JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ADVARER: Bianca Fedje (t.v.), AKAN-hovedkontakt, og Lise-Lotte Solum, sentralt hovedverneombud, mener verdifull kompetanse vil forsvinne hvis Vy konkurranseutsetter bedriftshelsetjenesten.

ADVARER: Bianca Fedje (t.v.), AKAN-hovedkontakt, og Lise-Lotte Solum, sentralt hovedverneombud, mener verdifull kompetanse vil forsvinne hvis Vy konkurranseutsetter bedriftshelsetjenesten.

Morten Hansen

Privatiseringen i jernbanen:

Vy vurderer å sette bedriftshelsetjenesten på anbud: – Unik kompetanse kan bli borte, advarer vernetjenesten

– Måle støy og se på en kontorstol kan hvilken som helst BHT gjøre. Det er ikke det vi er redd for å miste, sier sentralt hovedverneombud i Vy.



01.07.2021
13:36
01.07.2021 13:37

morten.hansen@lomedia.no

Vy vurderer å kvitte seg med den interne bedriftshelsetjenesten og konkurranseutsette tjenesten. Det får tillitsvalgte, AKAN-kontakt og vernetjenesten til å løfte en advarende pekefinger. De frykter viktig og unik kompetanse kan forsvinne for godt.

– Kunnskap om jernbanen og arbeidsoppgavene som løses er en stor fordel for å kunne yte god hjelp og forebygge senvirkninger, sier Lise-Lotte Solum, sentralt hovedverneombud for Vygruppen.

Debatt: Derfor er det riktig å avlyse jernbanereformen på Østlandet, mener Lokomotivmannsforbundet

Målt og kartlagt

Hun mener BHT antakeligvis er den avdelingen i konsernet som er mest kartlagt og målt de siste sju-åtte årene. Solum slår fast at alle undersøkelser, kartlegginger og mulighetsstudier har endt med samme konklusjon; Vy Tog er best tjent med intern BHT både økonomisk og kvalitetsmessig.

– De har en kritisk funksjon i det å sikre best mulig kvalitet i rekruttering og oppfølging av kjørende personale. Denne kvaliteten og erfaringen er bygd opp over år, sier Solum.

Oppsplitting: Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen

AKAN-støtte

Bianca Fedje, AKAN-hovedkontak i Vy, sier at BHT er tett infiltrert i bedriften – både formelt og uformelt. Hun viser til at tjenesten blant annet ofte omtales i styringsdokumentene til Vy.

– Det klarer man aldri å oppnå med en ekstern løsning, sier Fedje.

Hun tror det som på papiret kan virke som en billigere løsning fort kan bli et regnestykke som går i minus. Fedje påpeker at fordelen med en intern BHT er at den er ubyråkratisk og økonomisk forutsigbar.

– Dette handler ikke bare om fagkompetanse. Dette handler og om det som ikke kan beskrives i en avtale. Inngår vi en avtale med en annen helseleverandør skal det lages en rammeavtale. Alt utenom koster ekstra – og blir mer byråkratisk. Det går til sjuende og sist ut over de ansattes helse, tror Fedje.

Anbudene i jernbanen: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Fast sparringpartner

Hun forteller at helsetjenesten er en fast sparringpartner i AKAN-arbeidet – noen AKAN-kontaktene kan ringe eller stikker innom for å få råd og veiledning. Fedje sier erfaringene fra Vy Vest, som etter at de ble et eget selskap, og ikke en intern BHT, er en tankevekker.

– Nå koster denne uformelle kontakten ekstra, og den dokumenteres og faktureres. Jeg er redd for at AKAN-kontaktaktene ubevisst kvier seg litt for å søke råd så ofte som før. Det går ut over de ansatte – og til slutt går det ut over Vy, fastslår Fedje.

Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget

Trygghet for tester

Også de tillitsvalgte skryter av det den interne bedriftshelsetjenesten leverer. Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd i NJF, påpeker at bedriftshelsetjenesten i Vy handler om mer enn bare helse. For en stor del handler det også om muligheten til å jobbe eller ikke.

Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd i NJF

Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd i NJF

Morten Hansen

– For mange er det litt skummelt å ta disse testene som man må ha for å bli klargjort for å arbeide på togene. Det er mye som står på spill. Da er det trygt å ha en bedriftshelsetjeneste som man har nærhet til. Som kan ta seg tid til å forklare både hva som skal testes og resultatene. Jeg tror mange vil føle en usikkerhet om dette skal gjøres av noen som kommer utenfra, sier Lie.

Kvalitetssikring for ledelsen

Hun, Fedje og Solum påpeker at Vys omdømme er avhengig av at det operative personale til enhver tid er psykisk og fysisk skikket til tjenesten. De understreker at det ikke bare bør være de ansatte som skal være opptatt av kvaliteten på bedriftshelsetjenesten.

– Tryggheten i det å kunne få en sakkyndighetsvurdering når leder er usikker, etter lange sykefravær eller når det har vært en hendelse er uvurderlig, sier Solum.

«De andre tjenestene»

Det sentrale verneombudet påpeker at det ikke er det lovpålagte BHT-tilbudet de ansatte i Vy Tog er redd skal bli borte. Det er det Solum kaller for «det ekstra» de er redd skal forsvinne for godt.

– Vår BHT har beredskapsvakt 24 timer sju dager i uka. Det er utrolig viktig. De tjeneste vi trenger, og som ikke er vanlige BHT-tjenester, har vi veldig ofte behov for utenom kontortid, sier Solum, som understreker at dette ikke bare handler om akutt hjelp ved påkjørsler og ulykker, men også debrif og oppfølging av dem som har vært ute for hendelsene.

Hun mener det er tvilsomt om noen annen enn en intern BHT vil ha så god og lang kompetanse på bearbeiding av påkjørsler og vold om bord i tog.

– Våre BHT var en del av teamet som hadde oppfølging etter eksplosjonen i regjeringskvartalet 22. juli for ti år siden. Det sier litt om hvilken posisjon de har, sier Solum.

Slik svarer konserndirektøren:

Erik Røhne, konserndirektør Vy Tog, sier Vy er opptatt av at bedriftshelsetjeneste skal ha høy kvalitet. Han understreker at det ikke er tatt en beslutning om å konkurranseutsette denne. Det er heller ikke bestemt når endelig beslutning om dette vil bli tatt.

– Men det er riktig at vi undersøker dette og i den forbindelse er det viktig for oss å gjøre en grundig jobb hvor vi ser på alle sider av hva det vil innebære å konkurranseutsette denne tjenesten, sier Røhne.

Han påpeker at det er vanlig med ekstern bedriftshelsetjeneste, og Vy har undersøkt hvilke erfaringer andre bedrifter har.

– Disse undersøkelsene viser at god kvalitet opprettholdes også ved konkurranseutsetting, sier Røhne.

Rekruttering og kostnader

Konserndirektøren sier det er flere grunner til at Vy vurderer ekstern BHT. Blant annet har det vært vanskelig å rekruttere riktig kompetanse. Selskapet ser også på hva en mulig konkurranseutsetting kan bety for kostnader knyttet til BHT.

– Men dette er forutsatt at en eventuell ekstern leverandør leverer de samme gode tjenestene til brukerne. Ved en eventuell konkurranseutsetting ser vi for oss virksomhetsoverdragelse, slik at våre ansatte møter de samme menneskene med den samme høye kompetansen som i dag, sier Røhne.

Han understreker at det er viktig å ha gode prosesser og rutiner for BHT-arbeidet. Blant annet at AKAN-kontaktene kan søke råd.

– Skulle det bli en konkurranseutsetting er en viktig oppgave å trygge at også dette viktige arbeidet ivaretas på en god måte, sier Røhne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.07.2021
13:36
01.07.2021 13:37



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

FRI FRAKT: Anne-Linn Lernes kommer til å tenke seg om før hun bestiller varer med fri frakt igjen. Hør hvorfor i podkasten Rørsla.

Claudio Schwarz/Unsplash/privat

120.000 leste saken om Anne-Linns boikott – hør mer i podkasten Rørsla