JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TYVERI: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri, og da er det litt vanskelig å akseptere at «tyven» kommer tilbake og tilbyr oss 18.000 kroner. Vi vil jo ha alt som er tatt fra oss, sier Ørjan Takle.

TYVERI: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri, og da er det litt vanskelig å akseptere at «tyven» kommer tilbake og tilbyr oss 18.000 kroner. Vi vil jo ha alt som er tatt fra oss, sier Ørjan Takle.

Håvard Sæbø

Bussjåfør-streiken:

Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen

En spørreundersøkelse viste at 85 prosent av befolkningen hadde sympati med de streikende bussjåførene.



13.10.2020
11:12
23.10.2020 12:26

roy@lomedia.no

Den 20. september startet den første streiken i bussbransjen på 22 år. Bussjåførene hadde fått nok av brutte løfter om at deres lønnsnivå skulle være mer på linje med industrien, og meklingen førte ikke fram. På det meste var rundt 8300 bussjåfører i streik, og to ulike spørreundersøkelser ga bussjåførene massiv støtte.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over

Tyveri

Bussjåfør og klubbleder i Fellesforbundet i Tide Buss i Bergen, Ørjan Takle, sier han er overveldet over støtten fra publikum og passasjerer.

– Vi har spesielle arbeidstidsordninger som folk har reagert på, men alle hadde også forståelse for lønnskampen vår, selv om dårlig lønnsutvikling ikke er spesielt, sier Takle.

Ikke minst har folk forstått argumentet med at bussjåførene ikke har fått den lønnsutviklingen de har blitt lovet i tariffavtalen.

– På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri, og da er det litt vanskelig å akseptere at «tyven» kommer tilbake og tilbyr oss 18.000 kroner. Vi vil jo ha alt som er tatt fra oss, sier Takle.

Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle

Takknemlig

Streiken medførte at mange passasjerer mistet sin foretrukne måte å reise på. I Bergen opplevde Takle at passasjerer som ikke hadde egen bil tok beina eller sykkelen fått for å komme seg på jobb, uten å klandre bussjåførene.

– Det var forunderlig, men vi er ekstremt takknemlig for den støtten, understreker han.

Der bussjåførene sto streikevakt kom det også støtteerklæringer kontinuerlig.

– Biler tutet, det var tomler i været og folk rullet ned vinduene og ropte at vi skulle stå på. Det var en helt utrolig opplevelse, sier han.

Ikke overrasket

Takle peker på at nettopp det at passasjerer, publikum og media så gjennomgående stilte seg på bussjåførenes side, var viktig under streiken som ble avsluttet 1. oktober etter en ny meklingsrunde.

– Lønnskamp i dag handler om å vinne opinionen. Vinner du opinionen blir det vanskelig for motparten å holde igjen, sier bussjåfør Ørjan Takle.

Han er derfor ikke overrasket over at totalt 85 prosent av de spurte i en av undersøkelsene hadde sympati med bussjåførene.

– Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen, smiler han.

Mye lest: Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene

Fylkesansvar

Han vil imidlertid ikke gi arbeidsgiverne all skyld for den negative lønnsutviklingen.

– Fylkeskommunene har også et ansvar. Det er de som har laget alle kravene som busselskapene må forholde seg til. Det eneste som skiller de ulike selskapene er pris, og det selskapet med de minste marginene vinner anbudet.

De marginene er så små at de ikke har råd til å gi oss en normal lønnsutvikling. Derfor er nok jeg villig til å gå lenger i å unnskylde arbeidsgiverne enn mange av kollegene mine, påpeker Takle.

Må stå sammen

Han er likevel klar på at det er arbeidsgiverne bussjåførene må rette kampen om bedre vilkår mot. Det er en kamp Takle mener bussjåførene må ta sammen, uansett hvordan årets oppgjør ender.

– Det har vært mye støy og høy temperatur fra både ja- og neisiden i forbindelse med uravstemningen, men jeg håper at når dette oppgjøret er over, kan samle oss i kampen om bedre vilkår. Enten det gjelder utvalgsarbeid for å bedre tariffavtalen eller under neste hovedoppgjør i 2022. Hvis vi bussjåfører ikke klarer å enes, vil arbeidsgiverne vinne, poengterer Ørjan Takle.

Stor støtte

Under streiken foretok Opinion en undersøkelse, der et flertall på 54 prosent i stor grad hadde sympati med de streikende, mens 31 prosent svarte de hadde sympati «i noen grad»

56 prosent var helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent var delvis enige.

Hele 73 prosent av de spurte mente det var arbeidsgiverne som først og fremst bar hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund bar ansvaret.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.10.2020
11:12
23.10.2020 12:26



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn


Flere saker