JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariff

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

Avtaleforslaget ledelsen har kommet med, ligger langt under normal lønn for en helikopterpilot, mener Norsk Flygerforbund.
Pilotene som flyr Norges rike og berømte krever nå tariffavtale.

Pilotene som flyr Norges rike og berømte krever nå tariffavtale.

Magnus Knutsen Bjørke/NTB

helge@lomedia.no

Aleksander Wasland, kaller det et gufs fra fortiden.

– Her går de ansatte for knapper og glansbilder. Samtidig er eierne personer med landets største finansielle muskler, sier forbundslederen i Norsk Flygerforbund.

5. og 6. oktober møtes Norsk Flygerforbund og selskapet Pegasus helicopter hos Riksmekleren.

Siste: De flyr flere av landets rikeste. Nå har helikopterpilotene fått tariffavtale

Statsministerens kontor

Selskapet er et av Norges ledende innen innenlands helikoptertransport, med hovedbase på Oslo lufthavn Gardermoen, Stavanger Lufthavn Sola, Bergen Sentrum og på Sandefjord lufthavn Torp.

Selskapet opererer 11 helikopter og utfører blant annet linjebefaringer for Statnett, har oppdrag for Statsministerens kontor, og Forsvarets logistikkorganisasjon. I tillegg brukes det mye av landets rikeste personer.

Wasland hevder at avtaleforslaget som Pegasus har kommet med, er langt under normalt nivå for en helikopterpilot.

Lønnsnivået i Pegasus er etter det FriFagbevegelse erfarer veldig varierende. Noen som har jobbet der lenge ligger nederst på lønnsstigen, mens noen av de som har jobbet der kortere tid ligger høyere.

Det praktiseres med andre ord en individuell avlønning, noe Norsk Flygerforbund mener er prinsipielt galt. De ønsker en tariffavtale med ryddige lønnsavtaler.

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.

Jan-Erik Østlie

– Avtaleforslaget ledelsen har kommet med, ligger langt under normallønnen for en helikopterpilot. Vi har ingen urimelige krav. Vi mener vi har kommet med konstruktive forslag om en avtalestruktur som er slik vi skal ha det i dette landet, mener Wasland.

– Vi vil ha en rettferdig tariffavtale og lik behandling av de ansatte. En ordentlig og ryddig avtalestruktur. Vi synes ikke det er riktig med en individuell lønnsfastsettelse hvor enkelte tjener langt mer enn andre, fortsetter han.

– En operatør som handler med Statsministerens kontor må være ryddige og ikke urimelige.

Kronikk: «Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Stort fortrinn

Prosessen med å få signert en tariffavtale startet opp i mars, med krav om forhandlinger. Flygerforbundet har aldri før opplevd det så vanskelig å komme til forhandlingsbordet.

I forbindelse med forhandlingene om en tariffavtale, er det ikke uventet lønnsspørsmålet som er den største utfordringen.

Uenigheten har ført til at saken nå altså havner på bordet til Riksmekleren.

Wasland hevder pilotene i Pegasus tjener mye mindre enn sine yrkeskolleger i andre selskap.

– Den lave lønna i selskapet har vært et stort konkurransefortrinn for Pegasus, og ført til at selskapet har vunnet statlige kontrakter med god margin, hevder han.

– Vi ser selvsagt at en lønnsøkning som gjør at selskapet får et mer anstendig lønnsnivå vil innebære en stor kostnadsøkning for bedriften. Samtidig mener vi at når du har oppdrag både for Statsministeren og milliardærer bør en tariffavtale i bunnen være et absolutt minimumskrav.

Langt fra hverandre

Under den lange perioden med forhandlinger, har helikopterselskapet meldt seg inn i NHO Luftfart.

Daglig leder i Pegasus helicopter, Jan-Roger Vrabel, mener virkelighetsbeskrivelsen til Norsk Flygerforbund og Aleksander Wasland ikke reflekterer virkeligheten.

– Hvor Wasland har informasjon fra om at Pegasus «har et stort konkurransefortrinn med tanke på lønn og at det har ført til at selskapet har vunnet statlige kontrakter med god margin» vet ikke jeg, sier Jan-Roger Vrabel i et tilsvar.

Han benekter også at selskapet har vunnet mange anbudskonkurranser – men mener tvert imot at det blir vanskeligere og vanskeligere å vinne fram.

– Hvorfor vi ikke blir enige? Fordi vi står veldig langt fra hverandre. Hadde vi stått nære hverandre hadde vi vært enige, sier han til FriFagbevegelse.

– Kravene fra Norsk Flygerforbund er fullstendig uakseptable å akseptere. Det er lønnskrav som er langt utenfor enhver ramme som vi kan godta, sier Vrabel.

Han avviser fullstendig at pilotene i selskapet har et lavere lønnsnivå enn bransjen for øvrig.

Raskest voksende

Norsk Flygerforbund har 2000 medlemmer og er for tiden LOs raskest voksende forbund.

Hovedtyngden av medlemmene kommer fra SAS og Widerøe, men også de nye selskapene, Norse og Flyr, har tegnet tariffavtaler og har medlemmer gjennom Norsk Flygerforbund.

Les også: Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

Annonse
Annonse