JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtransport

Buss-anbud avlyst: Krav om sikkerhet og hele stillinger ble for dyrt

Politikerne vil at bussjåførene skal ha minst 80 prosents stilling. For dyrt, sier Innlandstrafikk, og avlyser anbudskonkurransene.
Bussbransjen er helt avhengige av å rekruttere flere sjåfører.

Bussbransjen er helt avhengige av å rekruttere flere sjåfører.

Brian Cliff Olguin

morten@lomedia.no

Fra sommeren 2026 skulle nye anbudskontrakter gjelde i deler av Innlandet. Nå har fylkeskommunen avlyst anbudsrunden.

På sine hjemmesider begrunner de beslutningen med at tilbudsprisene som er kommet inn overstiger det fylkeskommunen har satt av til kollektivtransport.

Prisene på busskontrakter som fylkeskommunen har fått tilbud på, har økt med 30–50 prosent siden forrige kontraktsperiode.

Les også: Nå skal Ruter ta med bussjåførene på råd

– Dette folk lever av

En av begrunnelsene er «… forhold som spiller inn er at de nye kontraktene i større grad åpner for at sjåførene kan få heltidsstillinger …», står det på hjemmesiden.

Det får Morten Holm, tillitsvalgt for sjåførene som er medlem i Norsk Jernbaneforbund i Innlandet, til å reagere. 

Han påpeker at bussbransjen er helt avhengige av å rekruttere flere sjåfører.

– Hele stillinger er det folk lever av. Skal en rekruttere flere sjåfører er et anbud med hele stillinger en god start, sier Holm.

Morten Holm, tillitsvalgt for bussjåfører i Innlandet i Norsk Jernbaneforbund.

Morten Holm, tillitsvalgt for bussjåfører i Innlandet i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Vedtok hele stillinger

Han påpeker at fylkestinget for et drøyt år siden vedtok at «Gode arbeidsvilkår skal være Innlandets fortrinn i konkurransen om sjåførene.

Minimum 80 % av sjåførstillingene i skal være heltid i kontraktsperioden.»

I ettertid har det blitt satt spørsmålstegn ved om det er lov å kreve fulle stillinger.

Men anbudene som nå er avlyst hadde et punkt om det stilt krav i kontrakten om at «det til enhver tid skal søkes å få flest mulige heltidsstillinger for egne ansatte».

Kjent kostnad

Også overgang til utslippsfrie busser blir gitt som begrunnelse for kostnadsveksten.

«I tillegg skal vi møte krav om bedre trafikksikkerhet for sjåførene …», står det videre på hjemmesiden.

Det siste argumentet forstår Holm lite av. Han påpeker at sikkerheten for sjåføren ble vedtatt ved forskrift som gjaldt fra oktober 2023.

– Det visste Innlandstrafikk om da de la ut anbudene, understreker Holm.

Les også: – Arbeidet med å sikre bussjåførenes arbeidsplass må fortsette

Mer riktig pris

Han mener anbudene som nå er satt på vent er mer kostnadsriktige, og at tidligere anbud har vært underpriset.

– Dette har ført til at våre medlemmer har blitt tildelt deltidsstillinger for å redusere kostnadene i selskapene gjennom anbudsperioden.

– Sånn kan det ikke fortsette. Det kan ikke være sånn at våre folk må gå på trygd for at fylkeskommunen skal få økonomien til å gå opp, sier Holm.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse