Ukjent prislapp på unntak fra EUs jernbanepakke
Regjeringen vet ennå ikke hvilken politisk pris Norge kan måtte betale for å få unntak fra EUs fjerde jernbanepakke.
Regjeringen slåss for å ta Norge ut igjen av EUs fjerde jernbanepakke, som blant annet innebærer konkurranseutsetting av persontrafikken. Men hvilke politiske konsekvenser dette kan få, er foreløpig uklart.
Leif Martin Kirknes
I Stortingets spørretime onsdag stilte Høyres Ine Eriksen Søreide spørsmål til utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) om hvilke konsekvenser regjeringen er villig til å akseptere for å få unntak fra den omstridte jernbanepakka.
– Det er et hypotetisk spørsmål. Dette er noe vi vil få klarhet i underveis. Den tidligere regjeringen har satt oss i en veldig vanskelig situasjon, men vi forsøker å gjøre det beste ut av det, svarte Huitfeldt.
Eriksen Søreide er ikke fornøyd med svaret.
– Jeg mener det er et helt reelt spørsmål. Man må jo ha tenkt igjennom før man setter i gang en sånn prosess, hva de potensielle konsekvensene kan være, og hvilken pris man er villig til å betale, sier hun til NTB.
Tolv år fram
Regjeringen er særlig skeptisk til konkurranseutsettingen av persontrafikken og ønsker først og fremst unntak fra anbudsregelverket i jernbanepakka.
Pussig, mener Eriksen Søreide.
– Fram til slutten av 2023 kan man tildele kontrakter direkte. Og de kontraktene har en varighet på ti år. Så vi snakker jo om noe som ligger tolv år fram i tid, sier hun.
Aktuelt: Etterlyser stoppordre for Trafikkpakke 4 og 5
Bare formidlet standpunkt
Huitfeldt sier til NTB at regjeringen så langt bare har formidlet til EØS-komiteen, der Norge, Island, Liechtenstein og EU er representert, hva som er Norges standpunkt i saken.
– Og så vil vi gå videre derfra.
– Hva gjør dere da?
– Da skal vi kartlegge hvilket handlingsrom vi har, sier Huitfeldt.
Samferdselsbudsjettet: Mer penger til gods – mindre til passasjerer
Opprørt
Hun er fortsatt opprørt over den forrige regjeringens handlemåte. Etter valget, men mens de fortsatt styrte, var de med på å vedta de nye jernbanereglene på EØS-komiteens forrige møte i september.
– De valgte å godta pakken, selv om det var blitt et massivt flertall mot den i Stortinget, sier Huitfeldt.
Det har aldri tidligere skjedd at Norge har trukket seg fra et EU-direktiv man har sagt ja til.