JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Kabotasje

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Det er tatt ut tiltale mot litauiske Girteka, Europas største transportselskap, for elleve tilfeller av ulovlig innenrikstransport i Norge.



17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12

stein.inge.stolen@lomedia.no

Saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett i april.

– Det er ikke så ofte at et firma får så mange anmeldelser mot seg. Det er noe vi må reagere mot, forteller politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt.

Hun representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten Girteka når rettssaken mot selskapet starter i Sogn og Fjordane tingrett 4. april.

Det er tatt ut tiltale mot Girteka etter at selskapet nektet å vedta forelegg for 11 separate tilfeller av ulovlig kabotasje, anmeldt 2019 og 2020.

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Stein Inge Stølen

Mangler bevis på lovlig transport

Kabotasje er transport mellom to steder i Norge som utføres av et utenlandskregistrert kjøretøy. Dette er kun tillatt etter å ha oppfylt en rekke vilkår: Selskapet må i forkant sikre seg en særtillatelse til å drive internasjonal transport, deretter må det utenlandske kjøretøyet ha levert internasjonal last i Norge som det har fraktet over grensen. Etter dette kan det utføre maksimalt tre innenriksoppdrag (kabotasje) i løpet av sju døgn, før det igjen må forlate landet. Minstelønnen som sjåførene har krav på mens de utfører kabotasjeturene, ligger for tiden på 185,50 kroner per time.

Politiet mener at Girteka og underselskapet UAB Girmeta gjentatte ganger har drevet kabotasjetransport i Norge i strid med regelverket. Mange av forholdene selskapet nå er anmeldt for, dreier seg om manglende dokumentasjon i forbindelse med transportoppdragene. Selskapet har i disse tilfellene ikke klart å legge frem gyldig bevis på at de har lov til å utføre nasjonal transport i Norge.

Aktuelt: Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

Stein Inge Stølen

Fikk 400 kroner dagen for «norsk» arbeid

Tidligere har selskapet blitt omtalt av FriFagbevegelse i sammenheng med ulovlig kabotasje på vegne av Postnord. Girteka utførte en rekke faste transportoppdrag innenlands i Norge for logistikkgiganten hvor dokumentasjonen som forelå ikke oppfylte kravene i henhold til regelverket. Fraktbrevene manglet ofte avsenders signatur, i andre tilfeller hadde sjåførene selv signert i avsenderfeltet.

Sjåførene fortalte FriFagbevegelse at de heller ikke fikk norsk lønn for kabotasjearbeidet i Norge, selv om Girteka plikter å betale dette. I stedet fikk de rundt 400 kroner dagen.

Postnord bekreftet senere at det hadde foregått en praksis med bruk av kabotasje som brøt med logistikkselskapets interne rutiner.

– Denne høsten er det avdekket noen eksempler på avvik som vi ikke aksepterer. Dette tar vi på alvor. Derfor har vi besluttet å ta en gjennomgang og innstramninger av alle våre rutiner for å sikre at slike avvik unngås i fremtiden, fortalte Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen den gang.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

Stein Inge Stølen

Har brutt kabotasjereglene så lenge de har eksistert

Girteka mener på sin side at politiet ikke har tolket regelverket riktig, og at selskapet er uskyldig.

– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje. Vi har en klar intensjon om å tydeliggjøre alle lover og regler i Norge slik at vi kan fortsette å drive transport i landet i tråd med regelverket, oppgir selskapets markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.

Dette er imidlertid ikke første gang Girteka har kommet i politiets søkelys. NRK har rapportert om kabotasjelovbrudd utført av selskapet helt tilbake i 2011. Den gangen fikk selskapet to forelegg på 100 000 kroner hver, ilagt etter at Girteka utførte en rekke ulovlige kabotasjeoppdrag.

I nyere tid har Statens vegvesen bekreftet til nettstedet Lastebil.no at Girteka er anmeldt 20 ganger for ulovlig kabotasje i tidsrommet januar 2020 til oktober 2021. Dette har blant annet medført at Vegvesenet har ilagt selskapet forbud mot å utføre kabotasje med enkelte kjøretøy. Girteka har påklaget dette vedtaket, uten å få medhold.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12



Mest lest

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

Brian Cliff Olguin

Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

Alf Ragnar Olsen

Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv.  Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

Håvard Sæbø

Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

Knut Viggen

Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem

Her er den nye lønna til industriarbeiderne

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Guro Gulstuen Nordhagen

Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet

Kommentar

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Leif Martin Kirknes

«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

Arkivfoto: Erlend Angelo

Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere

Debatt

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

Kari Kløvstad

Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

André Kjernsli

Her er den nye lønna til kontoransatte


Flere saker