Kabotasje
Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten
Det er tatt ut tiltale mot litauiske Girteka, Europas største transportselskap, for elleve tilfeller av ulovlig innenrikstransport i Norge.
Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.
Stein Inge Stølen
stein.inge.stolen@lomedia.no
Saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett i april.
– Det er ikke så ofte at et firma får så mange anmeldelser mot seg. Det er noe vi må reagere mot, forteller politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt.
Hun representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten Girteka når rettssaken mot selskapet starter i Sogn og Fjordane tingrett 4. april.
Det er tatt ut tiltale mot Girteka etter at selskapet nektet å vedta forelegg for 11 separate tilfeller av ulovlig kabotasje, anmeldt 2019 og 2020.
Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer
Stein Inge Stølen
Mangler bevis på lovlig transport
Kabotasje er transport mellom to steder i Norge som utføres av et utenlandskregistrert kjøretøy. Dette er kun tillatt etter å ha oppfylt en rekke vilkår: Selskapet må i forkant sikre seg en særtillatelse til å drive internasjonal transport, deretter må det utenlandske kjøretøyet ha levert internasjonal last i Norge som det har fraktet over grensen. Etter dette kan det utføre maksimalt tre innenriksoppdrag (kabotasje) i løpet av sju døgn, før det igjen må forlate landet. Minstelønnen som sjåførene har krav på mens de utfører kabotasjeturene, ligger for tiden på 185,50 kroner per time.
Politiet mener at Girteka og underselskapet UAB Girmeta gjentatte ganger har drevet kabotasjetransport i Norge i strid med regelverket. Mange av forholdene selskapet nå er anmeldt for, dreier seg om manglende dokumentasjon i forbindelse med transportoppdragene. Selskapet har i disse tilfellene ikke klart å legge frem gyldig bevis på at de har lov til å utføre nasjonal transport i Norge.
Aktuelt: Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere
En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.
Stein Inge Stølen
Fikk 400 kroner dagen for «norsk» arbeid
Tidligere har selskapet blitt omtalt av FriFagbevegelse i sammenheng med ulovlig kabotasje på vegne av Postnord. Girteka utførte en rekke faste transportoppdrag innenlands i Norge for logistikkgiganten hvor dokumentasjonen som forelå ikke oppfylte kravene i henhold til regelverket. Fraktbrevene manglet ofte avsenders signatur, i andre tilfeller hadde sjåførene selv signert i avsenderfeltet.
Sjåførene fortalte FriFagbevegelse at de heller ikke fikk norsk lønn for kabotasjearbeidet i Norge, selv om Girteka plikter å betale dette. I stedet fikk de rundt 400 kroner dagen.
Postnord bekreftet senere at det hadde foregått en praksis med bruk av kabotasje som brøt med logistikkselskapets interne rutiner.
– Denne høsten er det avdekket noen eksempler på avvik som vi ikke aksepterer. Dette tar vi på alvor. Derfor har vi besluttet å ta en gjennomgang og innstramninger av alle våre rutiner for å sikre at slike avvik unngås i fremtiden, fortalte Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen den gang.
Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig
En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.
Stein Inge Stølen
Har brutt kabotasjereglene så lenge de har eksistert
Girteka mener på sin side at politiet ikke har tolket regelverket riktig, og at selskapet er uskyldig.
– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje. Vi har en klar intensjon om å tydeliggjøre alle lover og regler i Norge slik at vi kan fortsette å drive transport i landet i tråd med regelverket, oppgir selskapets markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.
Dette er imidlertid ikke første gang Girteka har kommet i politiets søkelys. NRK har rapportert om kabotasjelovbrudd utført av selskapet helt tilbake i 2011. Den gangen fikk selskapet to forelegg på 100 000 kroner hver, ilagt etter at Girteka utførte en rekke ulovlige kabotasjeoppdrag.
I nyere tid har Statens vegvesen bekreftet til nettstedet Lastebil.no at Girteka er anmeldt 20 ganger for ulovlig kabotasje i tidsrommet januar 2020 til oktober 2021. Dette har blant annet medført at Vegvesenet har ilagt selskapet forbud mot å utføre kabotasje med enkelte kjøretøy. Girteka har påklaget dette vedtaket, uten å få medhold.
Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Rørsla Fri frakt