JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Kabotasje

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Det er tatt ut tiltale mot litauiske Girteka, Europas største transportselskap, for elleve tilfeller av ulovlig innenrikstransport i Norge.



17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12

stein.inge.stolen@lomedia.no

Saken kommer opp i Sogn og Fjordane tingrett i april.

– Det er ikke så ofte at et firma får så mange anmeldelser mot seg. Det er noe vi må reagere mot, forteller politiadvokat Margrete Joleik Degvold-Jonstad i Vest Politidistrikt.

Hun representerer norske myndigheter i møte med den litauiske transportgiganten Girteka når rettssaken mot selskapet starter i Sogn og Fjordane tingrett 4. april.

Det er tatt ut tiltale mot Girteka etter at selskapet nektet å vedta forelegg for 11 separate tilfeller av ulovlig kabotasje, anmeldt 2019 og 2020.

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Klistremerke på baksiden av en Girteka-trailer

Stein Inge Stølen

Mangler bevis på lovlig transport

Kabotasje er transport mellom to steder i Norge som utføres av et utenlandskregistrert kjøretøy. Dette er kun tillatt etter å ha oppfylt en rekke vilkår: Selskapet må i forkant sikre seg en særtillatelse til å drive internasjonal transport, deretter må det utenlandske kjøretøyet ha levert internasjonal last i Norge som det har fraktet over grensen. Etter dette kan det utføre maksimalt tre innenriksoppdrag (kabotasje) i løpet av sju døgn, før det igjen må forlate landet. Minstelønnen som sjåførene har krav på mens de utfører kabotasjeturene, ligger for tiden på 185,50 kroner per time.

Politiet mener at Girteka og underselskapet UAB Girmeta gjentatte ganger har drevet kabotasjetransport i Norge i strid med regelverket. Mange av forholdene selskapet nå er anmeldt for, dreier seg om manglende dokumentasjon i forbindelse med transportoppdragene. Selskapet har i disse tilfellene ikke klart å legge frem gyldig bevis på at de har lov til å utføre nasjonal transport i Norge.

Aktuelt: Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

En Girteka-sjåfør som kjører innenrikstransport for Postnord viser fram fraktbrevet.

Stein Inge Stølen

Fikk 400 kroner dagen for «norsk» arbeid

Tidligere har selskapet blitt omtalt av FriFagbevegelse i sammenheng med ulovlig kabotasje på vegne av Postnord. Girteka utførte en rekke faste transportoppdrag innenlands i Norge for logistikkgiganten hvor dokumentasjonen som forelå ikke oppfylte kravene i henhold til regelverket. Fraktbrevene manglet ofte avsenders signatur, i andre tilfeller hadde sjåførene selv signert i avsenderfeltet.

Sjåførene fortalte FriFagbevegelse at de heller ikke fikk norsk lønn for kabotasjearbeidet i Norge, selv om Girteka plikter å betale dette. I stedet fikk de rundt 400 kroner dagen.

Postnord bekreftet senere at det hadde foregått en praksis med bruk av kabotasje som brøt med logistikkselskapets interne rutiner.

– Denne høsten er det avdekket noen eksempler på avvik som vi ikke aksepterer. Dette tar vi på alvor. Derfor har vi besluttet å ta en gjennomgang og innstramninger av alle våre rutiner for å sikre at slike avvik unngås i fremtiden, fortalte Postnords pressesjef Haakon Nikolai Olsen den gang.

Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

En Girteka-lastebil leverer tilhenger for lasting hos Postnord på Langhus utenfor Oslo.

Stein Inge Stølen

Har brutt kabotasjereglene så lenge de har eksistert

Girteka mener på sin side at politiet ikke har tolket regelverket riktig, og at selskapet er uskyldig.

– Vi ser frem til høringen av disse sakene, siden det vil hjelpe begge parter i å bli enige om hva som skal være riktig dokumentasjon ved kabotasje. Vi har en klar intensjon om å tydeliggjøre alle lover og regler i Norge slik at vi kan fortsette å drive transport i landet i tråd med regelverket, oppgir selskapets markeds- og kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus til FriFagbevegelse.

Dette er imidlertid ikke første gang Girteka har kommet i politiets søkelys. NRK har rapportert om kabotasjelovbrudd utført av selskapet helt tilbake i 2011. Den gangen fikk selskapet to forelegg på 100 000 kroner hver, ilagt etter at Girteka utførte en rekke ulovlige kabotasjeoppdrag.

I nyere tid har Statens vegvesen bekreftet til nettstedet Lastebil.no at Girteka er anmeldt 20 ganger for ulovlig kabotasje i tidsrommet januar 2020 til oktober 2021. Dette har blant annet medført at Vegvesenet har ilagt selskapet forbud mot å utføre kabotasje med enkelte kjøretøy. Girteka har påklaget dette vedtaket, uten å få medhold.

Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Rørsla Fri frakt

17.01.2022
07:00
21.01.2022 08:12



Mest lest

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Privat

Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

STREIK: LO-lederen med full støtte til SAS-pilotene.

Sissel Rasmussen/Tormod Ytrehus

LO-lederen med full støtte til pilotene: – SAS-ledelsen holdt sine ansatte for narr 

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Erlend Angelo

Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

– Jeg forstår ikke hvordan Nav kan ansette leger med slike holdninger til mennesker som blir syke, sier stortingsrepresentant Seher Aydar (R).

André Kjernsli

Rødt raser etter avsløringen om at syke Ikea-ansatte tvinges på jobb

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

– Målet fra ledelsen flyttet seg. Vi ble utsatt for et taktisk skittent spill uten at vi visste det, sier forbundsleder.

Jan-Erik Østlie

Pilotene mener de har blitt lurt av SAS-ledelsen: – Vi ble brukt i et skittent spill, sier Norsk Flygerforbund

–  Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

– Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

Ida Bing

Daniel er utsatt for sopp og bakterier hver dag: – Vi vet jo ikke hva vi står og puster inn

Kommentar

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff, har utført en lignende operasjon som den han nå gjør i SAS, i det colombianske flyselskapet han ledet tidligere

Chris Anderson/AFP/NTB

«Denne konflikten handler om hva slags arbeidsliv vi ønsker oss»

Martin Guttormsen Slørdal

Tusenfryd underbetaler unge i sommerjobb, mener Norsk Arbeidsmandsforbund

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter.

Vidar Ruud / NTB

SAS-pilotene ut i streik: Partene skylder på hverandre

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Skifttilleggene betaler regningene, sier Joakim Magnusson.

Martin Guttormsen Slørdal

Joakim har jobbet mange nattskift som baker. Det vil han ikke gjøre igjen

Ole Palmstrøm

Posten og Bring får kritikk for uforutsigbare og dårlige arbeidsvilkår

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Den varslede mulige pilotstreiken i SAS ble utsatt med 72 timer. Den nye fristen går ut ved midnatt fredag 1. juli.

Erlend Angelo

Skjebnenatt for SAS: Dette er konflikten som kan knuse flyselskapet

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Generalsekretær i ITUC, Sharan Burrow, mener at arbeidere er i frontlinjen av flere og ekstraordinære kriser.

Torgny Hasås

Åtte av ti land nekter etablering av fagforeninger. Krisetall for verdens arbeidere

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

FANGET: Leder NFF Bredtveit fengsel Petter Rolf Lajord-Stilén (51) er oppgitt over at de ikke lenger har mulighet til å sende utagerende innsatte til avlastning på andre kvinnefengsler.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Fengsels-Norge frykter for sikkerheten til sine kollegaer og de innsatte

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

TRIVST: Martin Jerner (16) har sin første sommarjobb på bakeriet Onkel Svanhild i Trondheim. Til LOs sommarpatrulje fortalte han at han trivst i jobben, og at lønns- og arbeidsvilkår er på stell.

Tormod Ytrehus

Sommarvikar Martin (16) var den første som fekk besøk: – Var litt skummelt

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

KONFLIKT: Kan legen sykemelde meg på grunn av konflikt på jobben?

Colourbox

Kan jeg sykmelde meg på grunn av arbeidskonflikt?

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Må vi ha «tykkere hud» siden vi har valgt disse yrkene? Eksperten svarer.

Martin Guttormsen Slørdal

Må vi tåle å bli skjelt ut på jobb?


Flere saker