Lønnnsoppgjøret for bussjåførene
Bussoppgjøret: Derfor mener Fellesforbundet at medlemmene bør si ja til resultatet
Forbundet anbefaler medlemmene å stemme ja til bussoppgjøret i uravstemningen. Her forklarer forbundssekretær og forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen hvorfor.
FORHANDLINGER: Her ankommer Fellesforbundet-leder Jørn Eggum, forhandlingsleder Stein Guldbrandsen i Fagforbundet og forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet Riksmekleren onsdag.
Håvard Sæbø
tormod@lomedia.no
has@lomedia.no
– Jeg vil først og fremst si at jeg er utrolig stolt over den kampkraften sjåførene våre har vist i denne streiken. Bussjåførene har fått mer i lønnstillegg enn det som var tilbudet da de gikk til streik 20. september. De har i tillegg vunnet folkets støtte og forståelse for sin situasjon i det som ellers er en svært krevende og alvorlig situasjon for landet, skriver Sivertsen i en epost til Magasinet for fagorganiserte.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
– Hva er din tolkning av resultatet?
– Når det gjelder selve forhandlingsresultatet så vurderer jeg det som positivt og et nytt skritt i riktig retning. Vi jobbet knallhardt under forhandlingene og ønsket oss selvsagt mer av alt, men det var viktig for oss å sikre sjåførene en lønnsutvikling som reduserer gapet til industriarbeidere. Det mener jeg vi klarer med løsningene som nå foreligger.
Sivertsen viser videre til partene skal sette i gang et felles utvalgsarbeid fram mot hovedoppgjøret i 2022, som skal se på blant annet arbeidstidsordninger og andre problemstillinger som er reist under dette tariffoppgjøret.
– Det er en jobb som vil ta noe tid, men jeg er sikker på at dette vil styrke bussjåføryrket på sikt, mener Sivertsen.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
Anbefaler forslaget
Et flertall i forhandlingsdelegasjonen til LO-forbundet Fellesforbundet stemte nei til resultatet, etter det Magasinet erfarer. Åtte stemte mot, mens fem stemte for. Likevel kommer forbundet til å anbefale forslaget i uravstemninga.
Grunnen er at de fem forbundene i bussbransjeavtalene opptrer samla i tariffoppgjør. Hele YS-forbundet Yrkestrafikkforbundets delegasjon på 13, stemte for. LO-forbundet Fagforbundets fem delegater stemte mot, mens hos LO-forbundet Jernbaneforbundet stemte fire for og én mot.
– Dette er en forhandlingsmodell som er skrudd sammen slik at landets bussjåfører kan forhandle med mest mulig kampkraft gjennom at fire organisasjoner samarbeider om bussbransjeavtalene. Det var slik vi kunne ta ut over 8.000 sjåfører i streik og stoppe opp busstrafikken i store deler av landet, opplyser Sivertsen.
– Denne gangen var det et flertall samlet sett som mente at resultatet burde anbefales og sendes ut på uravstemning. Selv om mange i vår delegasjon var uenig i dette, forholder Fellesforbundet seg selvsagt til spillereglene og anbefaler resultatet slik avtalen mellom forbundene forutsetter, enten det går i den ene eller andre retningen.
Leder for bussjåførene: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger for å være sikker, men jeg er like forbanna
– Kan bussjåførene vinne opinionen på nytt dersom det blir nei i uravstemninga 22. oktober?
Sivertsen viser til FriFagbevegelse og Fagbladets meningsmåling der 85 prosent av befolkninga hadde sympati med bussjåførene under streiken.
– Det er umulig å spekulere hvordan det hadde utviklet seg om streiken hadde fortsatt eller om streiken gjenopptas. Der ligger det flere ulike scenarioer som selvsagt må veies opp mot det som ligger på bordet. Når det gjelder uravstemninga, så er det jo akkurat derfor den er der og for at medlemmene skal få sagt sitt. Er de ikke fornøyd med det vi har fått på bordet, skal nok vi være de første som henter fram streikevestene igjen i samarbeid med de andre forbundene.
Fikk du med deg denne? Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
20.000 kroner?
Magasinet har regna på resultatet. Ifølge vårt regnestykke, vil årslønnsveksten bli under 4.800 kroner i år. Da har vi regna inn tillegga alle får, at bare 28 prosent har fagbrev, virkningstidspunkta for tillegga og et arbeidsår på 1950 timer. Forbundet skriver derimot i en pressemelding at årslønnsveksten blir nærmere 20.000 kroner.
– Vårt utgangspunkt for dette beløpet er at det ligger inne totalt 9 kroner timen til en sjåfør med fagbrev. Dette utgjør riktignok ikke 20.000 kroner i en ettårig årslønnsvekst alene, men med mellomoppgjøret til neste år som en del av bildet, der SSB-tall forutsetter en lønnsøkning på 2 prosent i 2021 samt effekten av økningen i de ulike tillegga knyttet til sjåførenes arbeidstider, vil anslaget på 20.000 kroner stemme relativt godt i det totale bildet. I en normallønnsavtale med ulike lønnsstiger basert på ansiennitet og kompetanse, vil tall og beløp selvsagt variere, men de fleste som går på bussbransjeavtalene i dag ligger i det øverste sjiktet av ansiennitetsskalaen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.