JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Østerrike har innført en minimumspris på 40 euro for en flybillett. Aps Sverre Myrli mener Norge må kunne gjøre det samme.

Østerrike har innført en minimumspris på 40 euro for en flybillett. Aps Sverre Myrli mener Norge må kunne gjøre det samme.

Imagebroker/Martin Siepmann

Billigfly på innenlandsruter:

Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Yngve Carlsen i Flygerforbundet og samferdselspolitiker Sverre Myrli synes det er verdt å utrede en minstepris på flybilletter. Knut Arild Hareide svarer hverken ja eller nei.



12.10.2020
15:18
12.10.2020 16:32

helge@lomedia.no

EU-landet Østerrike setter nå en minstepris på 40 euro for en flybillett, fordi superbillige flybilletter undergraver både klimapolitikk og levelige lønnsstandarder.

Landet innfører også en generell flyskatt på 12 euro som tilkommer – uavhengig av hvor lang ruten er. Unntaket er ruter på under 350 kilometer, hvor avgiften faktisk blir enda høyere - 30 euro. Bakgrunnen for det er å få til å kjøre tog på kortere strekninger.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Verken ja eller nei

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, har gjennom et skriftlig spørsmål spurt samferdselsminister Knut Arild Hareide om hvordan et slikt vedtak vil stå seg i EU/EØS-samarbeidet, og om det ville vært tillatt med en tilsvarende minstepris på flyreiser i Norge og til og fra Norge.

Han mener svaret til samferdselsministeren er veldig interessant.

– Når EU-landet Østerrike gjør dette må vel også EØS-landet Norge kunne gjøre det samme, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Målet må i så tilfelle være at minstepris innføres når flyselskap dumper priser, ikke på flyreiser som for eksempel ikke har noen andre alternativer.

– Det må være et virkemiddel som kan brukes der noen aktivt dumper prisene på sterkt trafikkerte ruter. Det sier seg selv at billetter til 199 kroner ikke er med på å fremme et seriøst arbeidsliv, sier Sverre Myrli.

– Jeg har alltid fått høre at dette er problematisk i forhold til EØS-avtalen. Derfor er innføringen i Østerrike så interessant, legger han til.

Spørsmålet er aktualisert etter at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air etablerer seg med base på Oslo Lufthavn i begynnelsen av november. Billettprisene vil starte på 199 kroner, melder selskapet.

Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi vil nekte sine ansatte å fly med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. LO sentralt har en reisepolicy som ikke gjør det mulig å reise med selskaper som undergraver den norske modellen.

Flygerforbundet: – Wizz Air-etableringen gjør det ekstra viktig å støtte den seriøse luftfarten

Verdt å utrede

Knut Arild Hareide skriver i sitt svar at han bare kjenner til at den østerrikske regjeringen skal ha vedtatt dette fra medieomtale.

– Jeg skal derfor være forsiktig med å kommentere detaljer. Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine, svarer Knut Arild Hareide.

(Saken fortsetter under bildet)

Knut Arild Hareide vil verken si ja eller nei til å kopiere Østerrike som innfører minimum 40 euro for en flybillett.

Knut Arild Hareide vil verken si ja eller nei til å kopiere Østerrike som innfører minimum 40 euro for en flybillett.

Martin Guttormsen Slørdal

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener likevel det er verdt å utrede.

– Dette er helt klart en interessant vei å gå. Generelt er det fri konkurranse og selskapene selv som fastsetter prisene. Men når enkelte selskap senker prisen slik at prisen blir omtrent hva en kopp kaffe koster på Gardermoen, er det noe som ikke er som det skal være sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Han mener det er tre bærekraftutfordringer som tilsier at dette kan være et alternativ.

– Underbygge finansiell bærekraft. Vi må ha en næring som skal kunne bære sine kostnader, sier Carlsen.

– Bidra til en miljømessig bærekraft. Forhindre ufornuftig forbrukeratferd, legger han til,

– Bidra til sosial bærekraft. Noen må betale prisen, og når flyprisene er som kaffekoppen, er det arbeidskraften som betaler prisen, poengterer han.

Mye lest: Nav dømt for å ha trakassert mellomleder

Hverken ja eller nei

Hareide viser til at en flyreise innebærer at kunden betaler både for selve transporten, og for eventuelle skatter, avgifter og gebyrer som kommer i tillegg.

– Den friheten som er beskrevet foran gjelder først og fremst selve kjerneproduktet – transporten, legger han til.

Den østerrikske reguleringen har blitt beskrevet som et anti-dumping-tiltak.

– Det er ikke tvil om at konkurranselovgivningen åpner for å forby lav prising som har til formål å fjerne konkurrenter fra markedet (fiendtlig prising). Det kan typisk gjelde samlet pris på en flyreise som ligger lavere enn skattene og avgiftene. Samtidig vil særlige ikke-dominerende aktører kunne ha kortvarige kampanjer som ikke er i strid med konkurranselovgivningen, skriver Knut Arild Hareide.

– Ved å fastsette en miljøbegrunnet og relativt sett høy avgift på korte flyreiser, vil det trolig være mulig å slå fast at en samlet pris på flyreiser ned mot dette nivået kan ha karakter av ulovlig dumping dersom den ikke er kortvarig, mener han.

Han mener det derfor er vanskelig å gi et ja/nei-svar på spørsmålet.

Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.10.2020
15:18
12.10.2020 16:32



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei


Flere saker