JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Aleksander Wasland er fersk leder i Norsk Flygerforbund, og har store oppgaver foran seg.

Aleksander Wasland er fersk leder i Norsk Flygerforbund, og har store oppgaver foran seg.

Jan-Erik Østlie

Flyselskaper

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Den nye forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, visste at det kom til å bli kaos i luftfarten, men innrømmer at det er i meste laget nå.



23.06.2022
13:33
28.06.2022 12:31

nina.hanssen@lomedia.no

jan.erik.ostlie@lomedia.no

– Det skjer mye og det er spennende, men konflikten med SAS er bare trist og lei. De driver totalt hærverk på den skandinaviske modellen, sier han da vi møter han.

Wasland har forståelse for frustrasjonen som mange passasjerer føler i disse dager, da det er streik og kaos på europeiske flyplasser.

– Vi som jobber i luftfarten har stor forståelse for passasjerene som har gledet seg til en ferie, sier han.

Fra Sp til LO

Flygeren fra Bodø har vært nestleder i LO-forbundet i flere år, men for to uker siden overtok han stafettpinnen etter Yngve Carlsen. Mens Carlsen var en ihuga sosialdemokrat, er hans nordnorske arvtager Senterprti-mann. Men dette er ikke noen problem, sier Wasland, som føler seg hjemme i LO-felleskapet.

– Jeg har god kontakt med politikerne og har samtidig skyhøye forventinger til regjeringen på at de følger opp det som står om en bærekraftig norsk luftfart i Hurdalsplattformen, sier han.

Wasland har brettet opp ermene og klar for å kjempe for sine medlemmer mens gradestokken går oppover. Han har selv forskjøvet sin årlige seilferie i Nord-Norge til langt utpå høsten. Han gleder seg til hektiske sommeruker.

– Det å være forbundsleder er jo ganske behagelig i forhold til våre lokale tillitsvalgte ute som virkelig kjemper for tiden, sier Wasland.

Selv pendler han mellom Oslo og Bodø med fly og innimellom flyr han også selv. Det er nå 10 dager siden han hadde pilotuniformen på, og den blide forbundslederen trives i sin nye lederrolle.

Trist å se at SAS nekter tillitsvalgte å delta

– I Widerøe har vi et forbilledlig godt forhold mellom ansatte og ledelse og jeg er godt fristilt for å drive fagforeningsarbeid. Da er det ekstra trist å se at forbundslederen i vårt søsterforbund Kabinansattes Forbund, ikke får den nødvendig fristillingen fra SAS til å delta i det faglige fellesskapet som sekretariatsmøter, LO-kongressen og i lokale forhandlinger, sier han.

For Wasland er dette i strid med alt i norsk arbeidsliv, der det heter at tillitsvalgte skal få mulighet til å drive arbeid for sine medlemmer.

– Vi er veldig lei oss på Kabinansattes Forbunds vegne og vi står skulder ved skulder med de. De kabinansatte er våre øyne bak i flyet og vi er helt avhengig av å ha et godt samarbeid med de både i flyet og i fagforeningspolitikken. Deres problemer er også våre, sier han.

Han fastslår at de kommer til å fortsette kampen om deres rettigheter og få en dialog slik at dette kan løses.

– Men dette er et gjennomgående problem i SAS. Vi opplever nå at de bryter fundamentalt med den skandinaviske modellen. De har satt totalt 2200 flygende personale på porten under dekke av pandemien, samtidig som de har mottatt milliarder i støtte fra de tre nordiske landene for å holde driften i gang. I det øyeblikket passasjerene er tilbake så leier de inn personale fra egne bemannings- og datterselskaper. Jeg mener dette er hærverk og en skam mot tidligere ansatte. Flygerne, der mange nå er på Nav, har prøvd å komme i dialog siden november men de nekter å høre, sier han.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen, sier Aleksander Wasland.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen, sier Aleksander Wasland.

Jan-Erik Østlie

Haster med løsning

Nå frykter forbundslederen at SAS fyller på med folk i datterselskapene og løper fra de forpliktende avtalene de allerede har inngått.

– Det haster å finne en løsning nå. Sånn kan vi ikke akseptere i norsk arbeidsliv, sier han, og håper de kan finne en løsning for pilotene innen tirsdag 29. juni da fristen for meklingen går ut.

Forbundslederen opplever at forbundet har stor støtte fra de lokale foreningene i flybransjen.

– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen og at kontraktene de tilbyr i datterselskapene er vesentlig dårligere enn den de hadde tidligere, sier han.

Wasland er skuffet over at staten driver med det han betegner som sosial dumping på kortbanenettet, der de åpner for flere operatører fra Øst-Europa og fortrenger norske selskaper.

– Dette skjer fordi den forrige regjeringen åpnet for slik konkurranse og det eneste de har å spare inn på er ansattes lønn og arbeidsbetingelser, sier han.

Han presiserer at de har god dialog med dagens samferdselsminister Jon Ivar Nygård som han oppfatter som lydhør. Nå håper forbundslederen at de vil reversere dette og at de får fart på prosessen med ny luftfartsstrategi, som de lover i Hurdal-plattformen.

– Vi har store forventninger til at storrengjøringen som er varslet skal komme. For det er gode nyheter for norsk luftfart, sier han.  

Siste: Regjeringen går ikke inn med nye penger i SAS

SAS svarer

Direktør samfunnskontakt Knut Morten Johansen i SAS, sier til Frifagbevegelse at de er godt kjent med at pilotforeningene er uenige med arbeidsgiver innenfor områder som har med forretningsutviklingen av selskapet å gjøre.

– Her ser vi frem til en avklaring i rettsvesenet. Disse sakene har imidlertid ingenting å gjøre med det pågående tariffoppgjøret, som gjelder lønns- og arbeidsvilkår som pilotforeningene nå skal forhandle over hos Riksmekleren, påpeker han.

Men Johansen er lite imponert over presisjonsnivået i påstandene fra lederen i Flygerforbundet.

– Påstandene er egnet til å skape unødige misforståelser hos de som ikke er innsatt i fakta, og må få ikke motivere for en streik som kan få så dramatiske konsekvenser for SAS’ overlevelse, sette tusener av arbeidsplasser på bakken og i lufta i fare, og påføre hundretusener av SAS-reisende ødelagte ferier, store økonomiske tap og andre uleiligheter vi ikke kjenner rekkevidden av, presiserer Johansen.

Han bekrefter at 5000 medarbeidere i hele SAS mistet sine jobber som følge av pandemien, samtidig som at pilotene i SAS fortsatt står i en særstilling blant alle ansattgruppene ved blant annet å inneha en gjeninntredelsesrett til det selskapet de kom fra.

– Heldigvis har SAS fått mulighet til å gjeninnsette godt over 100 piloter som mistet jobben under pandemien. Imidlertid er det også slik at SAS har forsert innfasingen av nye og mer miljøvennlige Airbus-fly som Boeing-piloter ikke automatisk kan betjene, uten måneder med ny opplæring og utsjekk. Logistikkutfordringen er betydelig, samtidig som at selskapet også må forholde seg til en ny virkelighet med endringer i markedet og hardere konkurranse, sier han.

SAS-direktør Johansen sier at et nytt og sterkt konkurransekraftig SAS, som satser på bærekraft i alle betydninger av ordet, er det de nå trenger for å utvikle selskapet for årene fremover, og skape flere lønnsomme arbeidsplasser på skandinaviske betingelser og vilkår.

– For å få det til må vi samlet levere på SAS Forward-planen, sier Knut Morten Johansen.

Positivt med norske selskaper

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp, og mener dette vil være mer bærekraftige selskaper.

– De er selskaper som går mot strømmen og har vært tydelig på at de ønsker at både flygere og kabinpersonale organiserer seg og forholder seg til norske spilleregler i arbeidslivet. Det er en utvikling vi liker, sier han.  

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp.

Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp.

Jan-Erik Østlie

Han registrerer at ledelsen i disse selskapene søker tilbake igjen til den klassiske norske arbeidslivsmodellen og synes dette er gode nyheter.

– Den veien SAS har valgt mener jeg ikke er bærekraftig da jeg ikke tror de sparer penger på sin modell, de skaper mer byråkrati og vil få mer bråk med ansatte. Jeg tror selskaper  tjener på å ha et sunt og godt forhold til de ansatte bygge en solid bedriftskultur med lojalitet og tillit, sier han, som selv har jobbet 18 år som flyger i Widerøe.

Optimist tross mørke skyer

Wasland er selv optimist og tror på forhandlingsløsninger og at det vil roe seg i løpet av sommeren.

– Men er du passasjer så må du nok beregne mer tålmodighet og belage seg på at reisen blir litt mer slitsom enn forventet, sier han.

Når det gjelder den pågående konflikten mellom flyteknikerne og NHO, så sier forbundslederen at han registrerer denne, men at de ikke er part i konflikten.

– Det er mulig å forstå arbeidsgivers frustrasjon nå som trafikken endelig er i gang. Lockout er et kraftig virkemiddel å bruke. Det er vanskelig å forstå dette som noe annet enn at de prøver å tvinge fram en tvungen lønnsnemnd, sier han, og presiserer at Norsk flygerforbund ikke part i den tvisten men håper at partene finner en rask løsning.

Siste: Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg

Kommentar: «Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

23.06.2022
13:33
28.06.2022 12:31



Mest lest

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Privat

Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

Sissel Rasmussen/Tormod Ytrehus

LO-lederen med full støtte til pilotene: – SAS-ledelsen holdt sine ansatte for narr 

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Erlend Angelo

Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

André Kjernsli

Rødt raser etter avsløringen om at syke Ikea-ansatte tvinges på jobb

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

Jan-Erik Østlie

Pilotene mener de har blitt lurt av SAS-ledelsen: – Vi ble brukt i et skittent spill, sier Norsk Flygerforbund

–  Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

– Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

Ida Bing

Daniel er utsatt for sopp og bakterier hver dag: – Vi vet jo ikke hva vi står og puster inn

Kommentar

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Chris Anderson/AFP/NTB

«Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

Martin Guttormsen Slørdal

Tusenfryd underbetaler unge i sommerjobb, mener Norsk Arbeidsmandsforbund

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Vidar Ruud / NTB

SAS-pilotene ut i streik: Partene skylder på hverandre

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Martin Guttormsen Slørdal

Joakim har jobbet mange nattskift som baker. Det vil han ikke gjøre igjen

Ole Palmstrøm

Posten og Bring får kritikk for uforutsigbare og dårlige arbeidsvilkår

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Erlend Angelo

Skjebnenatt for SAS: Dette er konflikten som kan knuse flyselskapet

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Torgny Hasås

Åtte av ti land nekter etablering av fagforeninger. Krisetall for verdens arbeidere

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Fengsels-Norge frykter for sikkerheten til sine kollegaer og de innsatte

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

Tormod Ytrehus

Sommarvikar Martin (16) var den første som fekk besøk: – Var litt skummelt

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

Colourbox

Kan jeg sykmelde meg på grunn av arbeidskonflikt?

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Martin Guttormsen Slørdal

Må vi tåle å bli skjelt ut på jobb?


Flere saker