JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Ørjan Takle er bussjåfør og lokal klubbleder i Fellesforbundet.

Ørjan Takle er bussjåfør og lokal klubbleder i Fellesforbundet.

Håvard Sæbø

Debatt

«Anbud er uverdig»

Det går mot valg. Og forhåpentligvis regjeringsskifte. De rødgrønne partiene er på jakt etter gode valgkampsaker. Arbeidsmiljølovens regulering av anbudsutsatt arbeidsliv bør være en slik viktig sak.
23.04.2021
10:09
27.04.2021 14:29
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Flere og flere deler av arbeidslivet blir satt ut på anbud. For 5–6 år siden ble det anslått at mer enn en million arbeidstakere arbeidet i et anbudsutsatt arbeidsliv.

Utforming av anbudskontrakter er blitt et fag. Det er en rivende utvikling. Selve anbudsdokumentene er normalt vanskelig tilgjengelig for arbeidstakere flest. Og gjennomgående er det visstnok også vanskeligere og vanskeligere å tjene penger for oppdragstaker. Mer og mer er detaljstyrt på en slik måte at man ikke kan konkurrere på annet enn de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Oppdragsgiver er i dagens lovverk fristilt fra de krav som normalt påhviler arbeidsgiver i lov- og avtaleverk. Arbeidstakernes rett til medbestemmelse er ikke oppdragsgivers problem. Bare de i kontrakten tar med at oppdragstaker må følge lov- og avtaleverk, så har oppdragsgiver ryggen fri. Dagens arbeidsmiljølov ble skrevet for et annet arbeidsliv.

Jeg kjenner best til forholdene i bussbransjen. Men jeg tror lesere fra andre bransjer vil nikke gjenkjennende til det som tas opp her.

I bussbransjen er selve bussene regulert ned til minste detalj i anbudskonkurransen. Dersom busselskapene skal ha noen mulighet for å tjene penger på anbudet, vil det være lite lønnsomt å endre spesifikasjonene nevneverdig. I hvert fall når det gjelder større ting. Derfor kommer for eksempel fabrikknye busser på veien uten kollisjonssikring. På førerplass er det ikke engang montert kollisjonsputer. Det er faktisk heller ikke påkrevd. Ikke engang i personbil, likevel har det vært vanlig både på fører og passasjersiden siden tidlig på 90-tallet. Bussene har blitt lettere og lettere. Og mindre og mindre sikre for fører. I dag er det i hovedsak lette aluminiumsprofiler og tynn plast som beskytter fører. Derfor har vi de siste årene også mistet en del kolleger i kollisjoner. Det har vært sammenstøt der ulykkeskommisjonen har uttalt at tilsvarende ulykker med privatbil trolig ikke engang vil ført til personskade. Passasjerene i bussene har stort sett sluppet fra hendelsene uten skader.

Aktuelt: Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

Garasjeanleggene eies normalt av oppdragsgiver og leien er helt lik uansett hvem som vinner anbudet. Det er mulig at de største selskapene kan vinne noen øre i forhandling på drivstoff enten vi snakker om diesel, gass eller strøm. Men det er trolig nokså marginalt. Leverandøren her må selvsagt også fremstå fordelaktig i sin konkurranse. Rutene, rutetidene og traseene er bestemt på forhånd. Derfor er det lite å konkurrere på når det gjelder intelligent rutedrift. Selskapets administrative overbygning må selvsagt slankes.

Men det som hovedsakelig står igjen, er den største utgiftsposten. Lønns- og arbeidsvilkårene for sjåførene. Kontrakten binder dem riktignok til å følge lov- og avtaleverk. Men både lovene og avtaleverket kan dessverre leses på ulike måter. Noen ord og komma kan avstedkomme mange lure kroner i favør av den ene eller andre siden. Men da bare mellom arbeidsgiver og ansatt. Oppdragsgiverne toer sine hender, og er knapt nevnt i lov- og avtaleverket.

Bussgruppen i Vestnorsk Transportarbeiderforening under Fellesforbundet anmeldte for noen år siden Skyss, som er oppdragsgiver på rutebusskjøring i Vestland fylkeskommune. Vi anmeldte dem til Arbeidstilsynet for diverse brudd på Arbeidsmiljøloven. Blant annet brudd på kapittel 9. Det var nemlig Skyss som eide et Sanntidssystem og billettmaskinen i bussene. Begge deler online og utstyrt med GPS: Per definisjon er det å regne som kontrolltiltak, og skal drøftes med representanter for de ansatte i henhold til nettopp Arbeidsmiljøloven kapittel 9. Arbeidstilsynet avholdt møter med partene og leverte en mangesidig juridisk utredning, som i det alt vesentlige ga oss medhold. Det ble fattet vedtak om at Skyss måtte gjennomføre drøftinger med representanter for ansatte. Et vedtak som av uforklarlige grunner ble nullet ut etter bare noen måneder. Det er ikke vist til noen ankebehandling eller annen etterrettelig saksbehandling. Men begrunnelsen var at lovverket ikke er sterkt nok til å gi pålegg til andre enn arbeidsgiver.

Les også: Arbeidsmedisiner vil forby bussjåførenes delte skift: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter

De andre sakene vi leverte anmeldelser for ble ikke realitetsbehandlet med henvisning til saken om kapittel 9. Vi er kommet til at det er ganske mange kapitler i dagens arbeidsmiljølov som ikke er skrevet for anbudsutsatt rutekjøring og bussjåfører. Og trolig gjelder det samme de fleste andre av den millionen ansatte i anbudsutsatt arbeidsliv.

Når man inviterer aktører i for eksempel bussbransjen til anbudskonkurranse, så skulle man kanskje også tro at det var interessant å la dem konkurrere på det de bør være kompetent på. For eksempel mest mulig passasjerkilometer for x antall kroner. En konkurranse i flest mulig kjørte kilometer uten kundeklager eller uhell. Flest mulig kjørte kilometer med lavest drivstofforbruk. Størst andel ansatte med fagbrev. Minst mulig utslipp av kjemikalier til omgivelsene. Komfort og punktlighet. Men i stedet er det en konkurranse om hvem som kan gjøre det som i detalj er planlagt billigst mulig. I ettertid er det blitt litt viktig at sjåføren kan et minimum norsk. Så de må nå bestå en «norskeksamen». Og de må bestå en eksamen i bruk av billettmaskin. Men utover det er det ikke andre krav til sjåfør, enn at han eller hun har de nødvendige sertifikat og papirer i orden. Det er billigere for selskapene å ha deltidsansatte og timesjåfører. Fulltidsansatte kan kreve overtidsbetaling. De som har vært der lenge, har gjerne både fagbrev og topp ansiennitet. De er dyrere i drift.

Vi i vår bransje mener dagens lovverk ikke er skrevet for et arbeidsliv bestående av de tre partene oppdragsgiver, oppdragstaker/arbeidsgiver og ansatte. Vi mener dagens anbudskonkurranser i vår bransje inviterer til en utvikling i feil retning når det gjelder service, sikkerhet, faglig kompetanse og anstendige arbeidsforhold.

Mange av oss håper på et regjeringsskifte. Vi ønsker oss en regjering som vil skrive om lovverket, slik at det regulerer dagens arbeidsliv. Eller aller helst skrive lover som bedrer dagens arbeidsliv og sikrer ansatte en anstendig arbeidsdag.

Debatt: «Hemmeligheten bak den norske modellen»

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.04.2021
10:09
27.04.2021 14:29



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

André Kjernsli

Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Egil Brandsøy

Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

Debatt

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Energimarkedet undergraver framtidas fellesskap, skriver Aslak Sira Myhre.

Kai Hovden

«Nei, strøm er ikke vanskelig», skriver Aslak Sira Myhre