VIL FØLGE MED: Eirik Wangen Næss fra Norsk Arbeidsmandsforbund er tydelig på at de skal bruke avtaleverket for å følge opp Mesta.
Herman Bjørnson Hagen
Anbud
Historisk avtale: For første gang har Vegvesenet satt arbeidsvilkår og klima foran pris
Før har Vegvesenet kun sett på prislappen. Nå må selskapa konkurrere om å være den beste arbeidsplassen.
herman@lomedia.no
For første gang har arbeidsvilkår og klima blitt vekta tyngre enn pris i konkurransen om en veikontrakt i Statens vegvesen.
Det var entreprenøren Mesta som skåret best, og har nå tatt over drifta og vedlikeholdet av flere veier på Gjøvik og Romerike.
De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, både hos seg selv og underleverandørene.
Klimagassutslippet skal også reduseres med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i 2027.
1. september ble overtakelsen av kontrakten markert på Nebbenes Kro i Eidsvoll, et kjent stopp på E6 nordover fra Oslo.
– Vi vil ha seriøse samarbeidspartnere som jobber for de samme langsiktige måla som vi gjør, og da er arbeidsvilkår viktig, sier Vegvesenet-sjef, veidirektør Ingrid Dahl Hovland til FriFagbevegelse.
Sjekk lønna: Dette er den vanligste månedslønna i Norge
Åpenhet viktig
Veidirektøren mener det også er viktig å ha partnere som er pådrivere for å løfte bransjen. Spesielt når det kommer til å få flere yngre arbeidstakere, kvinner og mer mangfold.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Herman Bjørnson Hagen
– Det må være en attraktiv bransje, og det må løftes fram når det gjelder drift og vedlikehold, sier Hovland.
De som ønsker å være samarbeidspartnere med Vegvesenet må jobbe med anbudene på en annen måte når klimagassutslipp, miljø og arbeidsvilkår veier tyngre enn pris, legger hun til.
Direktør for drift og vedlikehold i Vegvesenet, Bjørn Laksforsmo, er tydelig på de skal følge opp krava som er stilt i kontrakten.
– Vi har vært heldige og fått Mesta på denne kontrakten. Mesta har selv lagt opp noen innovative løsninger til hvordan dette skal følges opp, blant annet med god åpenhet gjennom hele underleverandør-kjeden og systemer som skal rapportere det her på en gode måte, sier Laksforsmo.
Han legger til at Vegvesenet også skal samle inn mer data enn det de tradisjonelt sett har gjort.
– Det at Mesta er åpne med oss, gjør at både vi og Mesta lærer mer, og de kan demonstrere hvor flinke de faktisk er, sier Laksforsmo.
Mesta stilte med både el- og gasskjøretøy som skal brukes i vegdrifta.
Herman Bjørnson Hagen
Skal følge opp
De tillitsvalgte får en viktig rolle i å passe på at Mesta og underleverandørene holder det de har lova. De har tariffavtalen på sin side, understreker anleggskoordinator i Norsk Arbeidsmandsforbund, Eirik Wangen Næss.
– Siden det er tariffavtale i Mesta, er det flere møter som skal avholdes. Både om drøfting av hvordan drifta går, men også lokal oppfølging med lagsmøter og regionsmøter, sier Næss.
Mesta har som nevnt også garantert at underleverandørene følger de samme krava.
Anleggskoordinator i Arbeidsmandsforbundet Eirik Wangen Næss.
Herman Bjørnson Hagen
– Hos underleverandørene er kanskje ikke alle organisert hos dere, så det er kanskje vanskeligere å følge opp de?
– Innleie og utsetting av arbeid skal drøftes med tillitsvalgte, og de tillitsvalgte har rett på innsyn. Da vil det være naturlig for de tillitsvalgte og ta det opp og etterspørre hvordan det står til hos underleverandørene.
Han mener det er rart om Mesta ikke har vært veldig kritiske i valget av underleverandører, når det stilles såpass strenge krav i kontrakten.
– Vi forventer også at Mesta faktisk gjør jobben sin og kontrollerer at underleverandørene har sine ting i orden, og vi forventer at Vegvesenet sjekker at Mesta og deres underleverandører har ting i orden.
Næss syns det blir spennende å følge med på hvordan dette kommer til å påvirke kvaliteten på arbeidet, rekrutteringa, hvor mange som videreutdanner seg, og om man kan drifte vei på en bedre måte framover.
– De ansatte blir kanskje også mer bevisste når Mesta her har forplikta seg til at det skal være gode arbeidsvilkår?
– Det er noe av det fine med å ha en tariffavtale. De ansatte skal ha en påvirkning på hvordan selskapet drives, og skal kunne ta opp ting ønsker å endre. Bruker man avtaleverket på riktig måte bør det her gå veldig bra, avslutter Næss.
Krav i Trøndelag: Nå må alle hovedentreprenører som skal drifte veier i Trøndelag ha tariffavtale
Hurdalsplattformen først
– Det vi har vært med på nå, er den første kontrakten som er tegna hvor arbeidsfolks rettigheter har fått en vesentlig del av vektinga. For regjeringa er anstendige lønns- og arbeidsvilkår en verdi i seg selv, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Mette Gundersen (Ap).
Statssekretær Mette Gundersen (Ap).
Herman Bjørnson Hagen
Men spørsmålet er om det blir mulig å prioritere på denne måten når statsbudsjettet skal strammes inn framover.
– Vi går utrygge tider i møte, hva gjelder landets økonomi. Men det å skulle fire på arbeidsvilkår er vel neppe måten å møte de utfordringene på, kanskje snarere tvert imot, sier Gundersen.
– Vurderer regjeringa å få inn dette som et krav i andre offentlige anskaffelser og anbudsrunder?
– Vi er veldig glade for at Statens vegvesen har tatt fatt i dette, og hilser selvfølgelig velkommen til at flere gjør det.
– Og da trenger de vel signaler?
– Ja, absolutt. Vårt svar nå er å levere på Hurdalsplattformen. Blant annet gjennom handlingsplaner for å motvirke sosial dumping. Jeg syns signala som Statens vegvesen gir nå, men også de vi sender ut fra regjeringa, er viktige.
Om det faktisk blir et krav, kommer regjeringa tilbake til når de har levert på Hurdalsplattformen, understreker statssekretæren.
Enklere for tillitsvalgte
– Jeg har trua på at de gjør dette fordi de ser det lønner seg, og de ser at framtida er at man har ryddige og gode arbeidsforhold, sier regionnestleder i LO Viken Oslo, Torbjørn Ness.
Han applauderer kontrakten som et godt tiltak og et godt steg på veien.
– Det er også veldig spennende at alle underleverandørene skal følge dette, ikke bare Mesta. Det blir spennende å se hvordan man greier å følge opp og kontrollere dette, så det ikke bare blir en bunke med papirer i et anbud som spiller en rolle, men at det faktisk er et konkurransefortrinn å ha gode arbeidsvilkår.
Han kan absolutt se for seg at det blir stilt lignende krav i andre offentlige anbudsprosesser.
– Det vil også lette arbeidet de tillitsvalgte gjør når de jobber for seriøsitet i egen bedrift.
– Det er nok flere framoverlente politikere som også tenker sånn, men til slutt er det ofte pengene som rår, avslutter Ness.
Om kontrakten og prosessen
• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.
• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.
• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.
• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.
• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.
Kilde: Statens vegvesen
Om kontrakten og prosessen
• Kontrakten «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
• Kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2022.
• Mesta var best på alle kriterier, og leverte også lavest pris: 436 millioner kroner.
• De har forplikta seg til å levere markedsledende arbeidsvilkår, også hos underleverandørene.
• De skal også kutte 29 prosent i klimagassutslippa første år, og opp til 40 prosent siste år.
• Utrykningstiden og beredskapen skal også være bedre enn det som var kravet fra Vegvesenet.
Kilde: Statens vegvesen
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo