JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FLERE PLATTFORMARBEIDERE: Omreguleringen av drosjemarkedet kan, sammen med et slakt arbeidsmarked som følge av koronakrisen, gi en økning i gig- og plattformarbeid i Norge, mener Sigurd M. N. Oppegaard.

FLERE PLATTFORMARBEIDERE: Omreguleringen av drosjemarkedet kan, sammen med et slakt arbeidsmarked som følge av koronakrisen, gi en økning i gig- og plattformarbeid i Norge, mener Sigurd M. N. Oppegaard.

Eirik Dahl Viggen

Frislippet av taxitjenester

«Uber, Bolt og Lyft vil trolig forsøke å etablere seg i Norge i løpet av vinteren», skriver Fafo-forsker

I 2017 ble Ubers foretrukne forretningsmodell – Uber Pop – trukket fra det norske markedet. Etter 1. november kan de gjenoppstå.
27.10.2020
08:53
30.10.2020 09:06
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I november 2014 etablerte Uber seg i Oslo. Det amerikanske transportselskapet lanserte to tjenester: Uber Pop og Uber Black. Uber Pop lot personer med god vandel og en mindre enn ti år gammel bil registrere seg og bli Uber-sjåfører. Uber Pop-sjåførene ble klassifisert som selvstendig næringsdrivende, og ikke omfattet av arbeidsmiljøloven eller rettighetene som følger med et ansettelsesforhold. De brukte sin egen bil, betalte drivstoff, bompassering, forsikring, skatter og avgifter selv, og Uber tok 20–30 prosent av hver prisen på turene.

Uber Pop havnet raskt i trøbbel – ikke på grunn av sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår, men fordi de ikke hadde drosjeløyve. Fra 2016 til 2017 ble 138 Uber Pop-sjåfører bøtelagt, 94 mistet førerkortet og 67 fikk inntjeningen inndratt. I tillegg ble Ubers norske og nederlandske datterselskap dømt til å betale en bot på til sammen fem millioner kroner. 30. oktober 2017 ble Uber Pop trukket fra det norske markedet.

Men Uber fortsatte driften av Uber Black-tjenesten, en mer luksuriøs persontransporttjeneste. Uber Black i Oslo er organisert gjennom limousinselskaper som eier bilene som brukes, lisensiert med selskapsvognløyve (løyve for eksklusiv persontransport), og ansetter også sjåførene. I motsetning til sine kollegaer i mange andre land, er Uber Black-sjåførene i Oslo altså klassifisert som ansatte arbeidstakere, ikke selvstendig næringsdrivende.

Bakgrunn: Frislipp på drosjeløyver fra 1. november – men opposisjonen lover omkamp

Arbeiderne er taperne

Uber ses ofte på som et eksempel på «gig»- og «plattformarbeid».

Disse begrepene betegner ulike aspekter ved forretningsmodellen. Betegnelsen «gig»-arbeid viser til en oppstykking av jobber i enkeltstående oppdrag, eller «gigs» – engelsk slang for musikeres spillejobber. Gig-arbeidere får provisjonslønn og er generelt klassifisert som selvstendig næringsdrivende. Dette er altså arbeidsforhold vi kjenner fra landbruket, kunst- og kulturbransjen og drosjenæringen. «Plattform»-aspektet ved disse forretningsmodellene viser til måten den digitale infrastrukturen, plattformen, brukes til å organisere markedene og kontrollere arbeidsprosessene.

For arbeidere ligger det usikkerhet i begge disse aspektene.

Svein og John-Egil gruer seg til 1. november: – Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør? – Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om

Lange arbeidsdager og lav lønn

Uber Black-sjåførene i Oslo har i utgangspunktet stor formell fleksibilitet, men i praksis viser denne seg å være nettopp det: rent formell. De kan i stor grad velge egen arbeidstid, men, siden de aller fleste er provisjonsbetalte, må de, på grunn av den lave etterspørselen etter Uber-turer i Oslo, jobbe svært lange dager, stort sett ti timer, seks dager i uka for å oppnå en anstendig inntekt (20.000–40.000 kroner i måneden før skatt).

I tillegg utøver Uber en kontroll over sjåførene via den digitale plattformen. Uber justerer prisene på turene ut ifra variasjon i tilbud og etterspørsel, for å gi sjåførene et insentiv til å jobbe der og når kundene trenger dem – i sentrum fredag og lørdag kveld. Det gjør inntekten vanskelig å beregne.

For det andre benytter Uber seg av et vurderingssystem der passasjerer og sjåfører gir hverandre én til fem stjerner etter hver tur. Faller sjåførenes gjennomsnittvurdering under en ikke-oppgitt grense, kan de bli «deaktivert». I Oslo framstår imidlertid ikke vurderingene som et vesentlig stressmoment for sjåførene: Normen er å gi fem stjerner og de fleste har en høy gjennomsnittvurdering. Likevel føler de at de må tolerere passasjerenes oppførsel nesten uansett hva de foretar seg, og systemet framhever slik kundens tilfredstillelse som det avgjørende målet på om sjåførene gjør en god jobb og kan fortsette i jobben.

For det tredje velger ikke sjåførene passasjerene sin selv, men får oppdrag tildelt via plattformen. De kan ikke se passasjerenes destinasjon, men får en beskjed hvis turen er estimert til å ta mer enn 30 minutter, og hindres dermed fra å velge bort korte, og mindre lønnsomme, turer. Som provisjonsbetalte i et marked med lav etterspørsel, er det å avslå en forespørsel imidlertid fullstendig fremmed for de fleste sjåførene.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

Bolt og Lyft

Samtidig er det viktig å huske på at lønns- og arbeidsvilkårene til tradisjonelle drosjesjåfører ikke er stort bedre enn Uber Black-sjåførenes: De jobber cirka like lange dager og tjener noenlunde det samme, og begge står overfor stor usikkerhet og variasjon.

Selv om Uber ikke lykkes i å etablere sin foretrukne forretningsmodell i Norge, var forsøket den utløsende årsaken til omreguleringen av drosjemarkedet som trer i kraft 1. november. Da oppheves antallsbegrensning på drosjeløyver og sentraltilknytningsplikten og -retten, og kompetansekravet flyttes fra drosjeeier til sjåfør. Målet med omregulering er blant annet å legge til rette for nye forretningsmodeller i næringen. Uber og andre lignende tjenester, som Bolt og Lyft, vil antakelig forsøke å etablere sine forretningsmodeller i Norge i løpet av høsten og vinteren. Hvordan de vil organisere seg er ennå noe uklart, fordi selv om taksameterkravet er planlagt fjernet, er det ennå uklart hva slags krav det vil erstattes med.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Slakt arbeidsmarked kan føre til vekst

Gig- og plattformøkonomien har til nå vært et marginalt fenomen i Norge. En av grunnene har vært begrenset tilgang på arbeidskraft: I og med at mange i Norge har tilgang på faste jobber med OK lønn, har selskapene rekruttert arbeidskraft fra et allerede marginalisert segment av arbeidsstyrken.

Kombinert med omreguleringen av drosjemarkedet, kan et slakt arbeidsmarked under og etter Covid-19-krisa, som rammer denne gruppen hardest, føre til en vekst gig- og plattformarbeid også her.

Lønnsoppgjøret 2020: Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

27.10.2020
08:53
30.10.2020 09:06



Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

Brian Cliff Olguin

Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.

Ylva Lie Bjerke

Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.

Berit Baumberger

Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg

Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.

Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.

Hanna Skotheim

Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig

Debatt

Alf Ragnar Olsen

Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige