Flyselskap anklages for sosial dumping. Mímir Kristjánsson krever konsekvenser
Kan det danske flyselskapet DAT beholde sine norske flyruter til tross for pålegg fra Luftfartstilsynet?
Rødt-politiker Mimir Kristjánsson vil ha svar fra samferdselsministeren om DAT.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Det spørsmålet har stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson (Rødt) stilt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Rødt-politikeren viser til at Danish Air Transport (DAT) har vunnet anbudet på flere FOT-ruter, ruter der staten kjøper inn tjenestene for å sikre et tilbud, blant annet i konkurranse med norskeide Widerøe.
Selskapet drifter rutene Oslo-Stord, Oslo-Florø og Oslo-Røros – alle med betydelig økonomisk støtte fra den norske staten. Men selskapet skaper stadig overskrifter.
Datterselskap fra Litauen
I mars konkluderte Luftfartstilsynet – etter to og et halvt års behandling – med at selskapets flyginger i Norge i praksis gjennomføres av et litauisk datterselskap. Piloter og kabinansatte kommer fra bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.
Flyselskapet fikk frist til 8. april med å dokumentere at de følger norsk lov, men svarene de ga var ikke tilstrekkelig nok for tilsynet.
Nå har selskapet fått krav om å svare på nye spørsmål, og pålegg om å slutte med praksisen.
Kravet er at de ansatte skal ha norske rettigheter og følge norsk arbeidsmiljølov for alt personell som blir betraktet å ha en reell base i Norge.
Betimelig spørsmål?
Kristjánsson mener det er betimelig å stille spørsmål til samferdselsministeren om dette i det hele tatt får noen konsekvenser for selskapet, annet enn at selskapet «må begynne å følge lover og regler».
– Når DAT har vunnet anbudene, er det fordi selskapet har utkonkurrert andre og mer seriøse aktører på pris. Dersom useriøse aktører kan holde på slik uten andre konsekvenser enn en smekk på lanken, betyr det i praksis fritt fram for å benytte seg av sosial dumping for å vinne anbud innenfor norsk luftfart, mener han.
Grundig gjennomgang
Rødt-politikeren har registrert regjeringens initiativ om en grundig gjennomgang av flytilbudet på strekningene som får statsstøtte – altså de såkalte FOT-rutene.
For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper den norske stat transport på flyturer som ikke er kommersielt lønnsomme. I all hovedsak skjer det i Nord-Norge og på Vestlandet.
Kristjánsson er enig i at det er behov for dette, men mener det er logisk at en slik evaluering også ser på hele anbudssystemet, blant annet knyttet til bruken av mannskap og sosial dumping.
– Slik det er nå, er den eneste konsekvensen for selskapet at de må begynne å følge loven. Med en kontrakt som de har vunnet med tall som utkonkurrerer Widerøe, sier han.
Kristjánsson sammenligner det litt med historikken på jernbanen, hvor det britiske selskapet Go-Ahead leverte et anbud med løfter om å drive strekningen 200 millioner billigere, og lokke til seg en halv million nye passasjerer på Jærbanen.
Ny anbudsrunde
Norsk Flygerforbund har allerede tatt til orde for at det bør kjøres ny anbudskonkurranse på DATs FOT-ruter.
Fagforeningsklubben på Aker Stord har ifølge FriFagbevegelse varslet at de vil boikotte selskapet framover for å markere sin motstand mot sosial dumping.
– Det var i sin tid regjeringen Solberg som tildelte FOT-ruten Oslo-Florø til DAT. Nå er spørsmålet om regjeringen Støre, som har varslet en storrengjøring i norsk arbeidsliv, vil vurdere å frata Danish Air Transport disse lukrative offentlige kontraktene som en straff for at selskapet har brukt norske skattekroner på sosial dumping, skriver Rødt-politikeren i sitt skriftlige spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som har en uke på seg til å svare.
Statsråden har tidligere uttalt til FriFagbevegelse at han ikke vil kommentere denne saken. Og at han har tillit til at Luftfartstilsynet ser skikkelig på saken.
DAT på sin side hevder at vilkårene til de ansatte er bedømt til å overholde kravene i anbudsspesifikasjonen. Og benekter at de bedriver sosial dumping.
– Til de som mener vi driver med sosial dumping, har jeg ennå ikke sett noen dokumentasjon på det. Vi kan ikke noen steder i Luftfartstilsynets avgjørelse se noen anklager om sosial dumping, svarer DAT gjennom Robert Rungholm.
Han minner også om at nettopp Luftfartstilsynet godkjenner medarbeidernes betingelser.