JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ukjent prislapp på unntak fra EUs jernbanepakke

Regjeringen vet ennå ikke hvilken politisk pris Norge kan måtte betale for å få unntak fra EUs fjerde jernbanepakke.
Regjeringen slåss for å ta Norge ut igjen av EUs fjerde jernbanepakke, som blant annet innebærer konkurranseutsetting av persontrafikken. Men hvilke politiske konsekvenser dette kan få, er foreløpig uklart. 

Regjeringen slåss for å ta Norge ut igjen av EUs fjerde jernbanepakke, som blant annet innebærer konkurranseutsetting av persontrafikken. Men hvilke politiske konsekvenser dette kan få, er foreløpig uklart. 

Leif Martin Kirknes

I Stortingets spørretime onsdag stilte Høyres Ine Eriksen Søreide spørsmål til utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) om hvilke konsekvenser regjeringen er villig til å akseptere for å få unntak fra den omstridte jernbanepakka.

– Det er et hypotetisk spørsmål. Dette er noe vi vil få klarhet i underveis. Den tidligere regjeringen har satt oss i en veldig vanskelig situasjon, men vi forsøker å gjøre det beste ut av det, svarte Huitfeldt.

Eriksen Søreide er ikke fornøyd med svaret.

– Jeg mener det er et helt reelt spørsmål. Man må jo ha tenkt igjennom før man setter i gang en sånn prosess, hva de potensielle konsekvensene kan være, og hvilken pris man er villig til å betale, sier hun til NTB.

Tolv år fram

Regjeringen er særlig skeptisk til konkurranseutsettingen av persontrafikken og ønsker først og fremst unntak fra anbudsregelverket i jernbanepakka.

Pussig, mener Eriksen Søreide.

– Fram til slutten av 2023 kan man tildele kontrakter direkte. Og de kontraktene har en varighet på ti år. Så vi snakker jo om noe som ligger tolv år fram i tid, sier hun.

Aktuelt: Etterlyser stoppordre for Trafikkpakke 4 og 5

Bare formidlet standpunkt

Huitfeldt sier til NTB at regjeringen så langt bare har formidlet til EØS-komiteen, der Norge, Island, Liechtenstein og EU er representert, hva som er Norges standpunkt i saken.

– Og så vil vi gå videre derfra.

– Hva gjør dere da?

– Da skal vi kartlegge hvilket handlingsrom vi har, sier Huitfeldt.

Samferdselsbudsjettet: Mer penger til gods – mindre til passasjerer

Opprørt

Hun er fortsatt opprørt over den forrige regjeringens handlemåte. Etter valget, men mens de fortsatt styrte, var de med på å vedta de nye jernbanereglene på EØS-komiteens forrige møte i september.

– De valgte å godta pakken, selv om det var blitt et massivt flertall mot den i Stortinget, sier Huitfeldt.

Det har aldri tidligere skjedd at Norge har trukket seg fra et EU-direktiv man har sagt ja til.

Warning
Annonse
Annonse