JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BØR BETALE FOR SEG: Utenlandske lastebiler bør ha samme utgiftsnivå som norske lastebiler når de kjører transport i Norge, mener John Olav Øyangen.

BØR BETALE FOR SEG: Utenlandske lastebiler bør ha samme utgiftsnivå som norske lastebiler når de kjører transport i Norge, mener John Olav Øyangen.

Roy Ervin Solstad

Sosial dumping i transportbransjen

Utenlandske lastebiler kjører «gratis» på norske veier. Det vil John Olav ha slutt på

Norske lastebiler betaler avgift etter hvor tunge de er og hvor stort miljøutslipp de har. Utenlandske lastebiler har ingen slike avgifter når de kjører på norske veier.



15.02.2022
11:16
15.02.2022 12:15

roy@lomedia.no

John Olav Øyangen kjører lastebil for transportbedriften Hob Gods i Trondheim. Der er han hovedtillitsvalgt, og han sitter også i bransjerådet for gods i Fellesforbundet.

Torsdag 3. februar fikk bedriften besøk av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, og Øyangen benyttet anledningen til å fortelle statsråden hvilke tiltak som burde på plass.

– Han var her bare i 40 minutter, så det er ikke sikkert han husker alle forslagene vi hadde. Derfor ga jeg ham en huskelapp, smiler Øyangen.

Økte kontroller og strengere straff

På den lappen sto det blant annet flere og bedre kontroller av den såkalte kabotasjekjøringen i Norge. Kabotasje er transport mellom to steder i ett land, utført av transportører fra et annet land, eksempelvis at en litauisk lastebil frakter gods mellom Oslo og Trondheim.

– Både avsendere og oppdragsgivere må straffes dersom det foretas ulovlig kabotasje. Det burde vært 50.000 kroner i bot ved første gangs forseelse, og dobling for hvert nye tilfelle, påpeker han.

Øyangen mener også på at man må få på plass elektroniske fraktbrev så fort som mulig, siden det vil gjøre det vanskeligere å jukse med fraktbrevene. Disse elektroniske fraktbrevene må registrere alt som er av bytter av traller (lastebilhengere), omlastinger og bytte av bil.

– Regelverket må være så klart at det blir enkelt å kontrollere, og er ikke alt på stell, så må bilene bli satt fast med hjullås til alt er oppgjort, sier Øyangen.

MÅ UTJEVNE FORSKJELLENE: Hovedpoenget er at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier John Olav Øyangen, lastebilsjåfør og hovedtillitsvalgt i Hob Gods i Trondheim. Her overleverer han forslag til handlingsplanen mot sosial dumping i bransjen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I bakgrunnen daglig leder i Hob Gods, Atle Sølberg.

MÅ UTJEVNE FORSKJELLENE: Hovedpoenget er at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier John Olav Øyangen, lastebilsjåfør og hovedtillitsvalgt i Hob Gods i Trondheim. Her overleverer han forslag til handlingsplanen mot sosial dumping i bransjen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. I bakgrunnen daglig leder i Hob Gods, Atle Sølberg.

Kristian Tangen

Veiprising for utlendinger

Disse tiltakene har mange i bransjen kommet med tidligere, men Øyangen mener det må enda kraftigere lut til for å hindre sosial dumping i bransjen. Han etterlyser tiltak som kan føre til at norsk transportbransje ikke blir utkonkurrert fordi utenlandske transportører kan kjøre på et lavere utgiftsnivå enn norske lastebiler kan.

– I Norge har vi vektårsavgift som regnes ut etter miljøutslipp og vekt på alle lastebiler over 7,5 tonn. Det slipper de utenlandske lastebilene. Jeg mener vi bør gjøre som i Tyskland, der utenlandske lastebiler må betale en veiskatt etter hvor mange kilometer de kjører på tyske veier. I tillegg burde utenlandske firmaer som kjører innenlands i Norge, betale en viss prosentsats i moms. Det er viktig for transportbransjen at avgiftsnivået er noenlunde likt uansett hvem som foretar transporten, understreker han.

Ifølge Øyangen vil vektårsavgiften for et vogntog med tillatt totalvekt på 50 tonn ligge på mellom 5000 og 10.000 kroner i året i Norge, mens det ifølge tyske tollmyndigheter vil være 1,83 euro per mil for en utenlandsk lastebil i Euroklasse 6 (som er de nyeste og mest miljøvennlige) med minst fire akslinger og en totalvekt over 18 tonn i veiskatt. Det er i skrivende stund 18 kroner og 40 øre. Av det utgjør avgift for luftforurensning tolv cent per mil, støyforurensning to cent per mil, og vektavgift 1,69 euro per mil.

Øyangen mener at det bør være mulig å innføre en slik ordning i Norge, og registrere alt dette elektronisk.

– Det må kunne sjekkes når lastebilene passerer bomstasjoner. Da vil det bli enkelt for Statens vegvesen, Tollvesenet og politiet å kontrollere at transportøren har gjort opp for seg. Har de ikke det, må kjøretøyet holdes igjen til regningene er betalt, sier Øyangen.

Mye lest: Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Vil ha vinterførerkort for utlendinger

Han reagerer også sterkt på at ikke myndighetene har satt som krav at utenlandske sjåfører må ha gjennomgått glattkjøringskurs før de kommer rullende over grensa til Norge på vinterstid.

– Norske sjåfører må gjennomføre glattkjøringskurs i forbindelse med føreropplæringen. Det hjelper gir oss kompetanse til å kjøre på vinterføre. Når en ser utenlandske biler stå fast på flate veien, og med kjetting som ikke holder mål, vil jeg si at det er stor mangel på kompetanse og utstyr blant de utenlandske transportørene. Det må kreves at sjåfører som har utenlandsk førerkort må gjennomføre glattkjøring og få kompetansebevis for å kjøre innenlands transport i Norge. Vi norske sjåfører er blitt forskjellsbehandlet lenge nok i forbindelse med obligatorisk glattkjøringskurs, tordner han.

Fått med deg denne? Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Fornøyd med besøket

Selv om besøket var kort og hektisk, synes Øyangen det var et godt møte med samferdselsministeren.

– Vi fikk utdypa de meningene vi hadde, og han virka interessert og spurte en del når det var noe han lurte på. Jeg synes vi klarte å få fram at hovedpoenget var at det må koste like mye for utlendingene å drive transport i Norge som det gjør for norske transportører, sier Øyangen.

Det gjorde heller ikke lastebilsjåføren noe at seansen var relativt uformell.

– Jeg slapp heldigvis å gå i dress, ler John Olav Øyangen.

Denne skaper debatt: Kriminelle tok over Elkjøp-jobben til Marius

Storrengjøring

I en epost til FriFagbevegelse skriver Kjell Brataas, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, at regjeringen har startet arbeidet for en handlingsplan mot sosial dumping.

– I arbeidet er vi opptatt av å ha med oss alle gode krefter som kan bidra til en storrengjøring i transportsektoren, sikre sjåførene en god arbeidshverdag og de næringsdrivende like konkurransevilkår. Fellesforbundet, NLF og andre fag- og bransjeorganisasjoner vil spille en avgjørende rolle for at vi klarer å utvikle en politikk som tar kraftfulle grep. Nå er vi i en tidlig fase og alle tiltak som blir spilt inn vil bli vurdert, skriver Brataas.

Han påpeker at statsråden og resten av politisk ledelse har en ambisjon om å besøke flere transportbedrifter som kan beskrive hverdagen til sjåfører og andre i næringen som møter utfordringene hver dag.

– Målet er å lage en handlingsplan som bidrar til varig positiv endring, avslutter Brataas.

Mye delt: Kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder

15.02.2022
11:16
15.02.2022 12:15



Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

Kolbjørn Rushfeldt

Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks


Flere saker