JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen stor havnedebatt på transportarbeidernes landsmøte

Men forbundsleder Lars Morten Johnsen fikk kritikk for å snakke kun om havnekonflikten da han la frem forbundets beretning for de siste fire årene.
NTF-leder Lars Morten Johnsen presiserte overfor landsmøtet at havnekonflikten var så spesiell at det var grunnen til at den ble løftet fram i innledningen hans.

NTF-leder Lars Morten Johnsen presiserte overfor landsmøtet at havnekonflikten var så spesiell at det var grunnen til at den ble løftet fram i innledningen hans.

Bjørn A. Grimstad

res@lomedia.no

Havnekonflikten Transportarbeiderforbundet har stått oppi de siste fire årene, splittet forbundet såpass at tidligere leder Roger Hansen valgte å trekke seg på et forbundsstyremøte i februar 2016.

Forbundet var delt i synet på hvilken strategi som skulle velges, men da landsmøtet behandlet beretningen for hele landsmøteperioden var debatten om strategivalg fullstendig fraværende.

NTF-lederen tok selvkritikk

Den eneste kritikken som kom, var mot innledningen Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet, holdt. Han valgte nemlig å bruke hele innledningen på havnekonflikten.

Mest kritisk var forbundssekretær Ole Einar Adamsrød.

– Når ikke de andre bransjene nevnes, høres forbundet ut som en havneforening, sa Adamsrød.

Det fikk Johnsen til å gå på talerstolen på ny, for å presisere at selve beretningen omhandlet alle bransjene.

– Jeg har nok vært litt upresis, men det er veldig sjelden noen tar ordet til beretningen. Grunnen til at havnekonflikten ble trukket fram, er at den konflikten har vært så langvarig og spesiell, og at det har vært ulike meninger om den. Vi må lære av det vi gjorde feil og det vi gjorde riktig, sa Johnsen.

De ulike meningene ble imidlertid ikke synlige under dagens debatt, uten at det overrasker Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening.

– Det har jo blitt stilt en del spørsmål om økonomien under havnekonflikten, men jeg har ikke tolket det som kritikk. NTF er et forbund som viser solidaritet, sier han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Savner medvirkning

Innledningen til NTF-lederen gikk for øvrig utover landsmøteperioden, og tok også opp den siste tidens utvikling i havnekonflikten med enigheten om en ny tariffavtale.

Prosessen fram til den avtalen, stilte John Aursøy, medlem i bransjerådet for spedisjon, spørsmål til.

– Siden mange av de som går på speditør-overenskomsten vil omfattes av den nye havne- og terminaloverenskomsten, lurer jeg på hvorfor ikke spedisjon er tatt med i diskusjonene, undret Aursøy.

Det fikk han ikke noe direkte svar på, men leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, sier at heller ikke Havnearbeiderforeninga var innvolvert i forhandlingene.

– Selv om jeg ikke tror at vi kunne fått en bedre avtale om vi hadde fått delta, så hadde vi ønsket oss en større deltagelse i forhandlingene, sier Bjørn Steffensen.

Flere saker fra NTF-landsmøtet

Nesten hver fjerde delegat stemte på Rødt
NTF-landsmøtet i bilder - dag 1
To kjappe til tre på NTF-landsmøtet
LO-lederen: – Transportarbeiderne gir seg ikke på tørre møkka
Transport-lederen ønsker samarbeid med Kristelig Folkeparti

Warning
Annonse
Annonse