JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRAKTEKRIGEN: – Den enkle løsningen på situasjonen er at sjåførene får fast ansettelse, og forutsigbar lønn. Hvis ingenting skjer, vil det bli mye mer «svart kjøring». Da blir folk tvunget til å plusse på inntekta for å overleve. Det er ikke ønskelig for noen, sier to sjåfører fra Midt-Norge.

FRAKTEKRIGEN: – Den enkle løsningen på situasjonen er at sjåførene får fast ansettelse, og forutsigbar lønn. Hvis ingenting skjer, vil det bli mye mer «svart kjøring». Da blir folk tvunget til å plusse på inntekta for å overleve. Det er ikke ønskelig for noen, sier to sjåfører fra Midt-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Innleie

Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag

Posten får kritikk etter avsløringen om Bring-selskapenes bruk av innleide sjåfører på svært uforutsigbare vilkår. Regjeringen varsler lovendringer i høst.



15.09.2022
06:00
26.09.2022 15:27

alf@lomedia.no

Gjennom datterselskapene i Bring, inngår Posten Norge kontrakter med sjåfører som selv må kjøpe både varebil, uniform og betale for grønn Bring-foliering av varebilen.

Utad gjør uniformering av varebiler og bemanning at det ser ut som leveransene foretas av Bring-ansatte. Men slik er det ikke. Sjåførene er enkeltpersonforetak, uten rett til sykepenger, betalt ferie og mye annet.

De ofte rundt 30 sider lange kontraktene er svært ensidige. I Brings favør. De grønne Bring-varebilene er sjåførenes eiendom og kostnad, men kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag. Likevel har sjåførene ingen minimumsinntekt eller fast oppdragsmengde.

– Det råder en fryktkultur

Kontraktene er så detaljerte og regulerte at selvstendigheten en frilanser eller leverandør skal ha, er borte. Det bekrefter en sjåfør i Oslo-området overfor Posthornet.

– Det må ryddes opp, ingen tvil. Vi gamlegutta forventer at regjeringa leverer noe bra, sier han.

Sjåføren sier mange kolleger mener det samme. Men folk kvier seg for å prate. De frykter represalier.

Mange er livredde for ikke å få oppdrag. Varebilsjåførene som vil overleve i bransjen, må holde kjeft og pent kjøre alle turene de tilbys. Hvis ikke havner du nederst på lista, og plutselig er du ferdig.

IKKE ANSATT: Kvinnen og bilen på bildet bærer Brings farger og logoer. Men sjåførene i Bring Courier & Express har ikke fast ansettelse, rett til feriepenger, sykepenger og andre goder de fleste tar for gitt.

IKKE ANSATT: Kvinnen og bilen på bildet bærer Brings farger og logoer. Men sjåførene i Bring Courier & Express har ikke fast ansettelse, rett til feriepenger, sykepenger og andre goder de fleste tar for gitt.

Ole Palmstrøm

Sjåføren mener han og kollegaene står altfor svakt overfor arbeidsgiveren.

– Bring sitter på begge sider av forhandlingsbordet. De bestemmer alt. Prisene, hvordan oppdragene skal utføres og til hvilke tidspunkt. Vi må takke ja til oppdrag uten å vite hva betalingen blir. Dermed tvinges vi i realiteten til å ta en del ulønnsomme turer, sier han.

Sjåfører i Trondheim-området bekrefter det samme. De mener Bring og andre aktører bevisst spekulerer i at varebilbransjen er uregulert. Uten kjøre- og hviletidsbestemmelser.

De forteller at sjåførene ikke får overtid, reelle kostnader til bompenger dekkes ikke, at overnatting for sjåførene på langturer ikke blir dekket, og at økningen på drivstoffprisene er langt fra kompensert.

– I andre selskaper gis det 10–12 prosent. Vi har fått 3,6 prosent, andre Bring-selskaper betaler langt mer. Å få en mer forutsigbar og trygg økonomi vil bety mye. Den enkle løsningen er helt klart at Bring og andre storaktører bør gi sjåførene fast ansettelse. Da forsvinner de store svingningene og den kontinuerlige usikkerheten i hverdagen. For det er slitsomt å ha det slik, sier sjåfører i Trondheim-området.

Fra konsernledelsen i Posten ønsker man ikke å svare på spørsmål rundt fryktkultur.

Les også: Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer

Burde være fast ansatte

Regjeringen sier tilstandene som er avdekket i Bring gjennom artikler i Klassekampen i sommer er uakseptable. De varsler lovendringer i høst.

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap).

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap).

Martin Guttormsen Slørdal

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Persen varsler lovendringer i høst som vil gjøre Bring-kontraktene ulovlige.

– Det handler om at sjåførene ikke har makt over sin egen arbeidsdag. Da skal de kategoriseres som arbeidstakere, med de rettigheter og de plikter som følger, sier hun til Klassekampen.

Posten, som eier Bring, er i sin tur heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Eierne i departementet skriver at det er en «selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer».

Arbeidsministeren mener lovverket i dag ikke er godt nok til å avgjøre om Bring-kontraktene er ulovlige.

Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil Persen rydde opp i varebilsektoren ved å styrke retten til hele, faste stillinger og begrense muligheten til innleie. Videre vil man lage handlingsplan mot sosial dumping og utrede kjøre- og hviletidsbestemmelser samt løyveplikt for varebilsektoren.

Helt på sin plass

Fagforbundet Post og finans har i lengre tid ønsket en opprydding i transportbransjen.

