Useriøst arbeidsliv
Regjeringen trapper opp kampen mot sosial dumping: Her er det som skal skje i høst
Med arbeidsminister Mjøs Persen i spissen, skal regjeringen stikke flere kjepper i hjulene for det useriøse arbeidslivet.
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skal legge fram både en handlingsplan mot sosial dumping i hele arbeidslivet. I tillegg kommer en egen handlingsplan mot sosial ddumping innen transportbransjen
Håvard Sæbø
torgny@lomedia.no
I løpet av høsten vil regjeringen komme med en oppfølging av de 15 forslagene fra Fougner-utvalget, en handlingsplan mot sosial dumping, en egen handlingsplan mot sosial dumping innen transportnæringen og forslag til Norgesmodellen.
Dette ble klart da arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen holdt innlegg på LO-advokatenes arbeidsrettskonferanse fredag i forrige uke.
Kort tid
– I løpet av forholdsvis kort tid vil vi komme med en handlingsplan mot sosial dumping. Det er et viktig arbeid som denne regjeringen gjør, for å hindre useriøsitet og arbeidslivskriminalitet, sa Mjøs Persen til FriFagbevegelse etter innledningen.
Hun sa at det var viktig å se denne planen som en del av det store prosjektet som handler om arbeidstakernes rettigheter og makt i arbeidslivet.
Transportbransjen
– Vi kommer ikke til å løse alt med handlingsplanen mot sosial dumping. Det vil komme en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen. Dessuten vil Norgesmodellen for offentlige innkjøp, bli lansert i løpet av høsten, sa ministeren.
Regjeringen har også startet et arbeid mot sosial dumping innen luftfarten. Det er et arbeid samferdselsdepartementet holder på med.
Mjøs Persen ville ikke komme med noen dato for når de ulike forslagene blir lagt fram. Departementets plan er at de vil komme i løpet av høsten.
Oppfølging av Fougner
Regjeringen har allerede fulgt opp flere av Fougner-utvalgets forslag. Utvalget som var ledet av advokat Jan Fougner, la fram sin utredning før sommeren i fjor.
Flertallet som besto av de nøytrale medlemmene og arbeidstakernes representanter, kom med en rekke forslag mot arbeidsgivernes ønske.
Det er varslet at det vil komme en egen proposisjon til Stortinget med videre oppfølging av disse forslagene.
Fremtidens arbeidsliv: Fougner-utvalget har sett på fremtids arbeidsliv. Her er deres 15 forslag til endringer
Hvem er ansatt
De temaene som det ikke er fremmet forslag om, er blant annet en presisering av skillet mellom oppdragstakere og ansatte. Oppdragstakere som også kalles selvstendig næringsdrivende, skal drive for egen regning og risiko.
I dag er det ikke uvanlig at ansatte blir presset til å opprette eget firma slik at arbeidsgiveren kan slippe unna arbeidsgiveransvaret.
Et annet tema som er ventet i dette lovforslaget, er økte rettigheter innen konsern. Blant annet er det ventet et forslag om at ansatte i et konsern skal få fortrinnsrett til stillinger i andre selskap i konsernet, hvis de blir sagt opp.
Det er også ventet et forslag om et klarere skille mellom innleie og entreprise. Slik skal det bli vanskeligere å omgå innstrammingene i regelverket for innleie av arbeidskraft.
Byggebransjen forbereder seg: Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn
Mot sosial dumping
Handlingsplanen mot sosial dumping som kommer om kort tid, blir en liste med tiltak som regjeringen kommer til å gjennomføre for å begrense arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Under Stoltenberg-regjeringa fram til 2013 ble det lagt fram to slike handlingsplaner. Da Solberg-regjeringa tok over, fortsatte de dette arbeidet, men kalte det for strategier mot arbeidslivskriminalitet.
Til sammen fire strategier ble lagt fram, den siste i februar 2021.
Forskjellen mellom sosial dumping og arbeidslivskriminalitet ligger at ikke alt som går under betegnelsen sosial dumping er kriminelt. Solberg-regjeringen smalnet inn dette arbeidet til å gjelde lovbrudd.
Norgesmodellen
I fjor høst og vinter hadde FriFagbevegelse en rekke saker om ulovlighet innen langtransport-bransjen. I våres og sommer har Klassekampen skrevet en rekke saker om kriminalitet innen budbilbransjen.
Begge disse bransjene blir nødvendigvis tema i en strategi mot sosial dumping innen transportsektoren.
Undersøkelse: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager
Det siste dokumentet som Mjøs Persen nevnte, var Norgesmodellen. Dette er en modell for hvordan innkjøp av tjenester fra byggenæringen og renhold skal foregå.
I dag finnes lov om offentlige anskaffelser med forskrifter. I tillegg har minst 100 kommuner og fylkeskommuner egne retningslinjer for hvilke krav en skal sette til innkjøp. Planen er å få et felles regelverk for alle innkjøp i offentlig sektor.
Flere tilsyn
– Du la i talen din vekt på at dere har gitt beskjed til Arbeidstilsynet om at de kan øke gebyrene. Er det andre tiltak for å styrke Arbeidstilsynet?
– Dette er et av de spørsmålene jeg vil komme tilbake til i handlingsplanen mot sosial dumping. Men det er et klart styringssignal fra min side om at Arbeidstilsynet skal gjøre flere tilsyn og bruke overtredelsesgebyr, sier arbeidsminister Mjøs Persen.