JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreiken

Jørn Eggum: – Vi streiker for å redde bransjens framtid

Fire forbund samlet bussjåfører til markering på Youngstorget i Oslo.
STÅR PÅ SPILL: – Denne kampen må vi vinne, det er hele yrkesframtid vår som står på spill. Vi streiker nå for at noen vil kjøre buss i framtida, sa Unibuss-tillitsvalgt Mukhtar Ahmad i sin appell.

STÅR PÅ SPILL: – Denne kampen må vi vinne, det er hele yrkesframtid vår som står på spill. Vi streiker nå for at noen vil kjøre buss i framtida, sa Unibuss-tillitsvalgt Mukhtar Ahmad i sin appell.

Jan-Erik Østlie

tormod@lomedia.no

På grunn av koronarestriksjoner var det bare 200 av de 3.800 streikende bussjåførene som samlet seg på Youngstorget i Oslo torsdag, for å demonstrere mot arbeidsgiverne som ikke vil gi dem lønna de ber om.

Sjåførene i Oslo og Viken gikk ut i streik søndag, og fra lørdag skal ytterligere 4.500 sjåfører legge ned arbeidet i en rekke fylker.

– Vi stenger da ned en hovedpulsåre. Vi gjør det for din trygghet, fordi bussjåførene tjener for lite og for å redde bransjens framtid, sa leder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Saken fortsetter under bildet.

Leder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Leder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

Jan-Erik Østlie

Høyere lønn

Leder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet trakk fram den 13 år gamle avtalen med arbeidsgiverne, NHO Transport og Spekter, om at bussjåførlønna skal nærme seg industriarbeiderlønna.

Han sa tilbudet i årets forhandlinger ville ta sjåførene i feil retning.

– Arbeidsgiverne argumenterer med at det ikke fins penger i selskapene til å øke lønna, og at det er særlig vanskelig i år, sa Klungnes og fortsatte:

– Det fins penger. Det fins bare ikke penger til bussjåførene, de som holder hjulene i gang.

Saken fortsetter under bildet.

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum pekte på tall som viser at bussjåførene ligger 40.000 kroner bak industriarbeiderlønna, og at avstanden øker. Han understreket samtidig:

– Arbeidsgiver har lagd fake news om at vi krevde 20 kroner og 40.000 kroner i ett oppgjør, hevdet han.

Gratisarbeid

Begge forbundslederne viste til en stressende og tidsstyrt hverdag, med delte skift og forsinkelser som gjør at sjåførene er lenger på jobb enn timene de får betalt.

– Denne arbeidshverdagen sammen med en begynnerlønn på 355.000 gjør det ikke enkelt å rekruttere unge folk i bransjen, mener Klungnes.

Les også: «Venner og gamle fiender er samlet i kampen for høyere sjåførlønn»

– Hele Norge vet nå om utfordringene i arbeidshverdagen deres, om delte skift, lite tid til sikkerhet, om rettferdige krav og overbetalte toppledere, sa Eggum.

Direktørlønninger

Lønna til konsernsjefene i selskapene der sjåfører nå streiker, har fått mye oppmerksomhet de siste dagene.

– Etter 25 år med anbud i kollektivtrafikken, er bunnen nådd for sjåførene, mens direktørene har lønnsfest, sa Jernbaneforbundet-leder Jane B. Sæthre.

Saken fortsetter under bildet.

Leder Jane B. Sæthre i Jernbaneforbundet.

Leder Jane B. Sæthre i Jernbaneforbundet.

Jan-Erik Østlie

Også Stein Guldbrandsen, Fagforbundets leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk, trakk fram anbudsutsettinga og konsekvensene for sjåførene.

– Det er her de skal høste ut millionlønningene til middelmådige direktører og 400 millioner i overskudd til eierne hvert eneste år, hevdet han.

Saken fortsetter under bildet.

Leder Stein Guldbrandsen i Fagforbundets yrkesseksjon samferdsel og teknisk.

Leder Stein Guldbrandsen i Fagforbundets yrkesseksjon samferdsel og teknisk.

Jan-Erik Østlie

– Det er utrolig korttenkt å bruke penger som fulle sjømenn på toppledere, samtidig du kveler økonomien til sjåførene som faktisk leverer det du konkurrerer med, poengterte Jørn Eggum.

Ikke umusikalsk

Jane B. Sæthre viste til at det blir brukt mot sjåførene at det er umusikalsk å streike når covid-19 herjer, og at sjåførene bidrar til at en vanskelig hverdag blir mer komplisert.

– Vi finner oss ikke i at vår kamp for å bedre vilkårene og høyne respekten for bussjåføryrket skal settes opp mot annen elendighet for å gi oss dårlig samvittighet, sa Sæthre.

Saken fortsetter under bildet.

Jan-Erik Østlie

Yrkestrafikkforbundet-leder Jim Klungnes viste til at streik er det eneste lovlige virkemiddelet forbundene har for å sette makt bak kravene.

– Denne gangen var det arbeidsgiverne som skjøv oss ut i streik ved å komme med et altfor dårlig tilbud. Og det er arbeidsgiverne som kan avslutte streiken ved å komme med et nytt og akseptabelt tilbud. Det bør de gjøre for passasjerene, for de ansatte og for rekrutteringa til bransjen, sa Klungnes.

Oppfordring

Fellesforbundet-leder Jørn Eggum kom med en oppfordring til Norges befolkning:

– Når bussen igjen går og du stiger på, ta en kikk på bussjåføren. Han og hun jobber for deg og er så stolt for å få lov til det. Vi brenner for at din hverdag skal bli enklere og for at dine barn skal komme trygt og godt på skolen, for å redde klimaet og binde landet sammen, sa han.

Les også: Full støtte til bussjåførene fra Sykepleierforbundet

Fikk du med deg denne? Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse