JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SVARER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke svare på om han vil foreta seg noe med toganbudet som åpner for selskaper som tjener penger på israelske bosettinger.

SVARER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke svare på om han vil foreta seg noe med toganbudet som åpner for selskaper som tjener penger på israelske bosettinger.

Werner Juvik

Statseiede Norske tog:

Norske tog med milliardanbud uten å stille folkerettslige krav. Ministeren vil ikke svare på om han vil gripe inn

LO, Palestina-aktivister og eksperter på folkerett og ansvarlig næringsliv har reagert kraftig på den pågående anbudskonkurransen til Norske tog om innkjøp av nye lokaltog.



25.11.2021
13:38
30.11.2021 07:36

yngvil@lomedia.no

Norge trenger å bytte ut store deler av togene som går lange strekninger.

9. november utlyste Norske tog et nytt anbud, på nye fjerntog, til en verdi på mellom 20–25 milliarder kroner.

Planen er å inngå kontrakt i slutten av 2022.

De nye fjerntogene skal settes i trafikk i perioden 2026-2033, i hovedsak på strekningene Bergensbanen (Oslo-Bergen), Dovrebanen (Oslo-Trondheim), Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) og Sørlandsbanen (Oslo-Stavanger), ifølge Norske tog.

Norske tog er et statseid selskap, eid av samferdselsdepartementet, og har ansvaret for å kjøpe, eie og forvalte togmateriell for persontog.

Hvem skal vi kjøpe av?

Norge skal bruke mellom 20–25 milliarder skattekroner på investeringen.

Så hvem skal vi kjøpe av? Hvilke krav stilles til selskapet vi skal kjøpe av, og spiller det noen rolle for eieren til Norske tog, Samferdselsdepartementet?

Hvilke menneskeretter?

Folkerettsjurist Mads Harlem, tidligere leder av seksjon for politikk- og folkerett i Norges Røde Kors, har gått gjennom de kunngjorte anskaffelsesdokumentene for fjerntog-anbudet. I en e-post påpeker han at det ligger tydelige begrensninger i anskaffelsesdokumentene med hensyn til hvilke menneskerettskonvensjoner som skal respekteres av tilbyderne.

«Blant annet er det ikke stilt krav om overholdelse av okkupasjonsreglene i disse dokumentene», skriver Harlem i en epost til FriFagbevegelse.

– Hvorfor har ikke Norske tog inntatt krav i anskaffelsesdokumentene om at tilbud og tilbyder skal overholde reglene om internasjonal humanitærrett i en så stor anskaffelse som dette?

«Norske tog mener vi opererer innenfor god praksis på området. Arbeidet med compliance (etterlevelse av reglverk og føringer, red. anm.) mv. er et kontinuerlig forbedringsområde», svarer juridisk dikretør Iren Marugg i en epost til FriFagbevegelse.

– Norske tog mangler vilje og evne

– Dette er ikke noe ordentlig svar, kommenterer folkerettsjurist Mads Harlem.

– Det bærer preg av at Norske tog mangler vilje og evne til å etterleve de rettslige føringene som følger av anskaffelsesregelverket.

Harlem forklarer hva det betyr at disse kravene ikke er med i anbudet:

Norske tog kan derfor ikke avvise tilbud fra selskaper som har produksjon i bosetningene på Vestbredden. De kan heller ikke avvise selskaper som har kontrakter med bosetningene om å utføre oppdrag som strider mot okkupasjonsreglene. Dette er så lenge Norske tog ikke vil avvise tilbudene etter de særlige reglene som finnes om yrkesmessig integritet i anskaffelsesforskriften.

– Dette strider mot både FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og Norges internasjonale forpliktelser om å sikre respekt for krigens folkerett. Det er derfor helt nødvendig at ansvarlig statsråd nå kommer på banen i denne saken, mener Mads Harlem.  

Statsråden svarer ikke

FriFagbevegelse spurte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som leder departementet som eier Norske tog, om hvilket ansvar han har.

– Bør samferdselsdepartementet gi et tydelig styringssignal til Norske tog om at selskaper som samferdselsdepartementet eier, ikke skal inngå kontrakter som bidrar til brudd på humanitærretten, og at anskaffelsesdokumentene i det aktuelle anbudet bør endres deretter?

Statssekretær Johan Vasara (Ap) i samferdselsdepartementet svarer ikke på spørsmålet.

«Styret og ledelsen i Norske tog er ansvarlig for selskapets daglige drift», skriver han i en epost til FriFagbevegelse.

Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV

Stiller nye krav

Norske tog har i forbindelse med det siste anbudet gått et skritt lenger enn sist, i retning av å presisere sine forpliktelser om ansvarlig næringsliv.

– Det vil også stilles krav i kontrakten om at leverandørene må følge OECDs modell for aktsomhetsvurderinger, slik at eksempelvis menneskerettigheter og lønns- og arbeidsvilkår ivaretas av alle ledd av leverandørkjeden, presiserte Henriette Torgersen, innkjøpsansvarlig for fjerntoganskaffelsen i en pressemelding om anbudet.

Dette var ikke tilfelle i anbudet om lokaltog, noe LO og flere andre reagerte på.

LO reagerer. Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i israelske bosetninger

25.11.2021
13:38
30.11.2021 07:36



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.

Eirik Dahl Viggen

«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.

Alf Ragnar Olsen

Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.

Ole Palmstrøm

Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.

Per Flakstad

Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.

Håvard Sæbø

Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.

Martin Guttormsen Slørdal

Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

Eirik Dahl Viggen

Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

ERFAREN:  – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin

Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.

Statnett

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.

Eirik Dahl Viggen

Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare


Flere saker