Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.
Stein Inge Stølen
Kabotasje
Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten
Det er tatt ut tiltale mot litauiske Girteka, Europas største transportselskap, for elleve tilfeller av ulovlig innenrikstransport i Norge.
stein.inge.stolen@lomedia.no
Saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett i april.
– Det er ikke så ofte at et firma får så mange anmeldelser mot seg. Det er noe vi må reagere mot, forteller politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt.
Hun representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten Girteka når rettssaken mot selskapet starter i Sogn og Fjordane tingrett 4. april.
Det er tatt ut tiltale mot Girteka etter at selskapet nektet å vedta forelegg for 11 separate tilfeller av ulovlig kabotasje, anmeldt 2019 og 2020.
Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer
Stein Inge Stølen
Mangler bevis på lovlig transport
Kabotasje er transport mellom to steder i Norge som utføres av et utenlandskregistrert kjøretøy. Dette er kun tillatt etter å ha oppfylt en rekke vilkår: Selskapet må i forkant sikre seg en særtillatelse til å drive internasjonal transport, deretter må det utenlandske kjøretøyet ha levert internasjonal last i Norge som det har fraktet over grensen. Etter dette kan det utføre maksimalt tre innenriksoppdrag (kabotasje) i løpet av sju døgn, før det igjen må forlate landet. Minstelønnen som sjåførene har krav på mens de utfører kabotasjeturene, ligger for tiden på 185,50 kroner per time.
Politiet mener at Girteka og underselskapet UAB Girmeta gjentatte ganger har drevet kabotasjetransport i Norge i strid med regelverket. Mange av forholdene selskapet nå er anmeldt for, dreier seg om manglende dokumentasjon i forbindelse med transportoppdragene. Selskapet har i disse tilfellene ikke klart å legge frem gyldig bevis på at de har lov til å utføre nasjonal transport i Norge.
Aktuelt: Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere
En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.
Stein Inge Stølen
Fikk 400 kroner dagen for «norsk» arbeid
Tidligere har selskapet blitt omtalt av FriFagbevegelse i sammenheng med ulovlig kabotasje på vegne av Postnord. Girteka utførte en rekke faste transportoppdrag innenlands i Norge for logistikkgiganten hvor dokumentasjonen som forelå ikke oppfylte kravene i henhold til regelverket. Fraktbrevene manglet ofte avsenders signatur, i andre tilfeller hadde sjåførene selv signert i avsenderfeltet.
Sjåførene fortalte FriFagbevegelse at de heller ikke fikk norsk lønn for kabotasjearbeidet i Norge, selv om Girteka plikter å betale dette. I stedet fikk de rundt 400 kroner dagen.
Postnord bekreftet senere at det hadde foregått en praksis med bruk av kabotasje som brøt med logistikkselskapets interne rutiner.
– Denne høsten er det avdekket noen eksempler på avvik som vi ikke aksepterer. Dette tar vi på alvor. Derfor har vi besluttet å ta en gjennomgang og innstramninger av alle våre rutiner for å sikre at slike avvik unngås i fremtiden, fortalte Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen den gang.
Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig
En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.
Stein Inge Stølen
Har brutt kabotasjereglene så lenge de har eksistert
Girteka mener på sin side at politiet ikke har tolket regelverket riktig, og at selskapet er uskyldig.
– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje. Vi har en klar intensjon om å tydeliggjøre alle lover og regler i Norge slik at vi kan fortsette å drive transport i landet i tråd med regelverket, oppgir selskapets markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.
Dette er imidlertid ikke første gang Girteka har kommet i politiets søkelys. NRK har rapportert om kabotasjelovbrudd utført av selskapet helt tilbake i 2011. Den gangen fikk selskapet to forelegg på 100 000 kroner hver, ilagt etter at Girteka utførte en rekke ulovlige kabotasjeoppdrag.
I nyere tid har Statens vegvesen bekreftet til nettstedet Lastebil.no at Girteka er anmeldt 20 ganger for ulovlig kabotasje i tidsrommet januar 2020 til oktober 2021. Dette har blant annet medført at Vegvesenet har ilagt selskapet forbud mot å utføre kabotasje med enkelte kjøretøy. Girteka har påklaget dette vedtaket, uten å få medhold.
Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Rørsla Fri frakt
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Flytter fra rottene i Postgirobygget – de har til og med fått navn
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox