IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Anbudene i jernbanen:
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.
morten.hansen@lomedia.no
Verkstedet i Lodalen i Oslo var et av navene i togvedlikeholdet i Norge. Men etter jernbanereformen har usikkerheten økt i takt med antallet togoperatører og verkstedbedrifter.
Selv om det går stadig flere tog på norske skinner, er ikke jobben til verkstedarbeideren i Lodalen sikker.
– Et resultat av anbudspakkene, er at arbeidsplassene, ikke arbeidet, forsvinner. Og det gjør de, selv om Mantena vinner jobber. Vi som jobber her ser at stadig flere oppgaver flyttes til andre steder. Det går inn på folk. Vi må nok slå fast at stemningen i Lodalen er laber for tiden, sier Glenn Noss, tillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena i Lodalen.
Jernbanepakke 4: Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform
Til Stavanger
Selv om Mantena vinner noen av anbudene, er ikke det ensbetydende med at jobbene blir værende i Oslo. Det er Norske tog som eier togsettene, men det er togoperatørene som leier dem. Og sistnevnte bestemmer hvem som skal utføre vedlikeholdet.
– Den første trafikkpakken som ble satt ut på anbud, Sørlandsbanen, ble vunnet av Go-Ahead. Da ble vedlikeholdet flyttet til Stavanger, selv om det er Mantena som gjør jobben, sier Noss.
Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
Til Trondheim?
Han forteller at nå er verkstedarbeiderne spent på hva som vil skje med vedlikeholdet på togene som går på Dovrebanen. SJ, som vant konkurransen om persontrafikken på de nordligste strekningene, valgte Mantena til å gjøre arbeidet på disse togsettene.
– Dette arbeidet gjør vi nå i Lodalen. Men hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas, konstaterer Noss.
Les også: Bane NOR må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Virksomhetsoverdragelse
Han får støtte av Nils Ole Morken, nestleder verkstedarbeiderklubben i Lodalen.
Morken påpeker at usikkerheten øker etter hvert som togstrekninger legges ut på anbud. Hvem som vinner persontrafikken, hvem som vinner vedlikeholdet, og hvem som har jobb når dette skjer, er noe det grubles over under kranene i Lodalen.
I desember mistet fire jobben på grunn av overtallighet. Fram til da hadde overtallighet blitt løst med omplassering eller naturlig avgang.
– Og så ser vi at de ved andre verksteder har klart å få virksomhetsoverdragelse når det har kommet inn nye operatører. Det gir litt trygghet. Men vi vet likevel ikke om jobbene blir værende her eller blir flyttet, sier Morken.
Les også: Togrenholderne gikk ned mange tusen i lønn – nå jubler Wenche for seier i retten
Mister kompetanse
Den usikkerheten mener de tillitsvalgte går ut over både arbeidsmiljøet og kvaliteten på arbeidet. For når jobbene forsvinner fra Lodalen, blir ikke verkstedarbeiderne med på lasset. De fleste søker seg til andre jobber – utenfor jernbane.
– Da vedlikeholdet ble flyttet til Stavanger, måtte Mantena rekruttere mange nye verkstedarbeidere. Dette er flinke folk, uten tvil, men de har ikke skrudd tog før. Det må de lære seg. Bytter man ut en som har skrudd tog i sju år med en som aldri har gjort det, så mister du sju års erfaring. Bytter man ut mange erfarne arbeidere på kort tid, får det følger for kvaliteten, fastslår Noss.
Han understreker at det ikke går ut over sikkerheten. Ingen får skru på togene før de kan det de skal.
– Men de som reiser med toget kan merke det på de små tingene. Det er ikke kritisk om kaffeautomaten ikke virker. Men det er jo kjedelig når du skal reise langt, konstaterer Noss.
Les også: Tøft første år for Go-Ahead
Mange kokker
I tillegg til usikkerheten for arbeidsplassene, har det også blitt mer uoversiktlig inne i verkstedhallene i Lodalen. Nå er det tre verkstedbedrifter som har tilholdssted på tomta like ved Oslo S: Mantena, Stadler og Euromaint.
I tillegg er det fire persontogoperatører som stiller opp togene sine der: Vy, SJ, Go-Ahead og Flytoget. Det gjør at logistikken til tider kan oppleves kaotisk.
– Har man uflaks må man tilkalle fire-fem forskjellige arbeidere for å få ett tog ut i trafikk, sier Johannes H. Haugen, fagarbeider og tillitsvalgt i Mantena Lodalen.
Hvis for eksempel et Vy-tog, som står bak et tog fra SJ og et fra Go-Ahead, skal ut, må det bestilles lokomotivførere fra alle selskapene for å flytte på dem. Skal det i tillegg kobles på vogner, må man ha to skiftere.
– Spesielt effektivt er det ikke. Men effektiv drift ser ut til aldri å ha vært en del av jernbanereformen, sier Haugen.
Les også: Koronakrisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen
Ingen stordriftsfordel
Han konstaterer at det som kan oppfattes som besparelser i teorien, ikke er det i praksis.
– Nå er det både dobbelt og trippelt opp med løftetraller, spesialverktøy, skruer og reoler for deler. Hvert togselskap har sine egne deler, selv om de kjører samme type tog. Sånn blir det når alle skal konkurrere med alle. At det skal bli billigere er vanskelig å se. Og enda gjenstår det flere pakker som skal ut på anbud – med muligheten til både flere togoperatører og verkstedbedrifter, sier Haugen.
I en tidligere versjon av saken sto det at Go-Ahead ville ha mest mulig av virksomheten sin samlet i Stavanger, og derfor flyttet vedlikeholdet dit.
Go-Ahead påpeker i en epost at det ikke var de som operatør som bestemte at vedlikeholdet skulle utføres i Stavanger.
«Dette lå allerede spesifisert i anbudspapirene og var ingenting vi kunne påvirke. Det var allerede besluttet at det skulle bygges et nytt verksted på Kvaleberg før vi startet arbeidet med tilbudet vårt. Hvilken vedlikeholdsleverandør vi ønsket å bruke, var imidlertid helt opp til oss.
Der valgte vi Mantena, som var den vi anså som hadde mest kompetanse og erfaring med togsettene som benyttes i Norge.» skriver Go-Ahead i eposten.
.
Hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas.
Glenn Noss
Mest lest
Mange kan ha krav på gratis eller subsidiert tannbehandling uten å vite det. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Har du krav på gratis tannbehandling uten å vite det? Sjekk lista
FØLES VELFORTJENT OG GODT: Koordinator Kamilla Bloch (midten) øker timelønna med 25 kroner, mens lagerarbeider Bahlbi Hbtzgi får et tillegg på 14 kroner per time. – En viktig lagseier, og vi legger ikke skjul på at det føles velfortjent og godt. For det jobbes målrettet og godt her hver eneste dag, sier Gry Jansen i Fagforbundet Post og finans (t.v.).
Alf Ragnar Olsen
Lagerarbeiderne tjente 60.000 mindre enn kollegaene i Posten. Nå har de blitt hørt
Rowena Queja og kollegene i Ecura hjemmetjenester i Oslo har fått et solid lønnshopp.
Idun Teeuwen
Tidenes lønnshopp: Helsefagarbeider Rowena får 56.000 kroner mer i lønn
SV-leder Audun Lysbakken, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Ap-leder Jonas Gahs Støre side om side i partilederdebatt.
Stortinget
Så mange Ap-velgere ønsker regjering uten SV
Fra oppstart av KS-forhandlingene i 2019. Den gang man hilste med et håndtrykk. KS' forhandlingsleder Tor Arne Gangsø (midten) og LO kommune forhandlingsleder Mette Nord (t.h.)
Eirik Dahl Viggen
390.000 ansatte i Kommune-Norge skal få ny lønn. Her er kravene
UVENTET SYK: Ann Jeanette Westrum er regiontillitsvalgt i renholdsbedriften ISS og har i flere år hjulpet andre med tvister om blant annet lønn. Nå har hun selv fått erfare hvordan det er å bli syk og avhengig av systemet.
Glen Musk
Ann Jeanette ble operert i hjernen. Så startet Nav-problemene
Anne Enger var Sp-leder ved valget i 1997, da Senterpartiet kollapset på oppløpet. Verken hun eller dagens partileder, Trygve Slagsvold Vedum, tror det samme vil skje igjen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Forrige gang Senterpartiet fløy høyt kollapset partiet på oppløpet. Hva skjedde?
LO Media
Fagbevegelsen er samstemt: SV må med i en ny rødgrønn regjering
Ghenet Zemichael Tewelde (51) får både fast jobb og etterbetalt tapt lønn, feriepenger og ikke-økonomisk tap.
Jærbladet
Alenemor Ghenet (51) måtte gjennom ni kontrakter og en rettssak - får endelig fast jobb
I snitt har ledere og akademikere fått mer i lønnsøkning de siste 16 årene enn 88 prosent av de kommuneansatte.
Simen Aker Grimsrud
Ledere og akademikere har vært lønnsvinnere de siste 16 årene i kommunene
Wegard Harsvik har skrevet boka «Arven etter Erna».
Jan-Erik Østlie
Wegard Harsvik i fersk bok: «Arven etter Erna» er en kuttliste på 43 milliarder
Iselin Nybø
NFD / Øyvinn Myge
Staten selger Ambita for nesten 1 milliard kroner
STØRSTE NHO-GROSSIST: Innen grossistbransjen som er organisert i NHO, er Rema Distribusjon den største aktøren. Nå får de ansatte der en minstelønn på over 220 kroner timen.
Roy Ervin Solstad
Solid lønnshopp for lager- og havnearbeidere
SEIER: Retten ga Adrian Dumitrescu oppreising og erstatning, og kjente oppsigelsen av ham ugyldig.
Eivind Senneset
Dom i retten: Oppsigelsen av klubbleder Adrian var både feilaktig og usaklig
Trygt arbeid til alle. Det er jobb nummer én for Ap og leder Jonas Gahr Støre.
Jan-Erik Østlie
Se lista: Her er de viktigste vedtakene fra Aps landsmøte
Torgeir Knag Fylkesnes
Jo Straube / SV
Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen
NORDKAPP: Finnmarks reiseliv ble hardt rammet av koronatiltakene.
Tormod Ytrehus
Ti tiltak fra Fellesforbundet for å gjenreise reiselivet
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil gi utenlandske arbeidstakere kompensasjon for tiden de blir hindret fra å jobbe i Norge på grunn av innreiserestriksjoner.
Jan-Erik Østlie
Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
Det blir feriepenger på dagpenger, men hvem som skal få det og hvor mye, er fortsatt i det blå – eller det rødgrønne for den saks skyld.
Emmie Olivia Kristiansen
Hvem skal få feriepenger på dagpenger og hvor mye? Sjekk summene
Fagforbundet-leder Mette Nord
Jan-Erik Østlie