SVARER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke svare på om han vil foreta seg noe med toganbudet som åpner for selskaper som tjener penger på israelske bosettinger.
Werner Juvik
Statseiede Norske tog:
Norske tog med milliardanbud uten å stille folkerettslige krav. Ministeren vil ikke svare på om han vil gripe inn
LO, Palestina-aktivister og eksperter på folkerett og ansvarlig næringsliv har reagert kraftig på den pågående anbudskonkurransen til Norske tog om innkjøp av nye lokaltog.
yngvil@lomedia.no
Norge trenger å bytte ut store deler av togene som går lange strekninger.
9. november utlyste Norske tog et nytt anbud, på nye fjerntog, til en verdi på mellom 20–25 milliarder kroner.
Planen er å inngå kontrakt i slutten av 2022.
De nye fjerntogene skal settes i trafikk i perioden 2026-2033, i hovedsak på strekningene Bergensbanen (Oslo-Bergen), Dovrebanen (Oslo-Trondheim), Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) og Sørlandsbanen (Oslo-Stavanger), ifølge Norske tog.
Norske tog er et statseid selskap, eid av samferdselsdepartementet, og har ansvaret for å kjøpe, eie og forvalte togmateriell for persontog.
Hvem skal vi kjøpe av?
Norge skal bruke mellom 20–25 milliarder skattekroner på investeringen.
Så hvem skal vi kjøpe av? Hvilke krav stilles til selskapet vi skal kjøpe av, og spiller det noen rolle for eieren til Norske tog, Samferdselsdepartementet?
Hvilke menneskeretter?
Folkerettsjurist Mads Harlem, tidligere leder av seksjon for politikk- og folkerett i Norges Røde Kors, har gått gjennom de kunngjorte anskaffelsesdokumentene for fjerntog-anbudet. I en e-post påpeker han at det ligger tydelige begrensninger i anskaffelsesdokumentene med hensyn til hvilke menneskerettskonvensjoner som skal respekteres av tilbyderne.
«Blant annet er det ikke stilt krav om overholdelse av okkupasjonsreglene i disse dokumentene», skriver Harlem i en epost til FriFagbevegelse.
– Hvorfor har ikke Norske tog inntatt krav i anskaffelsesdokumentene om at tilbud og tilbyder skal overholde reglene om internasjonal humanitærrett i en så stor anskaffelse som dette?
«Norske tog mener vi opererer innenfor god praksis på området. Arbeidet med compliance (etterlevelse av reglverk og føringer, red. anm.) mv. er et kontinuerlig forbedringsområde», svarer juridisk dikretør Iren Marugg i en epost til FriFagbevegelse.
– Norske tog mangler vilje og evne
– Dette er ikke noe ordentlig svar, kommenterer folkerettsjurist Mads Harlem.
– Det bærer preg av at Norske tog mangler vilje og evne til å etterleve de rettslige føringene som følger av anskaffelsesregelverket.
Harlem forklarer hva det betyr at disse kravene ikke er med i anbudet:
Norske tog kan derfor ikke avvise tilbud fra selskaper som har produksjon i bosetningene på Vestbredden. De kan heller ikke avvise selskaper som har kontrakter med bosetningene om å utføre oppdrag som strider mot okkupasjonsreglene. Dette er så lenge Norske tog ikke vil avvise tilbudene etter de særlige reglene som finnes om yrkesmessig integritet i anskaffelsesforskriften.
– Dette strider mot både FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og Norges internasjonale forpliktelser om å sikre respekt for krigens folkerett. Det er derfor helt nødvendig at ansvarlig statsråd nå kommer på banen i denne saken, mener Mads Harlem.
Statsråden svarer ikke
FriFagbevegelse spurte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som leder departementet som eier Norske tog, om hvilket ansvar han har.
– Bør samferdselsdepartementet gi et tydelig styringssignal til Norske tog om at selskaper som samferdselsdepartementet eier, ikke skal inngå kontrakter som bidrar til brudd på humanitærretten, og at anskaffelsesdokumentene i det aktuelle anbudet bør endres deretter?
Statssekretær Johan Vasara (Ap) i samferdselsdepartementet svarer ikke på spørsmålet.
«Styret og ledelsen i Norske tog er ansvarlig for selskapets daglige drift», skriver han i en epost til FriFagbevegelse.
• Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Stiller nye krav
Norske tog har i forbindelse med det siste anbudet gått et skritt lenger enn sist, i retning av å presisere sine forpliktelser om ansvarlig næringsliv.
– Det vil også stilles krav i kontrakten om at leverandørene må følge OECDs modell for aktsomhetsvurderinger, slik at eksempelvis menneskerettigheter og lønns- og arbeidsvilkår ivaretas av alle ledd av leverandørkjeden, presiserte Henriette Torgersen, innkjøpsansvarlig for fjerntoganskaffelsen i en pressemelding om anbudet.
Dette var ikke tilfelle i anbudet om lokaltog, noe LO og flere andre reagerte på.
• LO reagerer. Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i israelske bosetninger
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø