VIKTIG AVGJØRELSE: Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, holdt appell i forkant av Bane NORs styremøte. Mange jernbaneansatte møtte fram under markeringen.
Ole Palmstrøm
Markering mot privatisering i jernbanen
– Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner
Styret i Bane NOR ble møtt av fagforeningsmedlemmer med faner da de ankom for å avgjøre selskapets framtid: Hvor mye skal settes ut til private?
oystein.braathen@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF) har bedt styret vise ansvarlighet og stoppe, eller utsette, prosessen med konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.
– Bane NOR skal levere punktlighet til person- og godstog. Så enkelt kan det sies. Nå vil regjeringen at selskapet kvitter seg med hundrevis av fagfolk. Dette er en utarming av fagmiljøene. Politikere og økonomer snur opp-ned på jernbanen, sa forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i NJF i sin appell under markeringen.
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Jernbaneansatte mobiliserer mot konkurranseutsetting
Advarer
I et brev til styreleder Siri Hatlen, skriver forbundet at det ikke er gjennomført risiko- og konsekvensanalyser. Derfor kan det ikke dokumenteres at vedlikehold som i dag utføres i egen regi, bør settes ut.
Tilstanden på infrastrukturen er dårlig.
– De prøver samme oppskrift som innen renovasjon og barnevern. Nå håper vi styret lytter. Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner, sa Jane Brekkhus Sæthre.
TOGTRAFIKKEN: Dårligere vedlikehold går ut over punktligheten, advarte Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.
Ole Palmstrøm
Godstogene
Forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, mener nedbemanning i Bane NOR vil gå ut over flere enn selskapets egne.
– I dag kan de ansatte jobben sin. Private selskaper kjenner ikke norsk jernbane. Dårligere vedlikehold betyr mindre punktlighet. Det rammer både passasjerene og godstrafikken. Jernbanen risikerer å tape konkurransen, så det blir mer gods på vei, sa Ringdal.
– De eneste som vil tjene på dette, er utenlandske selskaper og konsern. Vi må si til styret at de i dag sier nei til denne privatiseringen. Jeg håper de klarer å stå imot, sa Rolf Ringdal, som lovet flere markeringer hvis konkurranseutsettingen blir vedtatt.
• – Viktig at Bane Nor skjønner hva NSB sliter med
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
Ingen kommentar
Styreleder Siri Hatlen tok en kort prat med noen av de frammøtte på vei inn, men ville ikke si noe i forkant av møtet annet enn at hun har lest brevet fra Norsk Jernbaneforbund.
TAUS: Styreleder i Bane NOR, Siri Hatlen (til venstre) ville ikke si noe til Janina Hortman eller de andre frammøtte i forkant av møtet.
Ole Palmstrøm
STØTTE: Også representanter fra Postkom, Fagforbundet og Handel og Kontor møtte opp for å vise solidaritet med de jernbaneansatte.
Ole Palmstrøm
Les også:
• Dette skjer med jernbanen framover
• NSB konkurranseutsetter renhold av togene
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik