Uravstemning om bussoppgjøret
Først ville bussjåfør Ole Jakob stemme nei. Nå er han ikke sikker lenger
22. oktober blir det klart om bussjåførene sier ja eller nei til resultatet av busstreiken. Fram til da, reiser forbundsledelsen landet rundt for å informere om resultatet.
HOLDER TETT: Ole Jakob Sæter, bussjåfør i Boreal Buss Møre og Romsdal, ville ikke fortelle leder i Fellesforbundet hva han kommer til å stemme i uravstemningen. Han innrømmet imidlertid at han blitt mindre kritisk til resultatet etter å ha satt seg inn i detaljene.
Torgny Hasås
torgny@lomedia.no
Forbundsleder Jørn Eggum møtte 25 busstillitsvalgte fra Fellesforbundet på hotellet Heimdal Panorama i Trondheim for noen timer med gjennomgang av tariffoppgjøret og resultatet av streiken. Besøket var en av flere lignende konferanser for Eggum. Tidligere hadde han møtt bussjåfører både i Oslo, Stavanger og Bergen.
– I Oslo var de unisont sinte, fortalte forbundslederen.
Bussbransjeavtalen er en komplisert avtale med fire ulike fagforbund på arbeidstakersida og to arbeidsgiverorganisasjonen. Streiken startet 20. september først med Oslo og Viken. En uke etter ble store deler av landet tatt ut i streik. 1. oktober var streiken avsluttet.
Siden har debatten rast både på Facebook og blant kolleger om man bør stemme ja eller nei i den pågående uravstemningen.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Greit oppgjør
Tillitsvalgt i Boreal Buss Møre og Romsdal, Ole Jakob Sæter, var helt imot å akseptere resultatet. Etterhvert som han gikk litt inn i detaljene, er han ikke like kritisk.
– Det var et greit oppgjør, sier Ole Jakob Sæter.
Han vil imidlertid ikke si hva han kommer til å stemme ved uravstemningen.
Sæter forteller at de delte skiftene sliter på. I Boreal er fire av fem skift delt. Da møter en opp ti på sju for å kjøre skolebussen. Når skoleruta er ferdig, blir det en lang pause før en kjører et fullt skift etter det.
– Vi er ferdige med skiftet klokka 22 om kvelden, men da har vi fri dagen etter, sier Sæter.
• Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Delt forhandlingsutvalg
Eggum tok brodden av mange av innleggene med sin innledning der han detaljert gikk igjennom hvordan prosessen hadde vært. Bussjåførene var medlemmer i Transportarbeiderforbundet fram til fusjonen. I Transport var det vanlig at forhandlingsutvalget med stemmerett besto av bransjerådet som var sammensatt av medlemmer som jobber på den aktuelle avtalen.
– Det var tre i delegasjonen som ikke er bussjåfører. Det er vanlig i Fellesforbundet at forbundsledelsen deltar i delegasjonene og stemmer. De tre som ikke var bussjåfører stemte ja til forslaget som kom på bordet under den siste meklingen, mens flertallet i delegasjonen stemte nei, sa Eggum.
• Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle
Krefter på utslagsarbeidet
Forbundslederen forklarte at han ble overrasket over at det ble ja på arbeidstakersida etter diskusjonen i Fellesforbundets delegasjon, men siden det er fire ulike forbund blir alle arbeidstakerstemmene telt opp sammen. Det skjer også under uravstemningen.
– Jeg tror ikke vi hadde fått mye mer med å streike i tre uker til, konkluderte Eggum.
Tidligere forbundsleder i Transport, Lars Morten Johnsen, jobber nå som ansatt på forbundskontoret. Han gikk inn på de tekniske punktene i avtalen.
– Vi i Transport har tradisjonelt ikke hatt mye til overs for utvalgsarbeid, men nå tror jeg det er viktig at vi bruker tid og krefter på det utvalgsarbeidet som er avtalt, sa han.
Han trakk spesielt fram delt skift, arbeidstidsordninger som den de har i Boreal i Møre og Romsdal.
– Det er noe utvalgsarbeidet må ordne opp i, sa Johnsen.
• Mye lest: Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
20 kroner i timen
Plasstillitsvalgt i Tide Buss, Helge Egeland tror det kommer til å bli vanskelig å få medlemmene til å stemme ja.
– Forventningen har vært store. Medlemmene har snakket om en lønnsøkning på 20 kroner timen, men dette er langt unna, sa Egeland.
Eggum måtte også forklare hvordan det var mulig å komme ut med at dette oppgjøret vil føre til en lønnsøkning på opp mot 20 000 kroner i året.
Han slo sammen alle tilleggene og fikk ni kroner som han ganget med 2000 arbeidstimer. Ni kroner ganger 2000 blir 18 000 kroner i årslønnsvekst.
• Kommentar: En ny streik vil være unik, og det er ikke sikkert det vil være mulig å beholde den store støtten i befolkningen
Bruk stemmeretten
Men Eggums viktigste budskap var å få mange til å delta i avstemningen.
– Vi i Fellesforbundet har tradisjon med høy deltakelse i uravstemningen. Det gjør at arbeidsgiverne må ta hensyn til avstemningen og gi oss kraft framover, sa Eggum.
Leder i Midtnorsk Transportarbeiderforening og hovedtillitsvalgt i Trønderbilene, Bjørn Olden, sitter i bransjerådet for buss og var medlem av forhandlingsdelegasjonen. Han satt ikke hos Riksmekleren da streiken ble avsluttet, men hjemme hos seg selv. Han ble kontaktet sent på kvelden, men hørte ikke noe før det forelå et resultat.
• Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Vil stemme ja
– Jeg vil anbefale at vi stemmer ja, selv om jeg stemte nei til forslaget som lå på bordet, forklarte Olden til de busstillitsvalgte.
Olden pekte på at når man ikke fortsatte streiken, vil det bli tungt å dra den i gang på ny.
– En skal også huske på at resultatet, det som vi oppnådde i meklingen, blir nulla ut hvis vi går til en ny streik, og en vet ikke hva en får da, slo Olden fast.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.