JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Handel og Kontors nestleder:

– Vi er glade for at et fagforeningsfiendtlig flyselskap som Wizz Air trekker seg ut av Norge

Det ungarske flyselskapet Wizz Air skapte sterke reaksjoner da de for sju måneder kom inn på det norske flymarkedet som et selskap uten fagforeninger.
SLUTT: Wizz Air avvikler all innenlands trafikk i Norge. Det er HK glad for.

SLUTT: Wizz Air avvikler all innenlands trafikk i Norge. Det er HK glad for.

Wizz Air

jathushiga@lomedia.no

Nå gir de tapt. Selskapet bekrefter overfor E24 at de allerede fra 14. juni skal avvikle all innenlands flytrafikk i Norge.

– Beslutningen baserer seg på finansielle og kommersielle vurderinger. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, skriver kommunikasjonsdirektør Andras Rado i en epost til E24.

Flyselskapet beholder imidlertid den norske basen, og vil fortsette å fly passasjerer inn og ut av Norge. Rado sier at de siste sju månedene har vist at det ikke er finansielt bærekraftig for selskapet å flytte kapasitet til Norge på kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser.

Nyheten blir mottatt som en gladmelding i Handel og Kontor (HK), samt andre fagforbund.

– Det går ikke an å si noe annet enn at dette er noe vi er glade for. Vi ønsker ikke et flyselskap som vil inn på det norske markedet på en måte som forvitrer det organiserte arbeidslivet som vi har her i landet, sier HKs 2. nestleder Elisabeth Sundset til HK-Nytt.

Yngve Carlsen, lederen i Norsk Flygerforbund, sier til E24 at de opplever nyheten om at Wizz Air trekker seg fra det norske innenriksmarkedet som god.

Mye lest: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Et flyselskap uten fagforeninger

Det ungarske flyselskapet Wizz Air har vært omstridt helt siden de etablerte seg i Norge. Toppsjef i Wizz Air, József Váradi, har tidligere uttalt de er et flyselskap uten fagforeninger. En tidligere kabinansatt og fagforeningsleder i Wizz Air, Mircea Constantin, fortalte til DN at han fikk sparken etter at han startet en fagforening i Ungarn, og at det ville ha vært en katastrofe for Skandinavia om Wizz Air lyktes på det norske markedet. Selskapet har benektet at de forbød sine ansatte å organisere seg.

Likevel uttalte Váradi at han ikke kommer til å forholde seg til tariffavtaler og fagforeninger da de etablerte seg i Norge.

Mye delt: Trine har jobbet i 22 år uten å få utbetalt feriepenger. Nå går hun og 15 andre rettens vei

Ville ikke fly med Wizz Air

Det fikk flere LO- forbund til å reagere, inkludert HK leder Christopher Beckham:

– Uttalelsen fra Wizz Air er provoserende. De forholder seg ikke til ILO-konvensjonen om fri organisasjonsrett. Derfor vil vi ikke bruke medlemmenes penger på dette selskapet. Vi velger heller å fly med Widerøe, Norwegian og SAS, selskaper som vi og andre LO-forbund har tariffavtaler med, sa Beckham.

HKs arbeidsutvalg vedtok derfor følgende uttalelse i oktober i fjor: «Ingen av HKs ansatte eller tillitsvalgte skal bruke Wizz Air til reiser i regi av HK».

– Må ha aksept for et organisert arbeidsliv

Også statsminister Erna Solberg tok til orde for en boikott av selskapet Wizz Air i Stortinget da hun uttalte at hun «kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg».

HK-nestleder Elisabeth Sundset sier i dag at dette ikke handler om at man er redd for konkurransen Wizz Air kunne ha kommet med, men nettopp om organisering.

– Alle kan konkurrere på et åpent marked, men du må ha en aksept for at vi har et organisert arbeidsliv som trygger lønns- og arbeidsvilkårene for våre medlemmer og ansatte, sier hun til HK-Nytt.

Denne skaper debatt: Gustav har i tiår forsaket lønnsøkning for å kunne gå av som 60-åring. Nå kan tidligpensjonen ryke

Kan ha påvirket Wizz Airs tilbaketrekning

– Fagbevegelsen signaliserte tydelig at vi er motstandere av å bruke fagforeningsfiendtlige tilbydere, og jeg ser ikke bort fra at vi har vært med på å påvirke forbrukeren her, sier Sundset.

Hun synes det var spesielt at Wizz Air forsøkte å etablere seg i det norske markedet på et tidspunkt hvor flybransjen slet særlig på grunn av pandemien. Mange ansatte innen luftfarten har vært og er permittert, og situasjonen har vært preget av usikkerhet.

– Luftfarten har ligget med brukket rygg og har vært veldig, veldig sterkt rammet av covid-19- krisen. At dette er tidspunktet Wizz Air ønsker å komme hit på, samtidig de ikke er villig til å sikre lønns- og arbeidsvilkår, er veldig spesielt, sier Sundset.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror at et viktig element i Wizz Airs forretningsplan var at Norwegian skulle gå konkurs. Når Norwegian nå ser ut til å klare seg, møtte selskapet på problemer.

– Wizz Air sitt business case hadde nok også̊ inne et vesentlig element om at Norwegian ikke skulle overleve. Men, Norwegian overlever til 20 i stil og dermed stikker Wizz Air fra det norske markedet med halen mellom beina, sier han til E24.

Annonse
Annonse