HOLDER TETT: Ole Jakob Sæter, bussjåfør i Boreal Buss Møre og Romsdal, ville ikke fortelle leder i Fellesforbundet hva han kommer til å stemme i uravstemningen. Han innrømmet imidlertid at han blitt mindre kritisk til resultatet etter å ha satt seg inn i detaljene.
Torgny Hasås
Uravstemning om bussoppgjøret
Først ville bussjåfør Ole Jakob stemme nei. Nå er han ikke sikker lenger
22. oktober blir det klart om bussjåførene sier ja eller nei til resultatet av busstreiken. Fram til da, reiser forbundsledelsen landet rundt for å informere om resultatet.
torgny@lomedia.no
Forbundsleder Jørn Eggum møtte 25 busstillitsvalgte fra Fellesforbundet på hotellet Heimdal Panorama i Trondheim for noen timer med gjennomgang av tariffoppgjøret og resultatet av streiken. Besøket var en av flere lignende konferanser for Eggum. Tidligere hadde han møtt bussjåfører både i Oslo, Stavanger og Bergen.
– I Oslo var de unisont sinte, fortalte forbundslederen.
Bussbransjeavtalen er en komplisert avtale med fire ulike fagforbund på arbeidstakersida og to arbeidsgiverorganisasjonen. Streiken startet 20. september først med Oslo og Viken. En uke etter ble store deler av landet tatt ut i streik. 1. oktober var streiken avsluttet.
Siden har debatten rast både på Facebook og blant kolleger om man bør stemme ja eller nei i den pågående uravstemningen.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Greit oppgjør
Tillitsvalgt i Boreal Buss Møre og Romsdal, Ole Jakob Sæter, var helt imot å akseptere resultatet. Etterhvert som han gikk litt inn i detaljene, er han ikke like kritisk.
– Det var et greit oppgjør, sier Ole Jakob Sæter.
Han vil imidlertid ikke si hva han kommer til å stemme ved uravstemningen.
Sæter forteller at de delte skiftene sliter på. I Boreal er fire av fem skift delt. Da møter en opp ti på sju for å kjøre skolebussen. Når skoleruta er ferdig, blir det en lang pause før en kjører et fullt skift etter det.
– Vi er ferdige med skiftet klokka 22 om kvelden, men da har vi fri dagen etter, sier Sæter.
• Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Delt forhandlingsutvalg
Eggum tok brodden av mange av innleggene med sin innledning der han detaljert gikk igjennom hvordan prosessen hadde vært. Bussjåførene var medlemmer i Transportarbeiderforbundet fram til fusjonen. I Transport var det vanlig at forhandlingsutvalget med stemmerett besto av bransjerådet som var sammensatt av medlemmer som jobber på den aktuelle avtalen.
– Det var tre i delegasjonen som ikke er bussjåfører. Det er vanlig i Fellesforbundet at forbundsledelsen deltar i delegasjonene og stemmer. De tre som ikke var bussjåfører stemte ja til forslaget som kom på bordet under den siste meklingen, mens flertallet i delegasjonen stemte nei, sa Eggum.
• Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle
Krefter på utslagsarbeidet
Forbundslederen forklarte at han ble overrasket over at det ble ja på arbeidstakersida etter diskusjonen i Fellesforbundets delegasjon, men siden det er fire ulike forbund blir alle arbeidstakerstemmene telt opp sammen. Det skjer også under uravstemningen.
– Jeg tror ikke vi hadde fått mye mer med å streike i tre uker til, konkluderte Eggum.
Tidligere forbundsleder i Transport, Lars Morten Johnsen, jobber nå som ansatt på forbundskontoret. Han gikk inn på de tekniske punktene i avtalen.
– Vi i Transport har tradisjonelt ikke hatt mye til overs for utvalgsarbeid, men nå tror jeg det er viktig at vi bruker tid og krefter på det utvalgsarbeidet som er avtalt, sa han.
Han trakk spesielt fram delt skift, arbeidstidsordninger som den de har i Boreal i Møre og Romsdal.
– Det er noe utvalgsarbeidet må ordne opp i, sa Johnsen.
• Mye lest: Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
20 kroner i timen
Plasstillitsvalgt i Tide Buss, Helge Egeland tror det kommer til å bli vanskelig å få medlemmene til å stemme ja.
– Forventningen har vært store. Medlemmene har snakket om en lønnsøkning på 20 kroner timen, men dette er langt unna, sa Egeland.
Eggum måtte også forklare hvordan det var mulig å komme ut med at dette oppgjøret vil føre til en lønnsøkning på opp mot 20 000 kroner i året.
Han slo sammen alle tilleggene og fikk ni kroner som han ganget med 2000 arbeidstimer. Ni kroner ganger 2000 blir 18 000 kroner i årslønnsvekst.
• Kommentar: En ny streik vil være unik, og det er ikke sikkert det vil være mulig å beholde den store støtten i befolkningen
Bruk stemmeretten
Men Eggums viktigste budskap var å få mange til å delta i avstemningen.
– Vi i Fellesforbundet har tradisjon med høy deltakelse i uravstemningen. Det gjør at arbeidsgiverne må ta hensyn til avstemningen og gi oss kraft framover, sa Eggum.
Leder i Midtnorsk Transportarbeiderforening og hovedtillitsvalgt i Trønderbilene, Bjørn Olden, sitter i bransjerådet for buss og var medlem av forhandlingsdelegasjonen. Han satt ikke hos Riksmekleren da streiken ble avsluttet, men hjemme hos seg selv. Han ble kontaktet sent på kvelden, men hørte ikke noe før det forelå et resultat.
• Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Vil stemme ja
– Jeg vil anbefale at vi stemmer ja, selv om jeg stemte nei til forslaget som lå på bordet, forklarte Olden til de busstillitsvalgte.
Olden pekte på at når man ikke fortsatte streiken, vil det bli tungt å dra den i gang på ny.
– En skal også huske på at resultatet, det som vi oppnådde i meklingen, blir nulla ut hvis vi går til en ny streik, og en vet ikke hva en får da, slo Olden fast.
Mest lest
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.
CRYSTALWEED cannabis/Unslpash
– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,
Arkivbilde: Petter Pettersen
Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik
Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.
Simen Aker Grimsrud
Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.
Jan Kåre Ness / NTB
Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes
«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»
I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.
Ingerid Jordal
Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp
NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.
Knut Viggen
Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne
KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.
Morten Hansen
Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige
Kommentar
Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen.
Ole Berg Rusten / NTB