om Østlandet 2.
• Tildelingene må være i mål før 25. desember 2023, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Dette har fått kritikk fra fagbevegelsen, Vy og flere partier, både i posisjon og opposisjon.
• Flere mener dette går mot Hurdalsplattformen, som sier at regjeringa vil stoppe konkurranseutsettinga av jernbanen og sørge for færre togselskaper.
• Regjeringa skal utrede å slå sammen Vy og Flytoget til ett selskap, men vil ikke stoppe forhandlingene med de to selskapene.
• En eventuell samling vil mest sannsynlig først skje etter forhandlingene om Østlandet-pakkene er i mål.
Mest lest
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Gerd-Liv Valla blir 75 år, men opplever en ny politisk vår som strømpolitiker. – Det er ingen strømkrise, det er en strømpriskrise, slår hun fast.
Knut Viggen
Gerd-Liv Valla skjønner ikke hvorfor arbeidslinja har blitt et skjellsord
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Naujasis minimalus darbo užmokestis devyniose ūkio šakose.
Brian Cliff Olguin
Naujasis minimalus darbo užmokestis Norvegijoje
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Andrew Kelly Reuters/Ritzau Scanpix
Danskene kan miste fridag. Skammelig, mener fagbevegelsen
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
– Nå har arbeidstakersiden helt andre rettigheter under forhandlinger, sier tillitsvalgt Arvid.
Privat
Arvid jubler for egen tariffavtale. Nå håper han på et statusløft
Den amerikanske storsatsingen på fornybar industri kan ramme europeisk industri hardt på sikt, mener utenriksminister Anniken Huitfeldt.
Adam Schultz (whitehouse.gov) via Wikimedia Commons / Jan-Erik Østlie
Bidens fornybar-satsning får EU og Norge til å skjelve
Anita Arntzen
500 unødvendige dødsfall hver uke: Sykepleier Ida står midt i en helsestorm
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
– Erna bommer bevisst, skaper frykt og usikkerhet ved å spre feilinformasjon, mener Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
LO-lederen: Erna Solberg sprer bevisst feilinformasjon om innleie
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir
Håvard Sæbø
Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille
Benjamin A. Ward
Oppvaskmøte om eldreomsorg i Oslo: – Jeg forventer endringer
Arbeidet med særaldersgrense pågår, og til sommeren skal regelverket avklares.
Tri Nguyen Dinh