JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud på kollektivtrafikken:

Politikerne steiler når de får høre om bussjåførenes hverdag: – Var ikke klar over at det kunne kuttes så mye i anbudet

Bussjåførene i Innlandet er lei av stadig kutt i stillingene sine. Nylig inviterte de politikerne til et åpent møte for å gi dem innblikk i arbeidshverdagen sin.
GA NY INNSIKT: Virkelighetsbeskrivelsen fra Morten Holm (t.v.) og de andre bussjåførene i Innlandet var en øyeåpner for Lise Selnes (Ap) og Margrethe Haarr (Sp).

GA NY INNSIKT: Virkelighetsbeskrivelsen fra Morten Holm (t.v.) og de andre bussjåførene i Innlandet var en øyeåpner for Lise Selnes (Ap) og Margrethe Haarr (Sp).

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Det spekuleres i bruk av timesjåfører. Resultatet er at mange ikke lenger har ei lønn de kan leve av. Bransjen raseres. Og det skjer uten at politikerne, som har det endelige ansvaret, gjør noe med det, sier Morten Holm, leder av Bilpersonalets forening Innlandet i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Debatt: «Når anbud blir et samfunnsproblem»

Stadig færre heltidsstillinger, sjåførene som salderingspost og økt bruk av vikarer er hverdagen i kollektivtrafikken – spesielt i distriktene

Knut Skjerven fra Fagforbundet konstaterer at bussjåførene i praksis har fast jobb bare for ett og ett år om gangen.

– Når arbeidsmengden og utbetalt lønn kuttes jevnlig, hvem kan til slutt leve av dette, spør Skjerven.

Må ha nye rammer

Beskrivelsene kom overraskende på politikerne som deltok på møtet. Innlandet fylke styres av Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Margrethe Haarr (Sp) er ordfører i Kongsvinger, og sitter i fylkestinget, erkjenner at hun ikke var klar over hvordan bussjåførenes hverdag er.

– Vi politikere har ikke hatt god nok innsikt hvordan de ansatte har det, sier Haarr.

Hun mener det trengs endringer i rammene fra politikerne. For dagens anbud skaper uforutsigbarhet og utrygghet for de ansatte. At det i anbudene gis mulighet for fylkeskommunen å kutte så mye som 40 prosent i kjøringen var nytt for henne.

Beskyldt for inntektstap: Vy-sjåførene er provosert

Politikerne må ta ansvar

Heller ikke ordfører i Nord-Odal, Lise Selnes fra Arbeiderpartiet, hadde denne kunnskapen. Også hun konstaterer at arbeidsforholdene er uholdbare.

– Det er nødvendig å endre på det. Når det blir så uforutsigbart for sjåførene, så må fylkespolitikerne ta et ansvar, sier Selnes.

Hun påpeker at det nå er flertall for å utrede om anbud er den riktige måten å drive kollektivtransport i hele Innlandet.

– Det er et steg i riktig retning. Jeg forventer at Arbeiderpartiet og Senterpartiet kan skape en bedre forutsigbarhet, sier Selnes.

En spagat

Men hun understreker at måten kollektivtrafikken drives på handler om prioriteringer. Bedre arbeidshverdag for sjåførene kan gå ut over antallet ruter og kilometer som blir kjørt.

– Å kutte i tilbudet er et upopulært tiltak overfor innbyggerne. Det er en spagat. Men arbeidsforholdene slik de er nå, er uholdbare, konstaterer Selnes.

– Men økonomien er ingen unnskyldning for at rammevilkårene ikke ivaretar de ansatte. Innlandet fylkeskommune bør også ta ansvar for de ansatte som kjører kollektivtilbudet, sier Haarr.

Viktig dialog

Lokalpolitikerne slår fast at de er avhengig av dialogen med bussjåførene. Haarr erkjenner at hun og de andre fylkespolitikerne ikke har hatt god innsikt i sjåførenes hverdag.

– Dette møtet var viktig. Nå fikk vi også høre at en evalueringsrapport som vi har fått ikke nødvendigvis stemmer med tilbakemeldingene fra sjåførene. Det er tydelig at vi er helt avhengig av dialogen vi har hatt i dag, sier Haarr.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse