JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Lønn

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

Regjeringen lovet norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs. Nå er lovforslaget kraftig forsinket, trolig på grunn av intern uenighet i regjeringen.



07.12.2023
13:28
19.12.2023 13:05

helge@lomedia.no

Regjeringen vil innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel, heter det i regjeringserklæringen, ofte omtalt som Hurdalsplattformen.

Drøye to år etter valgseieren har saken ennå ikke blitt sendt til Stortinget for behandling.

Nå begynner det å haste om loven skal gjennomføres før det er nytt stortingsvalg. 

Historisk forslag

Allerede i mai 2022 – bare sju måneder etter at regjeringen trådte inn – kom daværende fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) med et historisk lovforslag.

Loven skulle sikre at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skulle underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

Daværende leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, uttalte at regjeringen la ballen på straffemerket. Nå gjensto det bare å sette ballen i mål.

Saken har nå ligget siden september i 2022, da høringsfristen gikk ut.

Så ble det stille, før FriFagbevegelse i oktober skrev at Stortinget minst må vente til 2024 for å behandle saken.

Har en deadline 

Etter at saken er vedtatt i Stortinget, tar det ifølge byråkrater i departementet rundt et års tid før loven kan tre i kraft. 

Det betyr at saken må sendes til Stortinget tidlig på nyåret hvis den skal settes ut i livet før stortingsvalget i 2025, noe som også var tidligere statsråd Skjærans plan ifølge tidligere uttalelser til FriFagbevegelse. 

Frykten i Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund er at saken kommer for sent, fordi det vil være enklere for en eventuell ny borgerlig regjering å fjerne loven hvis den ikke har trådt i kraft.

Konsekvensen kan bli at hele loven kan ryke, hvis det blir en borgerlig regjering etter valget om snaue to år. 

Internt uenighet

Etter det FriFagbevegelse erfarer, skal det være uenighet innad i regjeringen som gjør at saken drøyer. Uenigheten skal stå mellom Olje- og energidepartementet på den ene siden og Nærings- og fiskeridepartementet på den andre siden.

Striden handler om hvilken løsning man skal velge for loven: 

• Skal den gjelde fartøy som er i norske farvann i 30 sammenhengende dager, eller over tre måneder i løpet av et kalenderår? 

• Hvem skal ha ansvaret for å følge opp at loven overholdes? 

Her er de uenige

Både LO og Rederiforbundet har påpekt at det enkleste er at konsesjonshaver, for eksempel Equinor, får ansvaret for at alle deres underleverandører må overholde norsk lov, herunder også en lov som stiller krav til norske lønns- og arbeidsvilkår ombord i offshoreflåten.   

Hvis man skal telle dager er det mye lettere å omgå loven og dens intensjoner, mener blant annet LO og Sjømannsforbundet.

Etter det FriFagbevegelse erfarer, skal olje- og energiminister Terje Aasland og hans departement ikke ønske at operatørene og konsesjonshaverne skal ha ansvar for å følge opp loven, men at det skal følges opp av rederiene gjennom å telle dager.

Med andre ord er statsråden uenig med LO i dette spørsmålet, og lovarbeidet står i stampe.

I sitt høringssvar skrev LO at kravet på sokkelen og økonomisk sone primært bør stilles til konsesjonshaver, eksempelvis operatørene på norsk sokkel. Det vil blant annet si at hvert enkelt oljeselskap vil få ansvaret for at alle underleverandører også overholder loven. 

Etter det FriFagbevegelse erfarer, skal olje- og energiminister Terje Aasland og hans departement ikke ha noe ønske om at konsesjonshaver skal ha ansvaret for å følge opp loven, men at ansvaret heller skal ligge hos hver enkelt rederi.

Avviser ikke påstandene

Både olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) har fått spørsmål fra FriFagbevegelse om det stemmer at det er uenighet mellom de to departementene, og om hvordan dette eventuelt vil bli løst.

Dette svarer de ikke på.

Myrseth svarer på vegne av regjeringen på spørsmål om når saken vil bli sendt til behandling i Stortinget, og at det vil skje til neste år.

– Dette er en prinsipielt viktig sak, som skal beskytte arbeidstakerne i sjøfarten, hindre sosial dumping og motvirke lavlønnskonkurranse. Selv om arbeidet med lovforslaget har tatt tid, kan jeg forsikre om at dette er en sak både jeg og regjeringspartiene har en tydelig ambisjon om å sluttføre, er hennes kommentar til saken.

Regjeringskollega Terje Aasland har ingenting å tilføye, men henviser til svaret fra Myrseth.

 – En katastrofe 

Forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, har tidligere etterlyst årsaken til at denne saken er så forsinket til Stortinget. 

Han har spurt om det er intern uenighet i regjeringen eller manglende klarering fra ESA som er problemet. 

– Hvis dette skyldes uenighet innad i regjeringen, er det en katastrofe, har han tidligere uttalt til FriFagbevegelse. 

Når det er uenighet mellom flere departement i en regjering, er det statsministeren som har ansvaret for å ta en avgjørelse. Det er her våre pålitelige kilder sier at hele saken til slutt har stoppet opp. 

Veien til norske lønns- og arbeidsvilkår

2008: Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), Norges Sjømannsforbund (NSF) og Det Norske Maskinistforbund reiste kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.

2010: FAFO rapport 2010:08; Hvem kan seile sin egen sjø er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.

2013: Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II regjeringen – tiltak mot sosial dumping i skipsfarten kommer i mai.

2015: Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar (National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations).

2016: Ordførerkampanje i regi av Sjømannsforbundet, som besøkte mer enn 70 kystkommuner og argumenterte for norske lønns- og arbeidsvilkår.

2016: Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel i desember.

2017: Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.

2017: Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår.

2018: Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.

2018: LO, NSOF og NSF engasjerer nordisk institutt for sjørett samt MENON etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.

2019: To utredninger ferdig.

2020: Lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes

2020: De rødgrønne på Stortinget ville gå rett på lov, Frp fikk flertall for nytt utvalg som ble kalt Holmefjord-utvalget.

2021: Innstilling fra Holmefjordutvalget.

2021: I november, rett etter regjeringsdannelsen, varslet fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovforslag som skal behandles i 2022.

2022: Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran har pressekonferanse hvor han presenterer lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår til havs og på sokkel.

2022: Høringsfristen for lovforslaget gått ut.

2023:

Lovforslaget

• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.

 • Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.

07.12.2023
13:28
19.12.2023 13:05

Veien til norske lønns- og arbeidsvilkår

2008: Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF), Norges Sjømannsforbund (NSF) og Det Norske Maskinistforbund reiste kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.

2010: FAFO rapport 2010:08; Hvem kan seile sin egen sjø er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.

2013: Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II regjeringen – tiltak mot sosial dumping i skipsfarten kommer i mai.

2015: Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar (National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations).

2016: Ordførerkampanje i regi av Sjømannsforbundet, som besøkte mer enn 70 kystkommuner og argumenterte for norske lønns- og arbeidsvilkår.

2016: Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel i desember.

2017: Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.

2017: Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår.

2018: Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.

2018: LO, NSOF og NSF engasjerer nordisk institutt for sjørett samt MENON etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.

2019: To utredninger ferdig.

2020: Lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes

2020: De rødgrønne på Stortinget ville gå rett på lov, Frp fikk flertall for nytt utvalg som ble kalt Holmefjord-utvalget.

2021: Innstilling fra Holmefjordutvalget.

2021: I november, rett etter regjeringsdannelsen, varslet fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovforslag som skal behandles i 2022.

2022: Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran har pressekonferanse hvor han presenterer lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår til havs og på sokkel.

2022: Høringsfristen for lovforslaget gått ut.

2023:

Lovforslaget

• Lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, skal underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

• Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.

 • Loven skal gjelde for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

Håvard Sæbø

Hva var det blennende lyset Emil så? Hittil har ingen kunnet forklare


Flere saker