JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BØR BETALE FOR SEG: Utenlandske lastebiler bør ha samme utgiftsnivå som norske lastebiler når de kjører transport i Norge, mener John Olav Øyangen.

BØR BETALE FOR SEG: Utenlandske lastebiler bør ha samme utgiftsnivå som norske lastebiler når de kjører transport i Norge, mener John Olav Øyangen.

Roy Ervin Solstad

Sosial dumping i transportbransjen

Utenlandske lastebiler kjører «gratis» på norske veier. Det vil John Olav ha slutt på

Norske lastebiler betaler avgift etter hvor tunge de er og hvor stort miljøutslipp de har. Utenlandske lastebiler har ingen slike avgifter når de kjører på norske veier.



15.02.2022
11:16
15.02.2022 12:15

roy@lomedia.no

John Olav Øyangen kjører lastebil for transportbedriften Hob Gods i Trondheim. Der er han hovedtillitsvalgt, og han sitter også i bransjerådet for gods i Fellesforbundet.

Torsdag 3. februar fikk bedriften besøk av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, og Øyangen benyttet anledningen til å fortelle statsråden hvilke tiltak som burde på plass.

– Han var her bare i 40 minutter, så det er ikke sikkert han husker alle forslagene vi hadde. Derfor ga jeg ham en huskelapp, smiler Øyangen.

Økte kontroller og strengere straff

På den lappen sto det blant annet flere og bedre kontroller av den såkalte kabotasjekjøringen i Norge. Kabotasje er transport mellom to steder i ett land, utført av transportører fra et annet land, eksempelvis at en litauisk lastebil frakter gods mellom Oslo og Trondheim.

– Både avsendere og oppdragsgivere må straffes dersom det foretas ulovlig kabotasje. Det burde vært 50.000 kroner i bot ved første gangs forseelse, og dobling for hvert nye tilfelle, påpeker han.

Øyangen mener også på at man må få på plass elektroniske fraktbrev så fort som mulig, siden det vil gjøre det vanskeligere å jukse med fraktbrevene. Disse elektroniske fraktbrevene må registrere alt som er av bytter av traller (lastebilhengere), omlastinger og bytte av bil.

– Regelverket må være så klart at det blir enkelt å kontrollere, og er ikke alt på stell, så må bilene bli satt fast med hjullås til alt er oppgjort, sier Øyangen.

MÅ UTJEVNE FORSKJELLENE: Hovedpoenget er at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier John Olav Øyangen, lastebilsjåfør og hovedtillitsvalgt i Hob Gods i Trondheim. Her overleverer han forslag til handlingsplanen mot sosial dumping i bransjen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I bakgrunnen daglig leder i Hob Gods, Atle Sølberg.

MÅ UTJEVNE FORSKJELLENE: Hovedpoenget er at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier John Olav Øyangen, lastebilsjåfør og hovedtillitsvalgt i Hob Gods i Trondheim. Her overleverer han forslag til handlingsplanen mot sosial dumping i bransjen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I bakgrunnen daglig leder i Hob Gods, Atle Sølberg.

Kristian Tangen

Veiprising for utlendinger

Disse tiltakene har mange i bransjen kommet med tidligere, men Øyangen mener det må enda kraftigere lut til for å hindre sosial dumping i bransjen. Han etterlyser tiltak som kan føre til at norsk transportbransje ikke blir utkonkurrert fordi utenlandske transportører kan kjøre på et lavere utgiftsnivå enn norske lastebiler kan.

– I Norge har vi vektårsavgift som regnes ut etter miljøutslipp og vekt på alle lastebiler over 7,5 tonn. Det slipper de utenlandske lastebilene. Jeg mener vi bør gjøre som i Tyskland, der utenlandske lastebiler må betale en veiskatt etter hvor mange kilometer de kjører på tyske veier. I tillegg burde utenlandske firmaer som kjører innenlands i Norge, betale en viss prosentsats i moms. Det er viktig for transportbransjen at avgiftsnivået er noenlunde likt uansett hvem som foretar transporten, understreker han.

Ifølge Øyangen vil vektårsavgiften for et vogntog med tillatt totalvekt på 50 tonn ligge på mellom 5000 og 10.000 kroner i året i Norge, mens det ifølge tyske tollmyndigheter vil være 1,83 euro per mil for en utenlandsk lastebil i Euroklasse 6 (som er de nyeste og mest miljøvennlige) med minst fire akslinger og en totalvekt over 18 tonn i veiskatt. Det er i skrivende stund 18 kroner og 40 øre. Av det utgjør avgift for luftforurensning tolv cent per mil, støyforurensning to cent per mil, og vektavgift 1,69 euro per mil.

Øyangen mener at det bør være mulig å innføre en slik ordning i Norge, og registrere alt dette elektronisk.

– Det må kunne sjekkes når lastebilene passerer bomstasjoner. Da vil det bli enkelt for Statens vegvesen, Tollvesenet og politiet å kontrollere at transportøren har gjort opp for seg. Har de ikke det, må kjøretøyet holdes igjen til regningene er betalt, sier Øyangen.

Mye lest: Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Vil ha vinterførerkort for utlendinger

Han reagerer også sterkt på at ikke myndighetene har satt som krav at utenlandske sjåfører må ha gjennomgått glattkjøringskurs før de kommer rullende over grensa til Norge på vinterstid.

– Norske sjåfører må gjennomføre glattkjøringskurs i forbindelse med føreropplæringen. Det hjelper gir oss kompetanse til å kjøre på vinterføre. Når en ser utenlandske biler stå fast på flate veien, og med kjetting som ikke holder mål, vil jeg si at det er stor mangel på kompetanse og utstyr blant de utenlandske transportørene. Det må kreves at sjåfører som har utenlandsk førerkort må gjennomføre glattkjøring og få kompetansebevis for å kjøre innenlands transport i Norge. Vi norske sjåfører er blitt forskjellsbehandlet lenge nok i forbindelse med obligatorisk glattkjøringskurs, tordner han.

Fått med deg denne? Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Fornøyd med besøket

Selv om besøket var kort og hektisk, synes Øyangen det var et godt møte med samferdselsministeren.

– Vi fikk utdypa de meningene vi hadde, og han virka interessert og spurte en del når det var noe han lurte på. Jeg synes vi klarte å få fram at hovedpoenget var at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier Øyangen.

Det gjorde heller ikke lastebilsjåføren noe at seansen var relativt uformell.

– Jeg slapp heldigvis å gå i dress, ler John Olav Øyangen.

Denne skaper debatt: Kriminelle tok over Elkjøp-jobben til Marius

Storrengjøring

I en epost til FriFagbevegelse skriver Kjell Brataas, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, at regjeringen har startet arbeidet for en handlingsplan mot sosial dumping.

– I arbeidet er vi opptatt av å ha med oss alle gode krefter som kan bidra til en storrengjøring i transportsektoren, sikre sjåførene en god arbeidshverdag og de næringsdrivende like konkurransevilkår. Fellesforbundet, NLF og andre fag- og bransjeorganisasjoner vil spille en avgjørende rolle for at vi klarer å utvikle en politikk som tar kraftfulle grep. Nå er vi i en tidlig fase og alle tiltak som blir spilt inn vil bli vurdert, skriver Brataas.

Han påpeker at statsråden og resten av politisk ledelse har en ambisjon om å besøke flere transportbedrifter som kan beskrive hverdagen til sjåfører og andre i næringen som møter utfordringene hver dag.

– Målet er å lage en handlingsplan som bidrar til varig positiv endring, avslutter Brataas.

Mye delt: Kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder

15.02.2022
11:16
15.02.2022 12:15



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull, sier tidligere butikksjef

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene, mener Norsk Industri-sjefen

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Pris-sjokk: Høyeste prisvekst på 34 år

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt


Flere saker