Misnøye i Bring Warehousing:
Kolleger i Posten får 62.000 kroner mer for samme jobb. Nå advarer tillitsvalgt mot personalflukt
Bring Warehousing går så det suser. Men lave lønninger gir personalflukt.
VIL TJENE MER: Knut Knutsen (f.v.), Captain Blåseropptil Storm og Amphai Yodchiangkham bekrefter at misnøyen er stor blant de ansatte ved Berger-terminalen.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
– Hele én av fem har sluttet i år. Lønningene må opp, sier tillitsvalgt Captain Storm.
Kollegene i morselskapet Posten får 62.000 kroner mer i året for samme jobb.
Hos Bring Warehousings terminal på Skedsmokorset i Viken har mange store norske nettbutikker og bedrifter sine lagre. Økt netthandel under pandemien har ført til hektiske arbeidsdager for de ansatte.
Captain Blåseropptil Storm er tillitsvalgt ved Berger-terminalen. Han slår alarm om lønnsnivået i bedriften.
Mister kompetanse til konkurrentene
Storm forklarer at bedriften har en ekstremt høy turnover av personell. Han mener det skyldes det lave lønnsnivået.
Lønna i bedriften ligger langt bak sammenlignbare aktører, inkludert lønna i morselskapet Posten.
– Voldsom gjennomtrekk av personell gjør at unødvendig mye tid går med å lære opp nytilsatte – hele tiden. Samtidig mister vi kompetanse til konkurrentene. Det kan ikke fortsette, sier han.
Captain Storm sier tendensen har vært negativ i lang tid.
– I 2019 sluttet én av seks her på Berger. I 2020 er det enda verre. Til nå har over 20 ansatte sluttet i år, av rundt 100, altså cirka 20 prosent. Dette viser med all tydelighet at folk ikke anser dette som en arbeidsplass de kan ha på lang sikt. Så fort de får en bedre betalt jobb, slutter de. Det bør arbeidsgiver se på som et alvorlig problem og ta grep for å snu, mener Storm.
Denne skaper debatt: Postkontoret i Harstad har stor pågang, men må likevel stenge: – Det skjer alt for tidlig
(Saken fortsetter under bildet)
MISNØYE: Knut Knutsen (t.v.), Amphai Yodchiangkham og tillitsvalgt Captain Blåseropptil Storm sier personalflukten fra Bring Warehousings terminal på Berger oppleves som dramatisk.
Alf Ragnar Olsen
For uten erfaring og kontinuitet synker kvaliteten på tjenestene som leveres til oppdragsgivere og kunder.
Captain Storm har som tillitsvalgt hatt samtaler med flere som har forlatt bedriften. Han forteller om tydelige tilbakemeldinger.
– Dårlig lønn, langt under konkurrentene, er hovedårsaken. I tillegg mangler vi et rettferdig lønnssystem basert på en ansiennitetsstige. I stedet har enkelte forhandlet personlige tillegg. Såkalte trynetillegg brukes, en struktur som aldri har fungert bra for å skape trivsel, transparens, samhold og likeverd. Folk føler det svært urettferdig, påpeker han.
Mye lest: Postbud Gøran vet ikke lenger når han er ferdig på jobb
Ville gå til streik
Både gjennom uravstemningen etter lønnsoppgjøret – der medlemmene i Warehousing stemte nei og ville streike – og i en egen underskriftskampanje, er misnøyen med situasjonen tydeliggjort. Storm har fått gehør hos ledelsen for at de etter nyttår må ta grep for å øke lønningene. Men er bekymret for at arbeidsgiver ikke vil gjøre tilstrekkelig.
– Folk skjeler til Posten. Det er naturlig – de er morselskapet vårt. Der får de ansatte alltid mer enn det folkene her i Warehousing får i lønnsoppgjørene. For hvert eneste lønnsoppgjør øker forskjellene, og følelsen folk har av å bli urettferdig behandlet, forsterkes, sier han.
Tallenes tale er klar. Storm bruker terminalarbeidere som eksempel.
– De gjør tilnærmet samme jobb i Warehousing som hos Posten. Men hos oss er startlønna for en 18-åring 331.600 kroner, mens 18-åringen ville fått 393.000 kroner for samme jobb hos Posten. Etterslepet er altså på cirka 62.000 kroner i året. At vi mangler en ansiennitetsstige gjør tingene enda verre. Ansatte i Posten nyter godt av det, og har en mye bedre lønnsutvikling. Hos oss har vi faktisk folk som etter tolv år i Warehousing tjener mindre enn startlønna for en 18-åring i Posten! sier han oppgitt.
Storm håper ledelsen skjønner alvoret, og at det må et ekstraordinært lønnsløft til for å stanse personellflukten fra selskapet.
Samtidig som Bring Warehousing «lekker kompetanse», er dette et satsingsområde for Posten Norge. Et felt hvor morselskapet ønsker å investere.
– Årsaken er ganske logisk. Hver pakke som produseres her på terminalen representerer inntekter for morselskapet. For det er Posten som tar seg av sendingene. I lys av dette føler folk det blir veldig feil at de som gjør samme jobb i morselskapet skal tjene langt over 60.000 kroner mer, gjentar Storm.
Tungt år: Alle postansatte får 5000 kroner i «korona-bonus»
– Veldig, veldig skuffet
Driftskoordinator Dag Harberg har jobbet i bransjen siden 1989. Han ble med inn i Posten og Bring da selskapet ble kjøpt opp rundt årtusenskiftet.
– Det har skjedd mye siden da. Dessverre har utviklinga gått den gærne veien. Tidligere var det små avdelinger som driftet seg selv. Uten store investeringer. Det var god inntjening og gode betingelser. Alle fikk stort sett greit betalt. Så har det vært omorganiseringer. Jeg måtte søke på jobben min to ganger. Alt av julekurver, julegaver og goder er borte – og lønnsnivået er for lavt. Det får folk til å slutte. Senest i dag fortalte en kollega at han slutter. Folk tjener mye bedre andre steder, derfor fortsetter flukten. En ansiennitetsstige er også viktig, tilføyer Harberg.
Posten må oppbemanne: 600 vikarer og midlertidig ansatte skal redde jula
(Saken fortsetter under bildet)
FEIL VEI: – Jeg har jobbet i bransjen lenge, og synes mange ting har utviklet seg i feil retning, sier transportkoordinator Dag Harberg. Her sammen med tillitsvalgt Captain Storm (t.h.).
Alf Ragnar Olsen
På naboavdelingen treffer vi lagermedarbeider Amphai Yodchiangkham. Hun er enig i at lønnsnivået må opp.
– Jeg har jobbet her seks år nå og trives. Men vi er mange som ble veldig, veldig skuffet da resultatet av lønnsoppgjøret kom. Siden forrige oppgjør hadde vi håpet på et skikkelig lavlønnstillegg denne gangen. Det som kom, hjalp ikke. Forskjellene øker bare, sier hun oppgitt.
Yodchiangkham opplever svekket kjøpekraft. Aktiviteter, klær og utstyr til barna blir bare dyrere og dyrere.
– Lønna er så lav at jeg i praksis tvinges til å ta mest mulig overtid for å ha en levelig lønn. Det er ikke bra å ha det slik, sier Yodchiangkham.
Både kunder og ansatte er i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?
– Det er pengene man lever av
Kollega Knut Knutsen nikker gjenkjennende.
– Vi skulle så gjerne sett et skikkelig lønnsløft. Det er ikke til å stikke under stol. Det er tross alt pengene man lever av. I butikkene går prisene opp, mens lønna står i ro. Lønnstilleggene har nesten ikke vært nevneverdige, dessverre, sier han.
Det samme inntrykket sitter kollega Ferdinand Barrera igjen med. Han er lagermedarbeider på avdelingen rundt hjørnet. Barrera har jobbet på Berger-terminalen i snart sju år.
– Dette er en bra arbeidsplass, på grunn av folkene her, men lønna er altfor lav. Det må komme et skikkelig lønnsløft og en ansiennitetsstige, slik at de som blir, føler seg verdsatt. Det bør være verdifullt for bedriften, som da sparer penger på mindre opplæring, sier Barrera.
(Saken fortsetter under bildet)
LAVTLØNNET: Sousa Helsio (f.v.) og Ferdinand Barrera trives og jobber gjerne mye, men er helt enig i at Bring Warehousing ligger for lavt lønnsmessig.
Alf Ragnar Olsen
Som andre føler han seg nærmest tvunget til å jobbe mye overtid, for å ha en anstendig lønn. Men arbeidspresset har gitt ham kronisk belastningsskade i skulderen.
– Det må jeg trolig bare leve med, men lønna er noe annet. Det er urettferdig når trynetillegg gjør at vikarer her tjener mer enn meg som har sju års erfaring. Det blir feil, sier Barrera.
Svært betenkelig, sier tillitsvalgt: Postansatte utsettes for ulovlig støy og må sjekkes for hørselsskader
Ledelsen: – Tar signalene på alvor
Tillitsvalgt Captain Blåseropptil Storm bekrefter at streikelysten var stor.
– Medlemmene ville gjerne streiket for bedre lønn, men måtte skuffet føye seg etter flertallet i forbundet, som stemte ja til forhandlingsresultatet. Når streik ikke ble en mulighet, håper vi på bred støtte og forståelse for vårt krav om et ekstraordinært lønnsløft, sier han.
Ifølge administrerende direktør Stefan Einarson i Bring Warehousing sluttet rundt én av åtte ansatte i 2019, men medgir at frafallet ved Bring-terminalen er høyere.
Einarson er enig i at det er problematisk at så mange slutter i bedriften og signaliserer vilje til å gjøre noe.
– Jeg kan ikke diskutere detaljer nå, men vi tar signalene på alvor. Vi har dialog med Fagforbundet og flere for å sikre at tiltak og grep skal treffe, sier Einarson.
Han medgir at erfaring og kompetanse er viktig for å levere høy kvalitet til oppdragsgivere og kunder.
– Forstår du ansattes misnøye med lønnsnivået og mangelen på en ansiennitetsstige?
– Ja, jeg kan forstå det. Vi har spesielt en lav minstelønn. Vi har økt denne noe to år på rad, men må vurdere praksisen mer helhetlig foran mellomoppgjøret. Vi har besluttet å innføre en ansiennitetsstige til mellomoppgjøret i april. Det tror vi vil ha effekt, sier Einarson.
Når det gjelder størrelsen på de ekstraordinære tiltakene sier Einarson dette:
– Det er vanskelig å konkurrere med vilkårene fra tariffen i Posten. Vi skal ikke være lønnsledende, men skal tilby transparente og rimelige vilkår, og et attraktivt og sikkert arbeidsmiljø, sier Einarson.