Leder Gerd Øiahals er glad regjeringen varsler handling.

– Allerede i januar krevde vi i brev til Samferdselsdepartementet at det måtte ryddes opp. Da var poenget at sjåførene skulle få arbeidstakerbeskyttelse, sier hun.

– Vi har i flere år diskutert dette med Posten. Vårt hovedkrav er at selskapene som benytter innleide, må gå over til fast ansatte som hovedregel, sier Øiahals.

Hun er tydelig på at dersom regjeringen begrenser bruken av enkeltpersonforetak og innleie, er det et viktig skritt i oppryddingen. Men Øiahals tilføyer at mye mer må til for å få en regulert og ryddig bransje, med gode vilkår for arbeiderne.

– Vi har understreket betydningen av å stille krav til kjøre- og hviletid, arbeidstid, samt kompetanse og godkjenningskrav for transport. Vi ønsker på ingen måte å forby selvstendige aktører å drive videre. Men kontrollen må bli bedre. Derfor bør det innføres egenkapitalkrav for å drive transportvirksomhet, og et virksomhetsregister. Dessuten må myndighetene styrke ressursene og sanksjonsmulighetene for kontroll- og håndhevingsapparatet, sier Øiahals.

Hun understreker at kravene bør gjelde alle kjøretøy og transportmidler, uten noen nedre vektgrense.

Kommentar: «Uholdbart for Bring-budene»

Vil vurdere driftsmodellen

Gerd Øiahals mener de kritikkverdige forholdene innleide Bring-sjåfører opplever, uten tvil svekker konsernets omdømme.

– Det er synd, men vi fortsetter å holde trykket oppe. Vi mener Posten ikke skal vente på varslede lovendringer, men at man bør ta grep på eget initiativ, sier Øiahals, som fastholder at sjåførene som hovedregel bør få fast ansettelse i Bring.

Postens konsernsjef Tone Wille sier til Klassekampen at hun skal se på avtaleverket og vurdere betalingen til sjåførene og budene, men lover ikke noe konkret. Wille er uenig i at sjåførene som hovedregel bør få fast ansettelse.

– Vi tror jo at det vil være noen som fortsatt ønsker å drive enkeltpersonforetak og gjøre det ordentlig, sier konsernsjef Tone Wille til ABC Nyheter, og argumenterer for fleksibilitet i bransjen.

Samtidig sier pressesjef Kenneth Pettersen til Posthornet at driftsmodellen tas opp til vurdering.

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten Norge.

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten Norge.

Alf Ragnar Olsen

– Vi starter nå et arbeid med å se på driftsmodellen for budvirksomheten, inkludert forholdet mellom innleide sjåfører og egne ansatte. Det vil gå i retning av flere egne ansatte varebilsjåfører i konsernet. Men konklusjonene må vi komme tilbake til i høst, sier Pettersen.

Han legger til at når det gjelder drivstoff med mer, gjennomførte de en prisendring i fjor høst og en ekstraordinær i vår. Så vidt han er kjent med tilbys det prosentvis påslag for bomkostnader i Trondheim.

Han sier også at Bring Courier & Ekspress ikke har ansvar for å booke overnatting eller lignende for transportører på langtur, men at dette er et ansvar de innleide selskapene har.

– Hva de velger er ikke noe vi styrer, og noe de eventuelt må ta opp med sin arbeidsgiver, uttaler Pettersen.

For langturer opplyser han at føringene sier transportørene skal godtgjøres for overnatting der det er tilfelle, samt kompensasjon for bom og ferge ut fra kostnaden.

Samtidig er det slik at mange av de innleide transportørene er enkeltpersonforetak. Altså skyves kostnaden over på de lavt betalte sjåførene, som selv må bære disse utgiftene.

Pettersen understreker at Posten vil ha varebilbransjen regulert, og har tatt initiativ sammen med Fagforbundet, i tillegg til å samarbeide med Skatteetaten for å avdekke ut luke ut leverandører fra deres portefølje.

Les også: På Ekornes må de ansatte ned i lønn for å unngå permitteringer

15.09.2022
06:00
26.09.2022 15:27



Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Torgrim Halvari/NOF

Charles vant i retten. Nå øker pensjonen med flere tusen

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

Nina Hanssen

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap: – Dette bør bekymre Støre

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

Marit Hommedal / NTB

Mohn takker for seg i Tankesmien Agenda

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

privat

Lene Elin ble stolt da sjefen slo tilbake mot hijab-hatet

Debatt

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Jan-Erik Østlie

«Forstår Vedum den norske modellen?»

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

Guro Gulstuen Nordhagen

Avverget oppsigelser på flyplass, inntil videre: – En usikkerhet ansatte må leve med

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Jan-Erik Østlie

Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Debatt

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kai Hovden

«Tida er inne for å ta politisk kontroll over krafta vår», meiner lokale LO-leiarar

VIKTIGE FAKTA: Hovedverneombud for Kriminalomsorgen, Raymond Nilsen, tror undersøkelsen vil avdekke viktige fakta om de belastninger de ansatte jobber under.

VIKTIGE FAKTA: Hovedverneombud for Kriminalomsorgen, Raymond Nilsen, tror undersøkelsen vil avdekke viktige fakta om de belastninger de ansatte jobber under.

Eirik Dahl Viggen

Hvor mange fengselsbetjenter blir syke av jobben? Tallene fra Danmark sjokkerer


Flere saker