JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sissel M. Rasmussen

Wizz Air etablerer seg i Norge:

«Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

– Dette har ikke norsk luftfart behov for, mener LO-topp.



06.10.2020
17:50
07.10.2020 08:32

helge@lomedia.no

frode@lomedia.no

Det blir helt nye tider i norsk luftfart når Wizz Air skal fly innenriks. Selskapet ble i 2019 dømt i rumensk høyesterett for å ha sparket ansatte fordi de var fagorganiserte. Nå skal de fly i Norge, og selskapet avviser alt snakk om tariffavtaler for de ansatte.

Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal nå ta opp konkurransen med SAS og Norwegian. De reklamerer for billetter til 199 kroner, og er åpne på at de ikke vil ha tariffavtaler. Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er klar i sin tale om etableringen.

– Jeg har følgende klare melding til Wizz Air-sjefen. I Norge sniker vi oss ikke unna sosialt ansvar. Vi ønsker rett og slett ikke selskap uten tariffavtaler i det norske markedet, sier Carlsen.

Lønnsoppgjøret: 2.000 flyarbeidarar kan gå ut i streik

Hall of shame

Carlsen advarer mot forretningsmodellen til Wizz Air:

– Å late som om alt er i orden på dette området står seg dårlig. Wizz Air er et av selskapene i hva European Cockpit Association har valgt å kalle «Hall of shame». Det er blant de verste selskapene i å ha et frynsete rykte i forhold til arbeidstakernes forhold. Selskapet har forfulgt en totalt uakseptabel praksis når koronapandemien traff luftfarten for fullt der nettopp mangel på tariffavtaler muliggjorde selskapets praksis, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Lederen i Norsk Flygerforbund satt blant annet i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Han mener norsk luftfart ikke har noe som helst behov for mer konkurranse.

Voldsomme kutt: – Det kommer til å ta år før luftfarten er tilbake på gammelt nivå. Det tar på mentalt for alle ansatte

Velfungerende konkurranse

– Vi har en velfungerende konkurranse innen luftfarten i Norge i dag. Vi har tre gode norske flyselskap i en sunn konkurranse, noe som har gitt betydelig billigere flybilletter. Wizz Air vil ikke kunne tilby noe annet enn Norwegian, SAS og Widerøe. De bruker de samme flyene, med de samme utslippene som de andre aktørene og vil konkurrere om de samme kundene. Det eneste det vil gi er økt utslipp. Det er verken bærekraftig økonomisk eller miljømessig, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

I første omgang setter Wizz opp tre innenlands flyruter i Norge, fra Oslo til henholdsvis Bergen, Trondheim og Tromsø. Lavprisselskapet tar fra 199 kroner per billett på de nevnte rutene, som åpner 5. november.

– Dette er en milepæl for Wizz Air og en stor dag også for Norge, sa administrerende direktør József Váradi i selskapet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, ifølge DN.

På pressekonferansen trakk han fram viktigheten av bærekraftig økonomi, og at dette er noe selskapet tar med seg til Norge.

SAS-jobber nede for telling: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser

«Fake news» og norske spilleregler

Carlsen mener billettprisene selskapet opererer med er «fake news».

– Man bør kunne stille spørsmål ved hvor billig det skal være å fly. Det er viktig at det går fly. Det er årsaker til at du trenger å reise mellom A og B. Men det må samtidig være med å bære kostnaden ved å fly på alle områder, som både sosial, miljømessig og finansiell bærekraft. Det kan for eksempel reguleres med hvor billig man skal kunne selge en flybillett. Som de har gjort i Østerrike, sier Carlsen.

Carlsen reagerer også på at Wizz Air er åpne på at de ikke vil følge norske spilleregler i arbeidslivet.

Wizz Air avviser blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis selskapet skal ha ansatte i Norge:

– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på en pressekonferanse tirsdag.

Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt

Fri etableringsrett

Wizz Air er en betydelig aktør i lavprismarkedet i Europa. Det er fri etableringsrett i luftfarten. Men Carlsen er altså klar på at det ikke er behov for mer konkurranse.

– Vissheten om at det ikke er tilstrekkelig med konkurranse i Norge er en misoppfatning. Den fungerer både innen Norge og ut og inn av Norge. Det eneste problemet vi har er at det er for billig å fly, mener Carlsen.

Samtidig skjer etableringen i en tid hvor luftfarten har mer enn nok med å overleve samtidig som det er reiserestriksjoner, nesten tomme fly og milliardene fyker ut av lommene til Norwegian, SAS og Widerøe.

Han mener Wizz Air vil melde seg på i kampen om smulene både uten tariffavtale, med kreative ansattmodeller og ved å manøvrere seg utenom den norske modellen.

– Men det skal ikke bli noen «walk in the park» å tro at man skal kunne se bort fra den norske modellen. Her stilles det krav i forhold til både arbeidsmiljø og et lovverk som må respekteres. Vi skal passe på. Og krever at myndighetene følger nøye med. Selskap med base i Oslo må forholde seg til norske arbeidslivsregler, mener Carlsen.

Ingen SAS-løsning: 560 piloter er oppsagt. Begge parter har avslått løsningsforslag

400 ansatte innen 2022

Nyheten om at Wizz Air etablerer seg i Oslo, kommer samme dag som det ble kjent at Erik G. Braathen, som har bakgrunn blant annet som styremedlem og investor i Norwegian, starter opp et nytt flyselskap.

Det nye flyselskapet planlegger å starte opp med fem fly og ha første fly i lufta i løpet av første halvår i 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.

Mer enn 25 personer jobber med å bygge opp det nye flyselskapet.

Yngve Carlsen er glad for at de sier de vil operere med tariffavtaler, og forholde seg til spillereglene. Samtidig er han klar på at den kritiske økonomiske situasjonen til Norwegian ikke blir hjulpet av at det blir flere aktører som kjemper om de samme kundene på markedet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2020
17:50
07.10.2020 08:32



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker