JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Kabotasje

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Det er tatt ut tiltale mot litauiske Girteka, Europas største transportselskap, for elleve tilfeller av ulovlig innenrikstransport i Norge.



17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12

stein.inge.stolen@lomedia.no

Saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett i april.

– Det er ikke så ofte at et firma får så mange anmeldelser mot seg. Det er noe vi må reagere mot, forteller politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt.

Hun representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten Girteka når rettssaken mot selskapet starter i Sogn og Fjordane tingrett 4. april.

Det er tatt ut tiltale mot Girteka etter at selskapet nektet å vedta forelegg for 11 separate tilfeller av ulovlig kabotasje, anmeldt 2019 og 2020.

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Stein Inge Stølen

Mangler bevis på lovlig transport

Kabotasje er transport mellom to steder i Norge som utføres av et utenlandskregistrert kjøretøy. Dette er kun tillatt etter å ha oppfylt en rekke vilkår: Selskapet må i forkant sikre seg en særtillatelse til å drive internasjonal transport, deretter må det utenlandske kjøretøyet ha levert internasjonal last i Norge som det har fraktet over grensen. Etter dette kan det utføre maksimalt tre innenriksoppdrag (kabotasje) i løpet av sju døgn, før det igjen må forlate landet. Minstelønnen som sjåførene har krav på mens de utfører kabotasjeturene, ligger for tiden på 185,50 kroner per time.

Politiet mener at Girteka og underselskapet UAB Girmeta gjentatte ganger har drevet kabotasjetransport i Norge i strid med regelverket. Mange av forholdene selskapet nå er anmeldt for, dreier seg om manglende dokumentasjon i forbindelse med transportoppdragene. Selskapet har i disse tilfellene ikke klart å legge frem gyldig bevis på at de har lov til å utføre nasjonal transport i Norge.

Aktuelt: Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

Stein Inge Stølen

Fikk 400 kroner dagen for «norsk» arbeid

Tidligere har selskapet blitt omtalt av FriFagbevegelse i sammenheng med ulovlig kabotasje på vegne av Postnord. Girteka utførte en rekke faste transportoppdrag innenlands i Norge for logistikkgiganten hvor dokumentasjonen som forelå ikke oppfylte kravene i henhold til regelverket. Fraktbrevene manglet ofte avsenders signatur, i andre tilfeller hadde sjåførene selv signert i avsenderfeltet.

Sjåførene fortalte FriFagbevegelse at de heller ikke fikk norsk lønn for kabotasjearbeidet i Norge, selv om Girteka plikter å betale dette. I stedet fikk de rundt 400 kroner dagen.

Postnord bekreftet senere at det hadde foregått en praksis med bruk av kabotasje som brøt med logistikkselskapets interne rutiner.

– Denne høsten er det avdekket noen eksempler på avvik som vi ikke aksepterer. Dette tar vi på alvor. Derfor har vi besluttet å ta en gjennomgang og innstramninger av alle våre rutiner for å sikre at slike avvik unngås i fremtiden, fortalte Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen den gang.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

Stein Inge Stølen

Har brutt kabotasjereglene så lenge de har eksistert

Girteka mener på sin side at politiet ikke har tolket regelverket riktig, og at selskapet er uskyldig.

– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje. Vi har en klar intensjon om å tydeliggjøre alle lover og regler i Norge slik at vi kan fortsette å drive transport i landet i tråd med regelverket, oppgir selskapets markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.

Dette er imidlertid ikke første gang Girteka har kommet i politiets søkelys. NRK har rapportert om kabotasjelovbrudd utført av selskapet helt tilbake i 2011. Den gangen fikk selskapet to forelegg på 100 000 kroner hver, ilagt etter at Girteka utførte en rekke ulovlige kabotasjeoppdrag.

I nyere tid har Statens vegvesen bekreftet til nettstedet Lastebil.no at Girteka er anmeldt 20 ganger for ulovlig kabotasje i tidsrommet januar 2020 til oktober 2021. Dette har blant annet medført at Vegvesenet har ilagt selskapet forbud mot å utføre kabotasje med enkelte kjøretøy. Girteka har påklaget dette vedtaket, uten å få medhold.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Rørsla Fri frakt

17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12



Mest lest

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

Ole Palmstrøm

Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.

Jan-Erik Østlie

Ny lønn for LO-ledelsen – se hva de tjener

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

Martin Guttormsen Slørdal

Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

Håvard Sæbø

Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Eirik Dahl Viggen

Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Eirik Dahl Viggen

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare

POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.

Morten Hansen

Lokomotivførerne føler seg lurt av Støre-regjeringen. Nå lover de togstans

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.

Per Flakstad

Kronetillegg til alle og bedre betaling for turnus. Dette er den nye lønna for kommuneansatte

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

MÅ BLI ENIGE: LO Stats forhandlingsleder Egil André Aas mekler parallelt med blant andre lederne av Akademikerne stat og Unio stat, Kari Tønnesen (t.v) og Guro Lind.

Arash Nejad

Meklingen for ansatte i staten er inne i siste fase – det kan bli streik tirsdag


Flere saker