JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

SV-topp mener de sviktet transportbransjen

Stoltenberg-regjeringen, som også SV var del av, gjorde ikke nok for å stoppe den negative utviklingen med sosial dumping i transportbransjen.
ETTERPÅKLOK: – I ettertid er det helt tydelig at man svikta ved å ikke komme med bedre tiltak i transportsektoren, da den forrige rødgrønne regjeringen lagde en handlingsplan mot sosial dumping, sier Mona Fagerås, samferdselspolitisk talsperson i Sosialistisk Venstreparti.

ETTERPÅKLOK: – I ettertid er det helt tydelig at man svikta ved å ikke komme med bedre tiltak i transportsektoren, da den forrige rødgrønne regjeringen lagde en handlingsplan mot sosial dumping, sier Mona Fagerås, samferdselspolitisk talsperson i Sosialistisk Venstreparti.

Leif Martin Kirknes

roy@lomedia.no

Det sier samferdselspolitisk talsperson for SV, Mona Fagerås.

Fagerås viser til at den tidligere rødgrønne regjeringa lanserte en handlingsplan mot sosial dumping, men at den ikke var spesielt rettet mot transportbransjen.

– I ettertid er det helt tydelig at man svikta ved å ikke komme med bedre tiltak i transportsektoren, innrømmer hun.

400 kroner dagen

At faresignalene var der allerede da SV var en del av Jens Stoltenberg sin regjering fra 2005 til 2013 er åpenbart. Året før Stoltenberg slo Kjell Magne Bondevik i kampen om statsministerposten, ble Estland, Latvia, Litauen, Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Slovenia, Malta og Kypros med i EU, og før Stoltenberg ble gjenvalgt til en ny periode som statsminister hadde Romania og Bulgaria fulgt etter. I 2013 ble også Kroatia et EU-land.

Denne voldsomme utvidelsen medførte at langt flere utenlandske lastebiler og transportører begynte å operere i Norge. Det gjorde de i mange år med lønnsnivå fra hjemlandet, men i mai 2015 vedtok Tariffnemnda at tariffavtalen for lastebilsjåfører i Norge skulle allmenngjøres. Det betød at alle som fraktet gods internt i Norge skulle ha norske lønns- og arbeidsvilkår, uavhengig av hvilket land sjåføren eller transportøren var fra.

Kontroller foretatt av Arbeidstilsynet viser imidlertid at flertallet av de utenlandske tungbilsjåførene fremdeles ikke får det de har krav på, og så sent som i høst avslørte FriFagbevegelse at ukrainske sjåfører kjørte for Postnord i Norge for bare 400 kroner dagen.

Aktuelt: Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

– På tide å rydde opp

Fagerås er sjokkert over at utviklingen bare har fortsatt.

– Den framveksten av sosial dumping som vi har sett de siste årene er forkastelig, og det er myndighetenes ansvar å slå knallhardt ned på sosial dumping for å unngå grov utnyttelse av arbeidsfolk. Derfor er vi glade for at vi har fått et nytt flertall på Stortinget som er klare for at det er behov for kraftige tiltak, spesielt i transportsektoren som er ekstra utsatt, understreker hun.

Ikke minst gjelder det å få kontroll på kabotasjekjøringen, det vil si innenriks transport utført av utenlandske lastebiler. Etter dagens regelverk kan utenlandske lastebiler som kommer fra utlandet til Norge med last, ta på seg tre transportoppdrag innenfor Norges grenser, før lastebilen må ut av landet igjen. Deretter kan den plukke opp en ny last utenfor Norges grenser og kjøre inn i Norge igjen. Det har imidlertid ikke vært noe konkret krav på hvor mye gods de utenlandske lastebilene må ha med seg inn i Norge, og det er blitt avdekket at disse lastebilene omtrent snur rett på andre siden av grensen og tar med seg knapt mer enn en tom europall inn i Norge igjen. Likevel kan de da lovlig ta tre godsoppdrag internt i Norge. Det er også avdekket at mange lastebiler ikke engang tar seg bryet med å kjøre ut av Norge etter den tredje kabotasjeturen, slik de etter regelverket må.

– Nå er det på tide å rydde opp, og vi har mange forslag som ble nedstemt av Solberg-regjeringen i forrige periode som vi er klare for å få på plass nå. Vi ser blant annet at kabotasjeregelverket i dag dessverre er altfor dårlig, og det brytes regelmessig. SV vil slå hardere ned på ulovlig kabotasje, blant annet ved å styrke kontrollen av utenlandske vogntog, opprette et digitalt transportregister og innføre obligatoriske, elektroniske fraktbrev, påpeker hun.

Aktuelt: Postnord tar grep etter avsløringene om underbetalte sjåfører

Krever klare forbedringer

Fagerås forteller at SV vil følge regjeringens arbeid med handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen nøye, og hun har en klar formening om hva som må til. Hun mener det arbeidet også må sees i sammenheng med de nye europeiske reglene som også Norge innfører om en snau måned. Regelverket som blir kalt EUs mobilitetspakke 1, innebærer en innstramming i blant annet kabotasjeregelverket og bestemmelser om sjåførenes kjøre- og hviletid. Det vil fremdeles være lov å kjøre tre kabotasjeoppdrag internt i et annet land enn der lastebilen hører hjemme, men etter de tre turene må lastebilen ut av landet i fire dager, før den kan ta nye oppdrag. I tillegg skal sjåførenes ikke lenger kunne ta ukehvilen i kjøretøyene, og lastebilene må hjem til opprinnelseslandet minst hver åttende uke.

SVs samferdselspolitiske talsperson er helt sikker på at de nye reglene ikke vil løse alle problemer.

– Vi er særlig bekymret for kabotasje og fortsatt sosial dumping med EUs nye mobilitetspakke. Her kommer SV til å kreve at det kommer klare forbedringer fra regjeringen i den nye handlingsplanen. Den planen må ha et tydelig lovverk, og vi kommer til å følge med på formuleringene på det, avslutter Mona Fagerås fra SV.

Aktuelt: Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

– Ikke vært nok

I den rødgrønne Stoltenberg-regjeringen var det Senterpartiet som satt med samferdselsministeren. Magasinet for fagorganiserte har ikke lykkes med å få kommentar fra Marit Arnstad som var den siste av tre samferdselsministre fra Sp i perioden 2005–2013. I stedet har vi fått en kommentar fra partiets leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Erling Sande. Han er langt på vei enig med situasjonsbeskrivelsen til sin stortingskollega fra SV.

− Den sosiale dumpingen som foregår i transportsektoren er uholdbar. Sosial dumping er fremdeles et problem, og vi kan ikke slå oss til ro med innsatsen til tidligere regjeringer. Tiltakene som har vært satt i gang tidligere har ikke vært nok. Derfor er det en viktig oppgave for dagens regjering å bekjempe sosial dumping blant annet gjennom handlingsplanen for transportsektoren, sier Erling Sande fra Senterpartiet, og leder for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse