Streik
Her blir det togstreik på tirsdag
Alle togene på Østlandet stanser opp mellom klokken 11 og 13 førstkommende tirsdag. Da går de ansatte på togene ut i en to timer lang politisk streik.
Streiken rammer tog fra Vy, Flytoget, Go-Ahead og SJ Nord.
Leif Martin Kirknes
morten@lomedia.no
– Regjeringen har ikke holdt det de har lovet, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
Alle lokal- og Intercitytogene til Vy på Østlandet, de som har linjebetegnelsene L og R, Flytoget og Gjøvikbanen blir stående disse to timene førstkommende tirsdag.
I tillegg stopper fjerntogene til Go-Ahead, SJ og Vy på strekningene Kongsberg-Oslo, Lillehammer-Oslo og Hønefoss Oslo i denne perioden. Det vil heller ikke bli satt opp buss for tog.
– Folk må rett og slett klare seg uten toget i to timer. De får enten finne andre transportmidler, eller slå tiden i hjel på en annen måte, sier Ringdal.
Stoppet togene i to timer: – Nå har vi fått nok, sier konduktør Ina
En pekefinger
Sammen med Norsk Jernbaneforbund (NJF) blir alt togpersonell, konduktører og lokomotivførere, på disse togene tatt ut i en to timer lang politisk streik.
Ringdal lover at folk skal få muligheten til å komme seg av togene. Men videre kommer de seg ikke i løpet av disse to timene.
– Togene stopper på den nærmeste stasjonen. Det betyr at noen tog vil stoppe noen minutter før klokken 11, mens andre kan komme til å kjøre et par minutter over. Vi stopper ikke togene ute i sporet, sier Ringdal.
BRYTER MED HURDALSPLATTFORMEN: – Regjeringen fortsetter å splitte opp togtrafikken, mener Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
Ole Palmstrøm
Han understreker at det ikke er passasjerene, eller togselskapene for den saks skyld, som forbundene ønsker å ramme. Den politiske streiken er en pekefinger til regjeringen.
– Dette er en markering fra oss fordi regjeringen fortsetter å splitte opp togtrafikken. Det oppfatter vi som et brudd på Hurdalsplattformen, sier Ringdal.
Han påpeker at sittende regjerings inndeling av Østlandet i to togpakker er identisk med forgjengerne i regjeringskontorene.
Skuffet over regjeringen
– Vi streiker fordi at vi er skuffet over at regjeringspartiene ikke følger opp jernbanepolitikken de gikk til valg på, legger Jane B. Sæthre til.
Forbundslederen i NJF slår fast at lovnadene om stopp av konkurranseutsetting og videre oppsplitting av jernbanen, ikke er fulgt opp.
Hun er skuffet over at regjeringen fortsetter i samme sporet som den forrige høyre-styrte regjeringen.
– Dette til tross for våre advarsler om at en oppdeling av togproduksjonen i og rundt Oslo er dyrt og lite fleksibelt. Det øker behovet for mer personell og materiell, og gjør det mindre fleksibelt på en allerede presset jernbaneinfrastruktur, sier Sæthre.
Tillitsvalgt slår eggalarm: – Det er ingen som vil tjene på om disse reglene blir innført i Norge
SKUFFET: Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) er skuffet over at regjeringen fortsetter i samme sporet som den forrige høyre-styrte regjeringen.
Ole Palmstrøm
I startgropen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skriver i en epost at regjeringen har stanset konkurranseutsettingen av persontrafikken og drift og vedlikehold på jernbanen fordi den mener konkurranseutsetting ikke er riktig verktøy for å utnytte den begrensede kapasiteten i jernbanen.
– Nå er Jernbanedirektoratet i gang med å direktetildele togtrafikken på Østlandet. I Norge er det to statlige aktører og vårt mål har vært å skape et best mulig tilbud for de reisende og ansatte i jernbanen. Det har derfor vært naturlig å be Jernbanedirektoratet å invitere inn både Vy og Flytoget, som er de to statseide togselskapene i Norge, for å skape et best mulig togtilbud. Det er Jernbanedirektoratet som under forhandlingene skal vurdere om målene for direktetildelingen best nås ved at togtilbudet tildeles ett eller to selskap, skriver Nygård.
Mye delt: Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning
Etterlyser større visjoner
NJF-leder Sæthre er fundamentalt uenig med samferdselsministeren i at direktetildeling gjennom forhandlinger med Flytoget og Vy ikke er en fortsettelse av den forrige regjeringens konkurranseutsetting.
Sæthre mener de eneste endringene er at utenlandske og privateide togselskaper er ekskludert fra forhandlingene.
– Det er viktig med norsk eierskap, men det løser ikke hovedproblemet. Det at de viderefører et regime med fortsatt oppsplittingen og intern konkurranse går spesielt utover underleverandører på renhold og vedlikehold, sier hun og legger til:
– De gikk til valg på å samle ikke splitte, vi forventer at de leverer varen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.