GA NY INNSIKT: Virkelighetsbeskrivelsen fra Morten Holm (t.v.) og de andre bussjåførene i Innlandet var en øyeåpner for Lise Selnes (Ap) og Margrethe Haarr (Sp).
Morten Hansen
Anbud på kollektivtrafikken:
Politikerne steiler når de får høre om bussjåførenes hverdag: – Var ikke klar over at det kunne kuttes så mye i anbudet
Bussjåførene i Innlandet er lei av stadig kutt i stillingene sine. Nylig inviterte de politikerne til et åpent møte for å gi dem innblikk i arbeidshverdagen sin.
morten@lomedia.no
– Det spekuleres i bruk av timesjåfører. Resultatet er at mange ikke lenger har ei lønn de kan leve av. Bransjen raseres. Og det skjer uten at politikerne, som har det endelige ansvaret, gjør noe med det, sier Morten Holm, leder av Bilpersonalets forening Innlandet i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Debatt: «Når anbud blir et samfunnsproblem»
Stadig færre heltidsstillinger, sjåførene som salderingspost og økt bruk av vikarer er hverdagen i kollektivtrafikken – spesielt i distriktene
Knut Skjerven fra Fagforbundet konstaterer at bussjåførene i praksis har fast jobb bare for ett og ett år om gangen.
– Når arbeidsmengden og utbetalt lønn kuttes jevnlig, hvem kan til slutt leve av dette, spør Skjerven.
Må ha nye rammer
Beskrivelsene kom overraskende på politikerne som deltok på møtet. Innlandet fylke styres av Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Margrethe Haarr (Sp) er ordfører i Kongsvinger, og sitter i fylkestinget, erkjenner at hun ikke var klar over hvordan bussjåførenes hverdag er.
– Vi politikere har ikke hatt god nok innsikt hvordan de ansatte har det, sier Haarr.
Hun mener det trengs endringer i rammene fra politikerne. For dagens anbud skaper uforutsigbarhet og utrygghet for de ansatte. At det i anbudene gis mulighet for fylkeskommunen å kutte så mye som 40 prosent i kjøringen var nytt for henne.
Beskyldt for inntektstap: Vy-sjåførene er provosert
Politikerne må ta ansvar
Heller ikke ordfører i Nord-Odal, Lise Selnes fra Arbeiderpartiet, hadde denne kunnskapen. Også hun konstaterer at arbeidsforholdene er uholdbare.
– Det er nødvendig å endre på det. Når det blir så uforutsigbart for sjåførene, så må fylkespolitikerne ta et ansvar, sier Selnes.
Hun påpeker at det nå er flertall for å utrede om anbud er den riktige måten å drive kollektivtransport i hele Innlandet.
– Det er et steg i riktig retning. Jeg forventer at Arbeiderpartiet og Senterpartiet kan skape en bedre forutsigbarhet, sier Selnes.
En spagat
Men hun understreker at måten kollektivtrafikken drives på handler om prioriteringer. Bedre arbeidshverdag for sjåførene kan gå ut over antallet ruter og kilometer som blir kjørt.
– Å kutte i tilbudet er et upopulært tiltak overfor innbyggerne. Det er en spagat. Men arbeidsforholdene slik de er nå, er uholdbare, konstaterer Selnes.
– Men økonomien er ingen unnskyldning for at rammevilkårene ikke ivaretar de ansatte. Innlandet fylkeskommune bør også ta ansvar for de ansatte som kjører kollektivtilbudet, sier Haarr.
Viktig dialog
Lokalpolitikerne slår fast at de er avhengig av dialogen med bussjåførene. Haarr erkjenner at hun og de andre fylkespolitikerne ikke har hatt god innsikt i sjåførenes hverdag.
– Dette møtet var viktig. Nå fikk vi også høre at en evalueringsrapport som vi har fått ikke nødvendigvis stemmer med tilbakemeldingene fra sjåførene. Det er tydelig at vi er helt avhengig av dialogen vi har hatt i dag, sier Haarr.
Mest lest
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen