JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhetstiltak for bussjåfører:

Koronasmitte: Særlig to viktige tiltak skal beskytte landets bussjåfører

Med stadig flere korona-smittede i Norge, vil bussjåførene være veldig utsatt for smitte. Stengte fordører og kontantfri betaling er blant tiltakene for å beskytte landets bussjåfører.
SMITTEFARE: – Det er ingen tvil om at bussjåførene er risikoutsatt og mer utsatt enn mange andre grupper. Derfor må det tas et særlig hensyn til sjåførene, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

SMITTEFARE: – Det er ingen tvil om at bussjåførene er risikoutsatt og mer utsatt enn mange andre grupper. Derfor må det tas et særlig hensyn til sjåførene, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det er blitt langt færre som tar buss og andre kollektivtransportmidler den siste uka, og spesielt etter at skoler og barnehager ble stengt torsdag ettermiddag.

Men bussjåførene er på jobb som vanlig.

Da regjeringen og helsemyndighetene torsdag la fram sine nye strenge tiltak, ble kollektivtransporten unntatt. Det er fordi kollektivtransporten er en av de samfunnskritiske funksjonene som fremdeles må være operativ.

11 tiltak skal beskytte sjåførene (se hele lista nederst i saken).

Ba om innspill

Med stadig flere smittede i Norge, vil derfor bussjåførene være veldig utsatt for smitte. Det har nå både NHO Transport og arbeidstakerorganisasjonene tatt konsekvensen av.

I en epost til arbeidstakerorganisasjonene i bussbransjen sier administrerende direktør Jon H. Stordrange for NHO Transport i en epost at det er avgjørende å redusere risikoen for smitte av sjåfører og passasjerer i kollektivtrafikken:

– Våre medlemsbedrifter har iverksatt flere tiltak etter henvendelser fra tillitsvalgte og vernetjenesten, for eksempel ekstra hygiene- og renholdstiltak. Flere fylkeskommuner har tiltak som å stenge fremste dør på bussen, unngå passasjerer på første rad og at det ikke foretas kontant billettsalg om bord i bussen.

Han ber også andre om innspill på måter å redusere risikoen for smitte.

(Saken fortsetter etter bildet.)

Et av sikringstiltakene er å hindre at passasjerer sitter på de fremste radene.

Et av sikringstiltakene er å hindre at passasjerer sitter på de fremste radene.

Ulf Dahl

Enige om tiltak

Det har han allerede fått av Fellesforbundet. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen forteller at forbundet har fått signaler om at bussjåfører er bekymret. Han sitter selv i hjemmekarante til 19. mars etter at han kom hjem fra møte i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen i Wien 5. mars.

– Det er ingen tvil om at sjåførene er risikoutsatt og mer utsatt enn mange andre grupper. Derfor må det tas et særlig hensyn til sjåførene, sier han.

Totalt foreslår Fellesforbundet elleve tiltak som skal bidra til å beskytte sjåførene (se faktaboks).

– Vi har hatt kontakt med tillitsvalgte om de tiltakene som vi foreslår vil hjelpe på å beskytte sjåførene. Jeg har også hatt samtaler med Yrkestrafikkforbundet om disse tingene. Jeg oppfatter at vi er enige om de kravene som stilles, sier Sivertsen.

Har fulgt råd

Han mener tiltakene er helt nødvendige.

– Hvis man ikke gjør noe, kan man sette den viktige samfunnsfunksjonen som kollektivtransporten er, ut av spill, understreker han.

– Har man vært tidlig nok ute med disse tiltakene?

– Det er vanskelig å si, men vi har fulgt de rådene som har kommet fra helsemyndighetene og andre myndigheter. Jeg tror nok at man har hatt en viss bekymring for situasjonen slik den har utviklet seg, og sammenlignet med andre land kunne vi kanskje vært tidligere ute. Men det blir uansett etterpåklokskap, sier Sivertsen.

(Saken fortsetter etter bildet.)

Stengte fordører er blant tiltakene som gjøres for å beskytte bussjåførene mot korona-smitte.

Stengte fordører er blant tiltakene som gjøres for å beskytte bussjåførene mot korona-smitte.

Ulf Dahl

Venter permitteringer

Til tross for at kollektivtransporten ikke blir stengt slik som mange andre samfunnsfunksjoner, kan det likevel bety permitteringer i bransjen framover.

– I møtet med NHO Transport ble det orientert om dette, og vi har fått noen tilbakemeldinger om at det vurderes permitteringer. Spesielt er turbussbransjen rammet, siden de er en del av en reiselivsnæring som har krasja helt. I tillegg vil det jo bli mindre skolekjøring, så jeg vil ikke bli overrasket om det kommer spørsmål til tillitsvalgte om å avholde møter om permitteringer framover, sier Sivertsen.

Han ber imidlertid bussjåførene fortsette å gjøre jobben sin på best mulig måte.

– Vi har full forståelse for at myndighetene ser på dette som en samfunnskritisk funksjon. Derfor skal folk gjøre jobben sin og følge instruksene fra både arbeidsgivere og helsemyndigheter, sier Dag-Einar Sivertsen.

Her er tiltakene

1. Risikovurdering av ansatte med tanke på om noen har et sykdomsforløp som kan gi alvorlige komplikasjoner ved smitte. Disse må skjermes med ekstraordinære tiltak.

2. Det må gis nødvendig rom for sjåførene å gjennomføre aktuelle tiltak. I tillegg må bedriftene legge til rette for fleksibilitet, slik at sjåfører også kan ta hensyn til sosiale og familiære forhold. (eks. stengte skoler og barnehager)

3. Bruk av alkolås opphører i perioden grunnet hygiene og usikkerhet knyttet til bakteriespredningen.

4. Informasjon om situasjonen skal i all hovedsak gis fra kollektivselskapet, og sjåførene skal i størst mulig grad skjermes fra dette med hensynet til smittefaren.

5. Fordørene skal være stengte for normal på og avstigning, og med informasjon på norsk og engelsk om hvorfor de er det. Disse skal selvsagt fortsatt være nødutgang!

6. Det skal være et klart skille mellom sjåfør og passasjer som hindrer at sjåføren kommer i kontakt med passasjerer. Avstanden bør være minst to meter hvis mulig. Egnet informasjonsskilting er nødvendig på iallfall norsk og engelsk.

7. Kontantfrihet og ingen fysisk billettering på bussen.

8. Hyppigere og nøyere renholdet gitt i strengere rutiner, der rengjørings- og/eller desinfeksjonsmidler, tørkepapir og hansker skal være lett tilgjengelig. Ved sjåførbytte skal sjåførområdet være desinfisert/rengjort av sjåføren før neste sjåfør overtar.

9. Antall passasjerer på bussen, og plassering i bussen, er ikke sjåførens ansvar.

10. Airconditionfilteret skiftes i hyppigere alle busser der dette er installert hvis dette blir av langvarig karakter.

11. Hyppig kontakt og informasjon med tillitsvalgte og verneombud (HMS)

Annonse
Annonse

Her er tiltakene

1. Risikovurdering av ansatte med tanke på om noen har et sykdomsforløp som kan gi alvorlige komplikasjoner ved smitte. Disse må skjermes med ekstraordinære tiltak.

2. Det må gis nødvendig rom for sjåførene å gjennomføre aktuelle tiltak. I tillegg må bedriftene legge til rette for fleksibilitet, slik at sjåfører også kan ta hensyn til sosiale og familiære forhold. (eks. stengte skoler og barnehager)

3. Bruk av alkolås opphører i perioden grunnet hygiene og usikkerhet knyttet til bakteriespredningen.

4. Informasjon om situasjonen skal i all hovedsak gis fra kollektivselskapet, og sjåførene skal i størst mulig grad skjermes fra dette med hensynet til smittefaren.

5. Fordørene skal være stengte for normal på og avstigning, og med informasjon på norsk og engelsk om hvorfor de er det. Disse skal selvsagt fortsatt være nødutgang!

6. Det skal være et klart skille mellom sjåfør og passasjer som hindrer at sjåføren kommer i kontakt med passasjerer. Avstanden bør være minst to meter hvis mulig. Egnet informasjonsskilting er nødvendig på iallfall norsk og engelsk.

7. Kontantfrihet og ingen fysisk billettering på bussen.

8. Hyppigere og nøyere renholdet gitt i strengere rutiner, der rengjørings- og/eller desinfeksjonsmidler, tørkepapir og hansker skal være lett tilgjengelig. Ved sjåførbytte skal sjåførområdet være desinfisert/rengjort av sjåføren før neste sjåfør overtar.

9. Antall passasjerer på bussen, og plassering i bussen, er ikke sjåførens ansvar.

10. Airconditionfilteret skiftes i hyppigere alle busser der dette er installert hvis dette blir av langvarig karakter.

11. Hyppig kontakt og informasjon med tillitsvalgte og verneombud (HMS)