JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRAGEDIE FOR MANGE:  Distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik W. Næss, sier at hele saken er dypt tragisk for mange av forbundets medlemmer. – En ting er at lønn og feriepenger ikke har vært utbetalt. Men Nav i Italia har ikke fått det de trenger av dokumentasjon fra Condotte, så de som ikke har funnet seg ny jobb har heller ikke fått arbeidsledighetstrygd, forteller han.

TRAGEDIE FOR MANGE: Distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik W. Næss, sier at hele saken er dypt tragisk for mange av forbundets medlemmer. – En ting er at lønn og feriepenger ikke har vært utbetalt. Men Nav i Italia har ikke fått det de trenger av dokumentasjon fra Condotte, så de som ikke har funnet seg ny jobb har heller ikke fått arbeidsledighetstrygd, forteller han.

Tuva Maria Åserud

Bane Nor inngikk avtale med italiensk entreprenør

Anleggsarbeiderne har ikke fått lønn og feriepenger: – Condotte har stukket av fra regninga

En dom i forliksrådet pålegger Condotte å betale ut utestående lønn og feriepenger til 76 anleggsarbeiderne på Follobanen. Tre år etter at den italienske entrepenøren erklærte seg konkurs, har det fortsatt ikke skjedd noe.



31.08.2021
09:55
31.08.2021 14:58

ane.borrud@lomedia.no

– Her har Condotte bare stukket fra regninga, sier distriktssekretær Eirik W. Næss.

Da Bane Nor hevet kontrakten med det italienske entreprenørselskapet Condotte på Follobanen i januar 2018, ble arbeidet stoppet umiddelbart og anleggsarbeiderne sto brått uten lønn. Nå har forliksrådet dømt selskapet til å betale 76 anleggsarbeidere i Arbeidsmandsforbundet totalt 9,3 millioner kroner i utestående lønn og feriepenger. Det har de ikke gjort.

– Hele saken er dypt tragisk for mange av våre medlemmer. En ting er at lønn og feriepenger ikke har vært utbetalt. Men Nav i Italia har ikke fått det de trenger av dokumentasjon fra Condotte, så de som ikke har funnet seg ny jobb har heller ikke fått arbeidsledighetstrygd, forteller Eirik W. Næss, distriktssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund avdeling 2 Oslo/Akershus.

Han synes det er fælt at saken har tatt så lang tid.

– Det har fått store konsekvenser for mange av medlemmene våre personlig. Det er utrolig mange skjebner. Jeg får fortsatt 10 -15 meldinger hver dag av de italienske medlemmene våre. Det er tøft. Medlemmene forteller meg at de har brukt opp oppsparte midler som var tenkt til familie og pensjon, og flere har måttet låne penger for å klare seg.

2018: Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv

Italiensk byråkrati

At det har tatt så lang tid å få saken opp i forliksrådet, skyldes blant annet at en forliks-klage skal forkynnes for skyldnerne, det vil si Condotte.

At skyldnerne er et italiensk selskap, bød på problemer.

– Vi slet veldig med dette. Vi sendte klagen gang på gang, men det var ingen i Italia som kunne bekrefte at den var kommet fram. Til slutt måtte forkynnelsen ut i et lysningsblad. Da fikk vi regnet klagen som forkynt, og forliksrådet innkalte partene.

Men Condotte møtte ikke opp. Når en motpart ikke møter i forliksrådet og ikke har gyldig grunn, kan forliksrådet gi en fraværsdom, noe som skjedde i denne saken.

Condotte ble dømt til å betale det Arbeidsmandsforbundet krevde. Totalt sett ble bedriften dømt til å betale anleggsarbeiderne 9,3 millioner kroner i tapt lønn og feriepenger. Dommen ble forkynt i mai, og Condotte hadde to ukers frist til å betale kravene. Det har bedriften ikke gjort.

Regelen er at når den som er dømt av forliksrådet ikke betaler innen fristen, kan den som har krav på betaling få hjelp av namsmannen til å drive inn kravet. Ifølge Næss er det håpløst når selskapet ikke er norsk.

– Det er så å si umulig å drive inn disse pengene fra Italia, slår han fast.

Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Italia godkjente ikke konkursen

I august 2018 begjærte Condotte seg selv konkurs i Italia. Men reglene for å kunne slå seg konkurs er annerledes i Italia enn i Norge. Det må godkjennes av styresmaktene. I Italia valgte styresmaktene heller å gå inn med en lånegaranti på 190 millioner euro, noe som ble godkjent av Europakommisjonen i desember 2018.

Dersom Condotte hadde gått konkurs, kunne anleggsarbeiderne på Follobaneprosjektet ha søkt om å få utbetalt lønn og feriepenger fra lønnsgarantifondet i Norge allerede i 2018.

Nå håper Næss at lønnsgarantifondet likevel vil utbetale det anleggsarbeiderne har til gode.

– Vi sendte inn krav til fondet innen fristen. Nå håper vi at lønnsgarantifondet, med utgangspunkt i dommen fra forliksrådet, vil betale medlemmene våre, sier han.

Selv om han ideelt sett mener det er feil at den norske stat skal betale det Condotte skylder arbeiderne sine.

– Vi mener at det er Condotte som skal betale det de skylder. Men det ser ut som om det er umulig å få til. Her har Condotte bare stukket fra regningen, slår han fast.

Næss mener det viser at det er veldig liten risiko for utenlandske selskap å gjøre forretninger i Norge.

– Vi kan ikke slå den norske delen av selskapet konkurs hvis de har opprettet det som et NUF. Vi måtte ha slått det italienske moderselskapet konkurs. Og det skjer ikke, bare fordi vi har et lønnskrav for 100 stykker.

Veidekke: Over halvparten av alle storkontrakter går til utenlandske entreprenører

Ingen lønnsforpliktelser i kontraktene

Klok av skade mener Næss at for å unngå å komme i en lignende situasjon i framtida, er det kontraktene som byggherre har med entreprenørene som er veien å gå.

– Man må se på hvilke forpliktelser og krav som settes i kontraktene, slår han fast.

I kontrakten Bane Nor hadde med Condotte, var det ingen forpliktelser for Condotte å betale ut lønn og feriepenger ved opphevelse av kontrakten.

– Vi har spilt inn til Bane Nor at det i kontraktsklausulene må ligge at garantisummen også dekker ubetalt lønn og feriepenger. Vi har mottatt signaler fra Bane Nor om at dette blir tatt inn i nye kontrakter. Det er i så fall veldig bra! Jeg tror at mange har lært mye av Condotte-saken, avslutter han.

Ikke med i nye kontrakter

Bane Nor skriver i en e-post til Arbeidsmanden at det ikke er vanlig, og forekommer så vidt de vet ikke, at byggherrer kjøper garantier for å dekke lønnskrav fra entreprenørers ansatte i tilfelle entreprenørene går konkurs.

– Dermed var dette ikke med i Bane Nors avtale med Condotte og det er ikke tatt inn i nye Bane Nor-kontrakter.

Bane Nor skriver at garantiene først og fremst skal sikre byggherre mot forsinkelser, feil og mangler ved leveransen.

– Vi synes det er beklagelig at det fortsatt er ubetalte krav etter Condottes arbeid for Bane Nor, og forstår at det kan være komplisert for tidligere ansatte å forholde seg til en administrasjon i Italia, der Condotte ble satt under konkursbeskyttelse. Her i Norge har vi det som heter statens lønnsgarantiordning som kan utløses ved konkurs og det blir viktig å få profesjonelle råd om hvordan man utløser krav under den norske ordningen.

Bakgrunn (sak fra 2016): Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører

Condotte-saken i korte trekk:

• To av fem hovedkontrakter på byggingen av doble togspor mellom Oslo og Ski gikk til det italienske selskapet Societa Italiana Per Condotte Dacqua S.P.A (Condotte). De fleste av arbeiderne på de to prosjektene var italienere som dro nordover for å jobbe.

• Etter hvert viste det seg at Condotte hadde økonomiske problemer. Sommeren 2017 skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i januar 2018 ble det klart at selskapet kjempet mot konkurs.

• 8. januar 2018 begjærte selskapet konkursbeskyttelse for retten i Roma. Det innebar en sikkerhet mot å bli slått konkurs mens bedriften forhandlet med bankene som finansierer Condotte-konsernet.

• Torsdag 11. januar dro Bane Nor på hastemøte til den italienske hovedstaden. Fem dager etter ble det klart at selskapet fikk konkursbeskyttelse fram til 18. mai.

• 30. januar kom nyheten om at Bane Nor hevet avtalene med det konkurstruede selskapet.

• Den 16. juli sendte Condotte brev til retten i Roma om at de var insolvent og at de ville begjære åpning av konkurs den 17. juli.

• 12. desember 2018 godkjente Europakommisjonen Italias redningsplan for Condotte. https://www.globaltradealert.org/state-act/36292/italy-rescue-aid-to-condotte

• Bane Nor tapte 1,6 milliarder kroner på Condotte-kontraktene.

Åpningen av Follobanen er utsatt med et år, og skal etter planen åpnes i desember 2022. Utsettingen skyldes ifølge Bane Nor også utfordrende grunnforhold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.08.2021
09:55
31.08.2021 14:58



Mest lest

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner


Flere saker