Nav nekter å dekke saksomkostninger for stadig flere:
Uføre Rune fikk advokatregning på 63.000 etter feiden med Nav. Da startet nok en konflikt
Nav nektet først å gjøre opp for seg, men snudde etter at advokater og journalister begynte å grave.
MÅTTE KLAGE: Nav klageinstans mente Rune Breivik ikke hadde gjort nok selv for å opplyse saken sin og at det var omstendigheter uten for Navs kontroll at de til slutt ga ham uføretrygd. Derfor ville de ikke betale advokatregningen hans. Etter enda en klage fra advokaten hans, har Nav ombestemt seg og skal likevel betale.
Paul S. Amundsen
yngvil@lomedia.no
Anleggssmed og yrkessjåfør Rune Breivik ble skadd på jobben og sleit med store smerter i mange år. I fjor fikk han innvilget uføretrygd etter ti år i Nav-systemet, med hjelp fra trygdeadvokat Mona Holmedal.
Da han vant fram, sendte advokaten regninga på 63.000 kroner for jobben hun hadde gjort til Nav klageinstans. Men Nav nektet å betale. Advokat Holmedal klagde på avslaget. FriFagbevegelse spurte Nav om årsaken til at de avslo å betale.
Så ombestemte Nav seg, og sier de nå likevel vil dekke saksomkostningene for Rune Breivik.
10 års kamp mot Nav: Nav nektet alenepappa Rune AAP: – Det knekte økonomien min
Dårlig samvittighet
Advokat Mona Holmedal sier hun uansett ikke ville bedt klienten sin, Rune Breivik, om å betale.
– Jeg er kanskje dumsnill, men jeg sender aldri disse regningene til trygdemottakere jeg representerer. Så jeg går i minus i de sakene, sier trygdeadvokat Mona Holmedal til FriFagbevegelse. Hun er tidligere dommer i Trygderetten.
Rune Breivik reagerer slik på at advokaten ikke vil belaste ham:
– Jeg får dårlig samvittighet, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å bla opp 63.000 kroner, sier Breivik.
Han lever på uføretrygd som han kjempet hardt og lenge for.
– Hvis ikke Nav betaler, vil kanskje de advokatene vi trenger finne noe annet å gjøre, og da er rettssikkerheten vår i fare, sier Rune Breivik.
Vant over Nav: Rune fikk uføretrygd etter ti år i Nav-systemet: – Jeg kan planlegge livet igjen
Nav skal betale, men det er unntak
Nav-brukere som får hjelp fra advokat, har i all hovedsak krav på dekning eller refusjon av saksomkostninger, hvis Nav endrer vedtak om avslag eller stans i stønader til Nav-brukerens fordel. Altså når folk vinner fram med sine krav overfor Nav.
Men Nav kan gjøre unntak fra regelen, hvis endringer i vedtak skyldes Nav-brukeren selv eller forhold som er utenfor Navs kontroll, ifølge forvaltningslovens §36 om sakskostnader, det såkalte kontrollunntaket.
Mye lest: Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én
Færre får dekt saksomkostninger
I 2020 var 69 prosent av alle avslagene fra Nav begrunnet med «kontrollunntaket», ifølge en utregning FriFagbevegelse har gjort basert på statistikk fra Nav. Hittil i år er andelen steget til 71 prosent.
Siden 2017 har stadig flere fått avslag når de har bedt Nav dekke saksomkostningene sine, viser en oversikt fra Nav. Den totale andelen avslag har økt fra rundt 15 prosent i 2017, til 26 prosent hittil i 2021.
Nav har imidlertid ikke oversikt over hvor mange av avslagene som er begrunnet i kontrollunntaket for årene 2017-2019.
(Se en mer detaljert oversikt i faktaboksen nederst i saken)
Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere
– Utenfor Navs kontroll
I avslaget på kravet om å dekke saksomkostninger som Rune Breivik fikk, viste Nav klageinstans til at han «før tiltaket i ankeomgangen, i svært begrenset omfang hadde deltatt i arbeidsavklarende tiltak». Det var også hovedgrunnen til at de avslo søknaden om uføretrygd.
Han fikk mulighet til å opplyse saken sin videre, «noe du også gjorde», heter det i avslaget fra slutten av januar i år. Med dette mener de at han deltok i en ny arbeidsavklaring og at det var avgjørende for å omgjøre vedtaket. Arbeidsavklaring innebærer blant annet at Nav tester ut ulike arbeidsoppgaver og sjekker hvilke muligheter folk har til å skaffe seg en jobb.
Det var altså omstendigheter utenfor Navs kontroll som gjorde at de til slutt omgjorde vedtaket sitt, skrev saksbehandlerne hos Nav. Derfor skal ikke Nav betale advokatregningen hans, skrev saksbehandlerne i Nav klageinstans i avslaget.
• Nav brukte over to år på å behandle AAP-saken til Irene (39): – Å kjempe mot Nav trykker deg ned
– Det er en parodi
Rune Breivik mener Nav baserte avslaget på faktafeil.
– Jeg skulle vært avklart for lenge siden, basert på den dokumentasjonen som fantes, mener Rune Breivik.
Advokat Mona Holmedal mener Nav fra før hadde nok dokumentasjon fra helsevesenet på at de skulle gitt ham uføretrygd, for flere år siden.
– Tre år etter den siste arbeidsavklaringen hans, fant det lokale Nav-kontoret på at de skulle presse ham litt til, selv om de visste at han ikke ville klare det. De hadde masse dokumentasjon på at han var for syk til å jobbe, mer enn tilstrekkelig til at Nav kunne endre oppfatning. Det er bare tull at det var utenfor Navs kontroll at de til slutt omgjorde vedtaket, mener Holmedal.
Uføretrygd: Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
Nav beklaget overfor Breivik
Første gang Rune Breivik var gjennom arbeidsavklaring, avsluttet veilederen arbeidsutprøvingen etter bare tre dager fordi Breivik fikk så store smerter. Nav-legen avskrev sluttrapporten som vag, men det lokale Nav-kontoret gjorde ingenting for å følge opp.
Leder for det lokale Nav-kontoret sa i ettertid at Nav burde diskutert med bedriften som sto for arbeidsutprøvingen om det var mulig å få til en bedre avklaring. Hvis det ikke var tilfelle, kunne de sett på andre muligheter til å avklare arbeidsevnen hans. Det gjorde de ikke.
Anne Kverneland Bogsnes, direktør for Nav Vestland, innrømmet at Nav kunne fulgt bedre opp.
– Prosessen med å avklare arbeidsevnen kan være krevende og pågå over tid. Runes tilfelle er en sak som har pågått i mange år, og som vi i ettertid ser kunne vært løst bedre gjennom tettere oppfølging og mer aktiv, målrettet og tilpasset utprøving av arbeidsevnen, sa Bogsnes til FriFagbevegelse.
– Vi forstår at manglende avklaring og tidsbruken i denne saken har vært en krevende prosess for ham. Dette beklager vi, sa Bogsnes.
Hør Rune fortelle sin historie i denne episoden av podkasten Rørsla:
Spotify Rune
Gjelder særlig uføretrygd
Haakon Hertzberg, assisterende direktør i kunnskapsavdelingen i Nav, sier avslag begrunnet med kontrollunntaket er særlig aktuelt for saker om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger. «Dette er saker som «lever» og hvor det ofte skjer en utvikling fra første vedtak ble fattet», skriver Hertzberg i et e-postintervju med FriFagbevegelse.
Han forteller at økningen i antall søknader om sakskostnader har vært størst i saker om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.
«Det har igjen hatt den konsekvens at avslagsprosenten har økt», skriver han.
Mye lest: Alenemor Helene måtte vente i sju måneder før hun fikk pleiepenger for å ta seg av sin syke datter
Innvilger delvis
Nav bestemmer seg ofte for å delvis innvilge krav om saksomkostninger. Det er nesten like ille som et avslag, mener trygdeadvokat Mona Holmedal.
– Det er fordi Nav klageinstans for eksempel betraktelig kan redusere
antallet timer jeg har ført opp, ofte ned til det halve, sier hun.
– Når en klient har betalt meg på forhånd, så må jeg refundere klienten hele beløpet når Nav gir medhold i sakene deres. Når Nav da bestemmer å bare delvis innvilge kravet, så går jeg i minus.
Debatt: «Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav
– Jeg klager alltid
Flere ganger hittil i år har Nav klageinstans avslått å betale advokatsalær til advokat Mona Holmedal i saker der Nav klageinstans har gitt klientene hennes medhold i klagene deres.
Felles for så å si alle Holmedals klienter er at de sliter med sykdom eller skader, og har fått avslag på søknad om for eksempel uføretrygd, uføretillegg for unge, yrkesskade, og arbeidsavklaringspenger. Kort sagt, klientene sliter både med økonomi i tillegg til helseplagene sine.
Holmedal og flere andre trygdeadvokater sier de opplever stadig oftere at Nav nekter å betale saksomkostningene når Nav klageinstans til slutt gir brukerne medhold, fordi Nav hevder at det er utenfor deres kontroll.
– Jeg klager alltid til Nav klageinstans når de nekter å betale saksomkostningene, selv om det koster meg masse tid og penger, sier Mona Holmedal.
Hun har også sendt klage avslaget i saken til Rune Breivik.
– Så bruker Nav i sin tur masse tid og penger på å avslå klagene mine. Jeg er så lei av dette, sier hun.
Denne gangen ombestemte Nav seg.
«Ved gjennomgangen av denne klagen har Nav Klageinstans Nord kommet til at Rune Breivik har krav på å få dekket sine sakskostnader, og har truffet nytt vedtak om dette», skriver direktør Grethe Børsheim i Nav klageinstans i en e-post til FriFagbevegelse.
Nav klageinstans og saksomkostninger
2017:
o Antall krav: 445
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 380
o Antall krav som ble avslått/avvist: 65 (cirka 15 prosent)
2018:
o Antall krav: 540
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 435
o Antall krav som ble avslått avvist: 105 (cirka 20 prosent)
2019:
o Antall krav: 820
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 625
o Antall krav som ble avslått/avvist: 195 (cirka 24 prosent)
2020:
o Antall krav: 869
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 625
o Antall krav som ble avslått/avvist: 218
Avslag etter kontrollunntaket: 151. Det betyr at 69 prosent av alle avslag var begrunnet i kontrollunntaket.
Avslag av andre grunner: 67
Andelen avslag totalt var cirka 25 prosent
2021 – tom. slutten av februar 2021:
o Antall krav: 150
o Antall krav som er helt/delvis innvilget: 106
o Antall krav som er avslått/avvist: 39
Avslag etter kontrollunntaket: 29. Det betyr at 71 prosent av alle avslag var begrunnet i kontrollunntaket.
o Avslag av andre grunner: 11
o Andelen avslag totalt var cirka 26 prosent.
Kilde: Nav
Flere saker
Nav klageinstans og saksomkostninger
2017:
o Antall krav: 445
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 380
o Antall krav som ble avslått/avvist: 65 (cirka 15 prosent)
2018:
o Antall krav: 540
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 435
o Antall krav som ble avslått avvist: 105 (cirka 20 prosent)
2019:
o Antall krav: 820
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 625
o Antall krav som ble avslått/avvist: 195 (cirka 24 prosent)
2020:
o Antall krav: 869
o Antall krav som ble helt/delvis innvilget: 625
o Antall krav som ble avslått/avvist: 218
Avslag etter kontrollunntaket: 151. Det betyr at 69 prosent av alle avslag var begrunnet i kontrollunntaket.
Avslag av andre grunner: 67
Andelen avslag totalt var cirka 25 prosent
2021 – tom. slutten av februar 2021:
o Antall krav: 150
o Antall krav som er helt/delvis innvilget: 106
o Antall krav som er avslått/avvist: 39
Avslag etter kontrollunntaket: 29. Det betyr at 71 prosent av alle avslag var begrunnet i kontrollunntaket.
o Avslag av andre grunner: 11
o Andelen avslag totalt var cirka 26 prosent.
Kilde: Nav