SVARER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke svare på om han vil foreta seg noe med toganbudet som åpner for selskaper som tjener penger på israelske bosettinger.
Werner Juvik
Statseiede Norske tog:
Norske tog med milliardanbud uten å stille folkerettslige krav. Ministeren vil ikke svare på om han vil gripe inn
LO, Palestina-aktivister og eksperter på folkerett og ansvarlig næringsliv har reagert kraftig på den pågående anbudskonkurransen til Norske tog om innkjøp av nye lokaltog.
yngvil@lomedia.no
Norge trenger å bytte ut store deler av togene som går lange strekninger.
9. november utlyste Norske tog et nytt anbud, på nye fjerntog, til en verdi på mellom 20–25 milliarder kroner.
Planen er å inngå kontrakt i slutten av 2022.
De nye fjerntogene skal settes i trafikk i perioden 2026-2033, i hovedsak på strekningene Bergensbanen (Oslo-Bergen), Dovrebanen (Oslo-Trondheim), Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) og Sørlandsbanen (Oslo-Stavanger), ifølge Norske tog.
Norske tog er et statseid selskap, eid av samferdselsdepartementet, og har ansvaret for å kjøpe, eie og forvalte togmateriell for persontog.
Hvem skal vi kjøpe av?
Norge skal bruke mellom 20–25 milliarder skattekroner på investeringen.
Så hvem skal vi kjøpe av? Hvilke krav stilles til selskapet vi skal kjøpe av, og spiller det noen rolle for eieren til Norske tog, Samferdselsdepartementet?
Hvilke menneskeretter?
Folkerettsjurist Mads Harlem, tidligere leder av seksjon for politikk- og folkerett i Norges Røde Kors, har gått gjennom de kunngjorte anskaffelsesdokumentene for fjerntog-anbudet. I en e-post påpeker han at det ligger tydelige begrensninger i anskaffelsesdokumentene med hensyn til hvilke menneskerettskonvensjoner som skal respekteres av tilbyderne.
«Blant annet er det ikke stilt krav om overholdelse av okkupasjonsreglene i disse dokumentene», skriver Harlem i en epost til FriFagbevegelse.
– Hvorfor har ikke Norske tog inntatt krav i anskaffelsesdokumentene om at tilbud og tilbyder skal overholde reglene om internasjonal humanitærrett i en så stor anskaffelse som dette?
«Norske tog mener vi opererer innenfor god praksis på området. Arbeidet med compliance (etterlevelse av reglverk og føringer, red. anm.) mv. er et kontinuerlig forbedringsområde», svarer juridisk dikretør Iren Marugg i en epost til FriFagbevegelse.
– Norske tog mangler vilje og evne
– Dette er ikke noe ordentlig svar, kommenterer folkerettsjurist Mads Harlem.
– Det bærer preg av at Norske tog mangler vilje og evne til å etterleve de rettslige føringene som følger av anskaffelsesregelverket.
Harlem forklarer hva det betyr at disse kravene ikke er med i anbudet:
Norske tog kan derfor ikke avvise tilbud fra selskaper som har produksjon i bosetningene på Vestbredden. De kan heller ikke avvise selskaper som har kontrakter med bosetningene om å utføre oppdrag som strider mot okkupasjonsreglene. Dette er så lenge Norske tog ikke vil avvise tilbudene etter de særlige reglene som finnes om yrkesmessig integritet i anskaffelsesforskriften.
– Dette strider mot både FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og Norges internasjonale forpliktelser om å sikre respekt for krigens folkerett. Det er derfor helt nødvendig at ansvarlig statsråd nå kommer på banen i denne saken, mener Mads Harlem.
Statsråden svarer ikke
FriFagbevegelse spurte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som leder departementet som eier Norske tog, om hvilket ansvar han har.
– Bør samferdselsdepartementet gi et tydelig styringssignal til Norske tog om at selskaper som samferdselsdepartementet eier, ikke skal inngå kontrakter som bidrar til brudd på humanitærretten, og at anskaffelsesdokumentene i det aktuelle anbudet bør endres deretter?
Statssekretær Johan Vasara (Ap) i samferdselsdepartementet svarer ikke på spørsmålet.
«Styret og ledelsen i Norske tog er ansvarlig for selskapets daglige drift», skriver han i en epost til FriFagbevegelse.
• Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Stiller nye krav
Norske tog har i forbindelse med det siste anbudet gått et skritt lenger enn sist, i retning av å presisere sine forpliktelser om ansvarlig næringsliv.
– Det vil også stilles krav i kontrakten om at leverandørene må følge OECDs modell for aktsomhetsvurderinger, slik at eksempelvis menneskerettigheter og lønns- og arbeidsvilkår ivaretas av alle ledd av leverandørkjeden, presiserte Henriette Torgersen, innkjøpsansvarlig for fjerntoganskaffelsen i en pressemelding om anbudet.
Dette var ikke tilfelle i anbudet om lokaltog, noe LO og flere andre reagerte på.
• LO reagerer. Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i israelske bosetninger
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører. Her er hennes råd
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik
TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.
Ole Palmstrøm
Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte
Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)
Erlend Angelo
Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser
Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.
Per Flakstad
Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav
LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.
Håvard Sæbø
Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft
I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.
Martin Guttormsen Slørdal
Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Eirik Dahl Viggen
Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.
Eirik Dahl Viggen